מחזה נדיר: תצפית ראשונה נפתחה באילת על ידי מתנדב רשות הטבע והגנים, אביב עציון, והחסידן הוורוד הראשון נצפה בעיר. חסידן אפריקני או בשמו הנפוץ יותר חסידן וורוד הוא מין של עוף טרופי בעל מקור ארוך, צהוב וכפוף. בד"כ אינו נודד - אך כעת הגיע לישראל, כנראה יחד עם להקת חסידות לבנות או ציפורות דואות אחרות.

מחזה נדיר. חסידן ורוד באילת (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)
מחזה נדיר. חסידן ורוד באילת (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)

אביב עציון שהוביל לתצפית על הציפור המיוחד, מספר על המפגש הראשון עם הפרט שהגיע לראשונה לאילת: "הזמנתי את המסתור באגם אניטה בפארק הצפרות אילת כבר בשנה שעברה. בתקופת הנדידה יש ביקוש רב למסתורי הצילום. המטרה הייתה לצלם איות צרעים שנודדות עכשיו באלפיהן ויורדות לשתות בפארק, באותו הבוקר הצטרפו אלי ערן גיסיס וחן טופיקיאן מרט''ג".

"איות לא הגיעו", הוא מספר, "אבל החסידן הוורוד הבודד שהגיע יום קודם בפעם הראשונה לאילת לאזור פארק הצפרות ונחת לבקר במסתור - ריגש ביותר".

חסידן ורוד באילת (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)
חסידן ורוד באילת (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)

חן טופיקיאן, מנהל שמורת האלמוגים ופקח ערבה דרומית ערן, גייס שני עובדי רשות הטבע והגנים שאוהבים לתעד את הטבע. יחד עם אביב הם יצאו לפארק הצפרות בתקווה לזכות לתעד עופות מיוחדים בתקופת הנדידה.

חן טופיקיאן מנהל שמורת האלמוגים סיפר: "הצטרפתי לאביב וערן למסתור בפארק הצפרות בכדי לצפות ולקוות שינחתו עופות מעניינים באגם כחלק מהנדידה העולמית. יום קודם לכן שמעתי מאביב שישנו פרט של חסידן ורוד באילת. התמזל מזלי ואכן הוא הגיע לביקור באגם בזמן שהייתי במסתור. תמיד כיף לחוות את הטבע ברוב עוצמתו, לגלות מינים חדשים ובוודאי לזכות לתעד אותם במצלמתי... ההתרגשות בשיאה".

בדרך כלל לא נודד. חסידן ורוד באילת (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)
בדרך כלל לא נודד. חסידן ורוד באילת (צילום: חן טופיקיאן, רשות הטבע והגנים)

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים שגם הצטרף למסע, מוסיף כי מדובר במין של חסידת עצים אפריקנית שפרטים בודדים שלו מופיעים בישראל מדי כמה שנים. ככלל, זהו מין שאינו נודד בים ארצות, אך נראה שפרטים בודדים מצטרפים ללהקות נודדות של חסידה לבנה או מינים דואים אחרים - וכך הם מגיעים מדי פעם גם לישראל. החסידן צד בבתי גידול עם מים רדודים. שיטת הציד שלו מבוססת על הנעת הרגלים והחרדת הטרף בבוץ ובמים וחישה באמצעות המקור, וכאשר החסידן חש ביצור שניתן לאכול אותו הוא מבצע תנועת בזק עם המקור ומעלה את הטרף לגובה ממנו ניתן לבלוע אותו. באפריקה הוא מקנן על עצים וניתן לראותו גם בלהקות גדולות.