מייקל בלומברג, לשעבר ראש עיריית ניו יורק ופילנתרופ, ערך בשבוע שעבר בתל אביב דיון שולחן עגול עם ראשי ערים בישראל, במטרה להשיק יוזמת חדשנות לשיקום הערים שנפגעו קשות במלחמה. היוזמה, המופעלת במסגרת ארגון "בלומברג פילנתרופיות", נועדה לספק תמיכה ומומחיות המבוססות על ניסיון רב באזורים מוכי סכסוך, עבור הקהילות שנפגעו בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה לאחר מכן.

"לא נעזוב אותו עד שיהיה טוראי חליוה": אב התצפיתנית שנרצחה רותח על ראש אמ"ן הפורש
קרובת משפחתה של שירי ביבס: "ויתרו על החטופים, יום אחד יחשפו הפרוטוקולים"

"אני יודע שזהו זמן קשה עבור כולם, ולכן אני כאן," אמר בלומברג בפתיחת המפגש. "יש לי אמון רב בעתידה של ישראל, כי אני מאמין בכוחם של הערכים שלה. ערכים אלו הותקפו בעבר ויוסיפו להיות מותקפים בעתיד, אך פעמים רבות ראינו את כוחם של האנשים המאמינים בהם להתגבר על הגרוע בטבע האדם".

במפגש השתתפו ראשי ערים יהודים וערבים, בהם צביקה ברוט מבת ים, רפיק חלבי מדלית אל-כרמל, מרים פיירברג מנתניה, מאזן גנאים מסח'נין, רותם ידלין ממועצת גזר וראעד דאקה מבאקה אל-גרביה. 

המפגש נערך במרכז בלומברג סגול למנהיגות עירונית באוניברסיטת תל אביב, ועסק ביוזמה חדשה שמטרתה להציע מומחיות ותמיכה ל-65 יישובים. נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, אמר כי "הממשלה הישראלית נכשלה במתן שירותים לאזרחיה, והעיריות צריכות לקחת על עצמן תפקיד חשוב זה".

התוכנית מתמקדת בפיתוח מרכזי חדשנות אזוריים כדי לסייע בהיבנות מחדש של הקהילות שנפגעו, עם דגש על האזורים הפגועים ביותר. ג'יימס אנדרסון, ראש תוכנית החדשנות הממשלתית ב"בלומברג פילנתרופיות", אמר כי המטרה היא לעודד "חשיבה אזורית" ולסייע לקהילות לבנות מחדש בצורה טובה יותר.

מייקל בלומברג בדיון ''שולחן עגול'' עם ראשי הערים  (צילום: בלומברג פילנתרופיות)
מייקל בלומברג בדיון ''שולחן עגול'' עם ראשי הערים (צילום: בלומברג פילנתרופיות)

ארגון "בלומברג פילנתרופיות" מתמקד במשאבים במדעי הנתונים, דיגיטציה של שירותים ציבוריים וניהול שיתופי פעולה, כדי לקדם פרויקטים המדגישים התאוששות, חוסן וחיבור אזורי. במפגש הסגור, ראשי הערים העלו שאלות ודאגות, ובלומברג וצוותו הבטיחו להתאים את התוכנית לצורכי הקהילות השונות.

בלומברג ציין כי "מחוץ לארצות הברית, אנחנו עובדים יותר עם ראשי ערים בישראל מאשר בכל מדינה אחרת בעולם". הוא הדגיש את החשיבות של ראשי הערים בתקופות משבר, ושיתף מניסיונו כראש עיריית ניו יורק בזמן פיגועי ה-11 בספטמבר. "ראשי ערים הם לפידים של תקווה, והם יכולים לאחד אנשים מאחורי חזון משותף, גם בזמן משבר", סיכם בלומברג.