בבית חולים שיבא תל השומר נערך לראשונה בישראל ניתוח לב משולב עם צנתור. ההליך החדש מאפשר לחולי לב שעד כה לא יכלו לעבור צנתור, משום שמצבם לא אפשר להם לקבל טיפול באמצעות קטטר, לעשות זאת כעת. הניתוח המשולב צפוי לעכב או לבטל את הצורך של החולים בהשתלת לב.
 
כבר שנתיים וחצי שא' סובל מהפרעות קצב קשות בלבו, המסכנות את חייו. חולים במצבו עוברים בדרך כלל צנתור, הליך שבו פותחים את החסימה שנוצרה בכלי הדם הכליליים ומפסיקים את ההפרעות. אולם כיוון שבלבו של א' ישנם מסתמים תותבים אי אפשר להיכנס דרכם אל תוך הלב באמצעות קטטר- פעולה הנעשית במסגרת הצנתור.
 
"כשהגעתי בפעם הראשונה לבית החולים עם הפרעת קצב, לאחר שאיבדתי את ההכרה, הבינו שאי אפשר לתת לי את הטיפול שמפסיק את ההתקפים", מספר א', "לכן רק התקינו לי קוצב, והוא נותן שוקים חשמליים שמעוררים אותי במקרה של הפרעות נוספות בקצב הלב. מאז אני מתאשפז אחת לחודש- חודשיים. כל אשפוז נמשך בין שבועיים לחודש, במהלכם מטפלים בי באמצעות אינפוזיה וכדורים. כל שגרת החיים שלי השתבשה".
 

אלא שלפני כחודש התבשר א' שייתכן שנמצא לו פתרון. בבית חולים שיבא שבו הוא מטופל גיבשו הליך המשלב צנתור וניתוח לב. בהליך החדש למנתחים יש גישה ישירה אל הלב ולכן אין צורך להשתמש בקטטר.
 
"התקשרו אליי ובישרו לי שבעזרת פרופסור שהגיע מבלגיה הרופאים רוצים לבצע בי לראשונה בישראל ניתוח משולב, שיאפשר גם לי לעבור צנתור", א' מספר, "חששתי מזה שלא ניסו את זה פה בעבר, אבל הפחד שאני שרוי בו תמיד מפני ההתקפים שאני עלול לקבל בכל רגע היה חזק יותר, אז הסכמתי. הייתי מוכן לנסות הכל".
 
"ניסינו לטפל בא' עד היום בכל הדרכים הרגילות – תרופות, צריבות - אבל כלום לא עזר", אומר פרופ' מיכאל גליקסון, מנהל מערך הצנתורים בשיבא, "כשרופא שלנו חזר מהשתלמות בחו"ל, שבה נחשף לשיטות דומות לזו שניסינו כעת, הצלחנו ליצור יחד עם המומחה מבלגיה את השיטה הזו. רק מרכזים בודדים בעולם השתמשו עד היום בעיקרון שלה. את הניתוח ביצענו - יחד עם המנתח ד"ר דני שפיגלשטיין והאלקטרופיזיולוג ד"ר אייל נוף- בחדר ניתוח היברידי שקיים במרכז הלב שלנו, ובו עובדים יחד תחת קורת גג אחת מנתחים וקרדיולוגים. כך יכולנו לדמות את חדר הניתוח לחדר צנתורים, ושיתוף הפעולה בין הצוותים איפשר לבצע את הפעולה המורכבת בצורה חלקה".
 
שבועיים עברו מאז הניתוח, והצוות הרפואי מדווח שבינתיים א' מגיב טוב להליך ומתאושש. גם הוא, מצדו, מרוצה. ההצלחה המסתמנת מעניקה כעת תקווה
גם לחולים נוספים. "בשניים עד שלושה אחוזים מחולי הלב הנזקקים לצנתורים לא ניתן לטפל באמצעות קטטר. מדובר בעשרות ואף מאות חולים", מוסיף פרופ' גליקסון, "עד היום, החולים האלה היו חסרי תקווה. הדבר היחיד שיכול להציל אותם הוא השתלת לב, והתור אליה ארוך".
 
על פי נתוני המרכז הלאומי להשתלות שפורסמו אתמול (ראשון), בשנת 2014 נערכו עשר השתלות לב. 73 חולים עדיין ממתינים בתור להשתלה. על פי פרופ' גליקסון, ביצוע הניתוח המשולב יכול לעכב את דחיפות הצורך של הסובלים מההפרעות בקצב הלב בהשתלה, ובחלק מהמקרים אף לבטל אותה כליל. "אנחנו מתכוונים להמשיך להשתמש בשיטה ברגע שיגיע אלינו חולה נוסף הזקוק לניתוח", מציין גליקסון, "זו פעולה מסובכת, אבל ברגע שראינו שזה עובד, התפוגגו החששות".