"אני בוכה כשאני נזכר במי שהייתי": ערב חג הפסח ואחרי חצי שנה של מלחמה נשאלת שוב השאלה איך היו שורדים הזקנים הישראלים הנזקקים, אחד מכל חמישה אזרחים ותיקים בישראל, לולא הסיוע של עמותות הרווחה הגדולות, כשידה של המדינה קפוצה.

מאז 7 באוקטובר תרמה הקרן לידידות באמצעות ארגון לתת יותר ממיליון דולר עבור צרכים בסיסיים לנזקקים בני הגיל השלישי ונפגעי המלחמה והמצב הכלכלי בכלל: עם פרוץ המלחמה תרמה הקרן 2 מיליון שקל, וכעת לקראת פסח היא מוסיפה 2.3 מיליון שקל. בזכות תמיכת הקרן לידידות חילק לתת כ־17 אלף ערכות חירום של מזון ומוצרי היגיינה בפריסה ארצית בחצי השנה החולפת.

בין שני ענקי הרווחה הללו קיימת שותפות שהלכה והתחזקה מאז התפשטות מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי בעקבותיה, והודות לתמיכה המשמעותית של הקרן, מסייע לתת לאלפי זקנים עניים, ניצולי שואה ומשפחות באי־ביטחון תזונתי, באמצעות חבילות מזון והיגיינה לאורך כל ימות השנה, בחגי ישראל ובמצבי חירום.

"כשהגעתי ארצה בשנת 55' הייתי לבד. מסיני עד שלום הגליל הייתי בצבא, ו־25 שנה הייתי במילואים, את כל המלחמות עברתי" מספר יוסף, נתמך סיוע של לתת, בן 91. "הייתי נשוי 40 שנה, אבל אחרי שהתגרשתי לא היה לי איפה לישון, ישנתי בגינה על הספסל. אין לי שמיכה, אין לי בגדים, אין לי אוכל ואין לי אף אחד. אני בוכה כשאני נזכר מה שהייתי. קשה להיות לבד. כמה אני יכול להיות לבד?"

"עכשיו אני מקבל כל חודש מנה מלתת וזה עוזר לי הרבה. בלי זה אין לי אוכל. הקופסה שנותנים לי - חודש ימים אני מסתדר איתה. אני פותח ויש לי גפילטע פיש, מרק, אורז, דברים שאני אוכל כל החודש, ואני מבסוט. ואחר כך בא בחור (מלתת - י"ב) שמביא לי ירקות ופירות. יש לי הכל".

מתנדבת לתת עדי מספרת גם על איתמר, גבר בודד כבן 70 עם נכות המתגורר באשקלון וילדיו לא בקשר איתו: "הגענו אליו הביתה לביקור. הבית ריק, אין רהיטים כמעט בכלל והוא מוזנח מאוד. ניקינו לו את הבית והבאנו לו את חבילות הקרן לידידות. הוא כל כך התרגש. יום למחרת, כשהגיע איש מטעמנו לתקן לו דלת שנפלה, הוא ראה שאיתמר במטבח ומבשל ללא הפסקה".

מנכ"ל ארגון לתת ערן וינטרוב מספר: "מאז פרוץ המלחמה חלו העמקה והחמרה של העוני, ואנחנו צופים הידרדרות של אלפי משפחות נוספות למצוקה כלכלית. על אף זאת ניכרת מעורבות ממשלתית מינורית, ולצערנו לא הוקצה כל מימון עבור צרכים בסיסיים באמצעות ארגוני החברה האזרחית.

"לצד זאת, תרומות רבות מופנות לצרכים חדשים עקב המלחמה, ועולה חשש ממשי ליכולת לדאוג למשפחות הנזקקות ביותר. לשמחתנו, הקרן לידידות מפגינה שוב את מחויבותה העמוקה לנושאים החברתיים".

נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין מוסיפה: "אנחנו שמים דגש מיוחד על סיוע למשפחות ולזקנים החיים בעוני גם באמצעות תוכניות שלנו וגם באמצעות ארגונים שותפים, במיוחד לקראת תקופות של חגים. במצב המיוחד שנוצר עם מלחמה מתמשכת, אנחנו גאים על כך ומודים לתורמים שלנו".