מפעל הפיס, בשיתוף חברת אורקם, מנגיש את הספריות הציבוריות ב־110 רשויות מקומיות ברחבי הארץ ומאפשר לאנשים עם ליקויי ראייה ולמידה ליהנות מחוויית קריאה מותאמת בספריות באמצעות שילוב מכשיר דיגיטלי בטכנולוגיה מהפכנית - OrCam Read 3.

מפעל הפיס הקצה עד היום כ־1.2 מיליון שקל לרכישת המכשירים, וממש בימים אלה הוא מוצב בכ־50 ערים, בהן בת ים, אופקים, רמלה, בית שמש, רהט, בוסתאן אל־מרג', מודיעין עילית, לוד, בני ברק, אשקלון, ערד בית"ר עילית ועוד, שכבר מציעות אותו לרווחת הציבור. הצפי הוא שעד סוף השנה המהלך יושלם.

הודיה מור, אם לשלושה ובעלת לקות ראייה מלידה, מתניידת עם כלבת נחייה ומספרת: "עבור כולנו החיים מלאים באתגרים, אבל לאדם המתמודד עם לקות ראייה או עיוורון האתגרים כפולים ומכופלים, בין אם זה בלהתמצא בבית ובמרחב הציבורי או להסתדר בחיי היומיום. כמובן שיש פתרונות ומסתדרים, אבל מאז שקיבלתי את מכשיר האורקם חיי השתנו לטובה.

הודיה מור (צילום: פרטי)
הודיה מור (צילום: פרטי)

"הדגם החדש שזכיתי להתנסות בו, במסגרת עבודתי במרכז לעיוור בישראל ונכנס כעת גם לספריות הציבוריות, פותח עולם חדש ומלא אפשרויות. אפשר לחוש כמעט כמו אדם רגיל, זהו פתרון קסם שאדם עם עיוורון יכול לנהל חיים עצמאיים יותר. פתאום החלום ללמוד תואר שני נראה פשוט יותר וקרוב יותר. ילדים יוכלו לעשות שיעורי בית ולקרוא חומרים בקלות ובנוחות, ולמצוא נתונים חיוניים מבלי לבזבז שעות בסריקה או שמיעה של כל הדף. אין ספק שאותי זה מרגש".

משי בן שבת, מורה וסטודנטית המתמודדת עם דיסלקציה, מוסיפה: "המכשיר נתן לי אפשרויות חדשות שלא נפתחו בפניי קודם לכן. בלימודים נתקלתי בקושי רב בקריאה, אני מתעייפת בקלות לאחר קריאה ממושכת, לא זוכרת מה קראתי, לרוב מפספסת שורות, עושה החלפה במילים ונתקלת בתסכול ובקושי רב. היום אני מורה בבית ספר, וזה דורש ממני להקריא לילדים סיפור מדי פעם - משימה כמעט בלתי אפשרית. אבל הראיתי להם איך עובד המכשיר, ובעזרתו אני מקריאה להם מדי פעם סיפורים. עליי זה מקל שאני לא צריכה להביך את עצמי בקריאה קלוקלת, וגם את הילדים זה מלמד שיעור על קבלת האחר - תוך חשיפה לטכנולוגיות מעניינות".