חג החירות השנה הוא גם סימן דרך כואב ועצוב בדרכם הממושכת לשיקום של נפגעי מלחמת 7 באוקטובר בכל המעגלים – הבריאותיים, הכלכליים, החברתיים והנפשיים. לקראת החג, מספרים ל"מעריב" שלושה מהאנשים העומדים בחזית החברתית של ישראל על חצי השנה האחרונה שחוותה המדינה, לפי ראייתם.

הם מובילים צוותים גדולים מאז פרוץ המלחמה, המקדישים את מיטב זמנם בהובלת נפגעי המלחמה לחירותם האישית. "המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש" ממלא מפרוץ המלחמה תפקיד חיוני בקידום רווחה נפשית בקרב חלקים נרחבים בחברה הישראלית. לצד התערבות מהירה של הצוות הקליני בתמיכה ייחודית ומותאמת לקהילת שורדי מסיבת "נובה" ומפוני ושורדי הטבח בכפר עזה, הפעיל המרכז תוכניות חירום להכשרת אלפי אנשי מקצוע ולקידום חוסן ורווחה נפשית בקרב בני נוער בכ־60 בתי ספר בדרום.

בנוסף, על רקע העלייה הדרמטית בשימוש בחומרים ממכרים, יצא המרכז בקמפיין חירום להסברה ויצירת שיח פתוח ונטול סטיגמות על הנושא. "אין ספק שההשפעות הפסיכולוגיות והחברתיות של אירועי 7 באוקטובר יישארו איתנו עוד שנים ארוכות", אומרת המנכ"לית ענבל דור־קרבל. "מנתוני מחקר שערכנו חודשיים לאחר פרוץ המלחמה, עולה כי אחד מכל ארבעה ישראלים עושה שימוש בסיכון מוגבר בחומרים ממכרים כמו תרופות הרגעה ושינה, קנאביס, אלכוהול ואופיאטים. זאת עלייה משמעותית מנתוני אשתקד.

"אפשר לומר שאנחנו על סיפה של מגיפה. בפני מערכות הבריאות, החינוך והרווחה עומדים אתגרים מורכבים ביותר. מאז פרוץ המלחמה, אנחנו מקדישים את המומחיות שלנו כדי לסייע לציבור להתמודד עם אתגרים אלה. השליחות שלנו מתמקדת בפיתוח פתרונות וכלים שיאפשרו התמודדות יעילה ומקיפה. בעודנו חוגגים את חג החירות, אל לנו לשכוח גם את החטופים הנלחמים על חירותם".

"תקציב אנטי־חברתי"

ארגון פתחון לב פועל ללא לאות לספק משאבים ותמיכה לנזקקים מאז פרוץ המלחמה. לדברי המנכ"ל אלי כהן, "חודשי המלחמה הביאו אוכלוסיות רבות לצאת מחירות כלכלית לעבדות מעגל העוני, ולבקש סיוע לראשונה בחייהן. נוסף על כך, העלייה ביוקר המחיה, הגזירות הכלכליות ותקציב המדינה האנטי־חברתי הם בבחינת עבדות לישראלים רבים, שעד כה נהנו מחירות כלכלית ורווחה.

"ב־26 השנים האחרונות אנחנו פועלים במטרה לשבור את מעגל העוני בישראל. דוגמה לכך היא ההצלחה שלנו בהוצאת אחת מכל ארבע משפחות לחירות כלכלית. אלא שהשנה אנחנו מטפלים מדי יום בבקשות חדשות רבות לסיוע, שנערמות על שולחננו. המציאות הזאת מדגישה אף יותר את חשיבות הפעילות שלנו בקידום ומיצוי זכויות, לצד הסיוע בצרכים מיידיים".

יוני בוגט הוא מנכ"ל עמותת מכון סאמיט, העוסקת בקידום ושיקום צעירים נפגעי נפש, באמצעות טיפול ומסגרות ייחודיות ופורצות דרך. לדבריו, "תוך זמן קצר הקמנו חמ"ל אומנה, שכולל עשרות עובדים ועובדים לשעבר של העמותה. מיפינו את צורכי המשפחות והילדים בעקבות המלחמה והטראומה, והתחלנו מיד להעניק טיפולים רגשיים ממוקדים לילדים ולהורי האומנה.

"כארגון חברתי־טיפולי, היה לנו חשוב להשתמש בידע ובניסיון שלנו גם במעגלים רחבים יותר. זיהינו את הצורך של תושבי קיבוץ רעים, שפונו מבתיהם, לסיוע נפשי. תחילה הקמנו קליניקה באילת, שהציעה מעטפת טיפול נפשי לכל חברי הקיבוץ, ולאחר שהתושבים עברו למגורים בתל אביב, עברנו יחד איתם. הודות לניסיון רב השנים שלנו בשיקום ובטראומה, הקמנו גם את תוכנית יהלום, לשיקום נפשי של חיילים שהיו בקרב וסובלים מפוסט־טראומה. במסגרת התוכנית אנחנו מתכוונים לקלוט ולשקם עשרות חיילים".