יותר מחצי שנה למלחמה, והנוער במצב קשה. עמותת עלם מזהירה כי בקרב בני נוער וצעירים מפוני יישובי הצפון, שאותם פגשו אנשי העמותה מאז 7 באוקטובר, ניכרת החרפה במצבם הרגשי וכן בהתנהגויות הסיכוניות שלהם. תופעות אלה באות לידי ביטוי בשוטטות, בשימוש בסמים, בהשתתפות במסיבות לא מפוקחות ועוד.

אף שבנקודת ההתחלה בני נוער מהצפון לא נחשפו לטראומות ישירות שעמן התמודדו בני נוער מהדרום, בהיעדר מענה מקיף דומה לזה שמקבלים בני נוער מהדרום, רואים עובדי ומתנדבי עלם בשטח את ההידרדרות - וצופים שהיא רק תלך ותחמיר. מדוח בנושא שהוציאה עלם ביום חמישי האחרון עולה כי בני נוער המפונים מהצפון צורכים פי שניים סמים ואלכוהול ממפוני הדרום. 22% מבני נוער מפוני הצפון השתתפו במסיבות לא מפוקחות, לעומת 5% ממפוני הדרום.

נתוני הדוח מתבססים על מידע שנאסף מכל בני הנוער המפונים אשר להם סייעה העמותה מפרוץ המלחמה. אחד מכל ארבעה מהם סובל מדיכאון וחרדה, ו־50% סובלים מבדידות מתמשכת.

טלי ארז, מנכ"לית עמותת עלם, מספרת: "מאז היום השני למלחמה עובדי ומתנדבי עלם היו שם עבור בני ובנות הנוער והצעירים והצעירות שפונו מבתיהם בדרום וצפון הארץ. הדוח מצביע על מגמות מדאיגות, עם פער שהולך ומעמיק בין שתי אוכלוסיות שלכאורה סובלות מאותן מצוקות. אולם בעוד האחת, הדרומית, זוכה לרצף מענים מקיף מהמדינה ומצבה הולך ומשתפר, השנייה, הצפונית, אינה זוכה להיקף מענים דומה, ובהיעדר תמונת עתיד - מצוקותיה והתנהגויות הסיכון שלה רק הולכות ומעמיקות".

בסך הכל במהלך חצי השנה האחרונה כ־5,000 בני נוער ברחבי הארץ קיבלו סיוע בצ'אט הדיגיטלי של עלם - מספר המהווה זינוק של פי שניים בפניות ביחס לשנה רגילה. חלה עלייה של 47% בפניות לקבלת מענה רגשי בדיגיטל, בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה. 2,504 פניות של בני נוער בשעת משבר הגיעו למערך התמיכה הנפשי של עלם, ונרשמה עלייה של 58% במתן מענה רגשי של צוות העמותה. כמו כן, הדוח מציג החמרה במצבם של בני נוער וצעירים בקצה רצף הסיכון ברחבי הארץ והחמרה בתופעות הסיכוניות שלהם. 87% מהם עם תחושת בדידות, 70% צורכים סמים ואלכוהול.