לראשונה בישראל, התאחדות הסטודנטים וחברת אנגל שביט הכריזו על מהפכה בתחום הדיור והקימו את ה"בית האקדמי", מועדון צרכנות שיאגד כ-310 אלף הסטודנטים בישראל ויאפשר להם לרכוש דירות במחירים מוזלים ועם הון עצמי התחלתי של כ-99 אלף שקלים בלבד. 

מסקר שערכה התאחדות הסטודנטים בקרב 600 סטודנטים וסטודנטיות לבחינת יכולתם לרכוש דירה, עולה כי 96% מהסטודנטים אינם חושבים שיוכלו לקנות דירה בשנה הקרובה וכ-31% מהם מעריכים שלא יוכלו לרכוש דירה אי פעם.

מנתוני הלמ"ס עולה כי ב-15 השנים האחרונות (1997-2012) עלה שיעור הצעירים הגרים בשכירות בצורה משמעותית, בעיקר בקבוצת הגיל של 30-39, שבהם חלה עלייה בשיעור הגרים בשכירות מ-25.2% ל-37.2%. התשלום החודשי הממוצע על משכנתא הוא 2,965 שקל ואילו ההוצאה החודשית הממוצעת לשכר דירה 2,567 שקל, כלומר הפער המפריד בין עלות משכנתא לעלות שכירות עומד בממוצע על 398 שקל.

גלעד ארדיטי יו"ר התאחדות הסטודנטים מציין כי "הגענו למצב אבסורדי בו סטודנט בישראל 2015 אינו מרשה לעצמו אפילו לחלום על דירה. למרות שלכאורה סטודנט יכול לשלם משכנתא במקום שכירות, הסטודנטים לא רוכשים דירות בגלל חסם ההון העצמי. סטודנט המסיים תואר שני מוציא על שכירות כרבע מיליון שקל במצטבר שעוברים מכיסו לעשירונים העליונים.


"מתוך רצון אמיתי והבנה כי "דירה בבעלות" היא היסוד לביטחון כלכלי במדינת ישראל, החלטנו להקים את הבית האקדמי אשר יקדם את קהל הסטודנטים בישראל לעבר חלום הדירה. אנחנו שואפים להצליח היכן שהממשלה נכשלה. הפתרון הוא כוח צרכני שמאגד את כל הסטודנטים האלו ונותן להם תקווה לדירה".

הבית האקדמי יפעל בדומה למועדון "חֶבר" של קהילת משרתי הקבע, המועדון יקנה לציבור רוכשיו את הכוח הקבוצתי שיאפשר להוזיל את מחירי הדירות אל מול היזמים ואת המידע ההכרחי והאופרטיבי בכל הקשור למימון ולרכישת דירה בשוק הנדל"ן הישראלי כבר משלבי החשיבה והתכנון הראשוניים. 

השיטה – הסכמי מימון שיסייעו בגיוס ההון העצמי 

מהסקר שביצעה התאחדות הסטודנטים עולה כי בממוצע, ההון ההתחלתי שיכול סטודנט לגייס הוא 157,387 שקלים, ההון החציוני עומד על 100,000 שקלים ולכ-55% מכלל הסטודנטים יש הון עצמי של 50-250 אלף שקל. 

אסף אנגל ואור שביט, שהיו שותפים להקמת מועדון הבית האקדמי מציינים כי "אנו נציע לסטודנטים לרכוש דירה בהון עצמי מינימאלי של 99 אלף שקל את כל היתר יוכלו לגייס באמצעות הטבות מימון מהיזם ובאמצעות הלוואות סטודנט שמעניקים היום הבנקים בריביות אטרקטיביות במיוחד. ההון העצמי המינימאלי עבור דירה שמחירה כמיליון שקל צריך לעמוד על 250,000 אלף שקל.

על פי הסכמות אליהן הגענו עם מספר בנקים, הסטודנטים יוכלו לקבל הלוואת סטודנט עד סך של 150,000 שקל בתנאים מועדפים (ריבית, דחיית תשלומים, תקופה ארוכה והטבות נוספות) בכפוף לעמידה בקריטריונים של הבנק.

הלוואה זו תאפשר לסטודנטים להשלים את ההון העצמי הנדרש. גם את הלוואת הסטודנט וגם את המשכנתא ישלמו הסטודנטים רק עם קבלת הדירה על מנת שלא יאלצו לממן שכר דירה והחזרי הלוואה במקביל. על פי החישובים שלנו ההחזרים לשתי ההלוואות יעמדו על כ-3800 שקל לחודש. אנגל ושביט מדגישים כי פתרון המימון המוצע מאפשר גם להורים לסייע במימון הדירה מבלי להעניק לילדיהם סכום גדול וחד פעמי להשלמת ההון העצמי, ובצורה זו הסטודנטים לא מבזבזים מדי שנה סכומי עתק בגין דמי שכירות.

הפרויקט הראשון – פרויקט יאפה התחדשות עירונית ביפו 

הפרויקט הראשון המשווק במסגרת מועדון "הבית האקדמי " הוא פרויקט יאפא, הנבנה על ידי חברת צברים. מדובר בפרויקט התחדשות עירונית הממוקם ברחוב טוכולסקי באזור המתפתח של יפו בסמוך לים וליד המכללה האקדמית תל-אביב-יפו. 

הפרויקט כולל 6 בניינים עליהם התווספו זכויות בנייה של 3.5 קומות נוספות וקומת קרקע. סך הכל יוקמו כ-108 יחידות דיור חדשות שישווקו לסטודנטים, נוסף על 96 יחידות הדיור הקיימות. מעבר לחיזוק ושיפוץ המבנים הקיימים צפויים להיבנות גם ממ"דים ומרפסות שמש וכן יחודשו התשתיות, יטופלו השטחים הפתוחים תוקם שדרת עצים וגנים, יוקמו 3 חניונים תת קרקעיים של 150 חניות ויותקנו 2 מעליות בבניין.

הפרויקט נולד כפתרון חברתי וקהילתי – מחד, מטרתו לסייע לבעלי הדירות אשר ידם אינם משגת לשאת בעלויות תיקון הליקויים הבטיחותיים שנתגלו בבניינים הישנים ומאידך, לשלב בשכונה אוכלוסייה חזקה ואיכותית של סטודנטים שישתלבו בקהילה.

שיטת השיווק – כמו ב"חֶבר"

רוני כהן מנכ"ל אלדר שיווק שיזמה את שיתוף הפעולה בין הבית האקדמי ובין חברת "צברים" מציין כי "שיטת המכירות בפרויקט דומה לשיטת המכירות הנהוגה בכינוסי מכירות דומים לרבות מועדון הצרכנות חבר . החל מתאריך  12.02.15 ניתן יהיה להגיע למרכז המבקרים ברחוב טוכולסקי יפו, להכיר את הפרויקט מקרוב ולבחור את הדירות המועדפות, ב- 28 לחודש תיערך הגרלה באוניברסיטת תל אביב בה יוגרל התור לביצוע הרכישות בפועל.

בנוגע לבחירת הפרויקט ציין רוני כהן כי אין ספק שתל אביב יפו היא העיר המבוקשת ביותר למגורים על ידי סטודנטים, אולם רכישת דירה בבעלות סטודנטים נראתה כחלום שאינו בר השגה. פרויקט יאפא הוא חלק מהתחדשות המתוכננת ליפו במסגרת תוכנית המתאר של תל אביב הדוגלת בהבטחת היצע דירות מגוון ופיתוח מלאי דיור לאוכלוסיות מיוחדות כמו למשל סטודנטים. בכוונת עיריית תל אביב לפתח את יפו כמוקד כלל-עירוני של תיירות ומסחר, ולחזק את הקשר בינה לבין שאר חלקי העיר. 
למועדון "הבית האקדמי" יוכלו להצטרף חברים על פי הקריטריונים הבאים, סטודנטים בעלי תעודת סטודנט תקפה ממוסד אקדמאי מוכר, אקדמאים צעירים – עד שנתיים מסיום הלימודים (מותנה בהצגת תעודת סיום לימודים) וכן, בני משפחה מדרגה ראשונה בלבד (הורים, אחים, ילדים).

הסטודנטים יפגשו עם יועץ משכנתאות אובייקטיבי ומנוסה מחברת פריים ניהול משכנתאות ופיננסים ללא תשלום על מנת לבדוק את התאמתם לתוכניות המימון ועל מנת שלא להכניס סטודנטים למחויבות כספית שלא יוכלו לעמוד בה.

מחירי הדירות בפרויקט :
דירת 2 חדרים המשתרעת על שטח של החל מכ- 49 מ"ר + 11-20 מ"ר מרפסת, חניה ומחסן קומתי במחיר של החל מ 995 אלף שקל. 
דירת 3 חדרים המשתרעת על שטח החל מכ- 85 מ"ר +15 מ"ר מרפסת במחיר של החל מ 1.28 מיליון שקל. 
דירת 4 חדרים המשתרעת על שטח החל מ כ-  90-96 מ"ר + 11-20 מ"ר מרפסת, חניה ומחסן קומתי במחיר של החל מ 1.48 מיליון שקל 
דופלקס בשטח של החל מכ-  100-120 מ"ר + מרפסת של 30 מ"ר חניה ומחסן קומתי במחיר של החל מ- 1.950 מיליון שקל