לפני כחודשיים פרסמנו את סיפורם של קבוצת חוסים השוהים במוסד "נאות הדסה", שצברו חובות של אלפי שקלים לביטוח לאומי ללא ידיעתם. מדי חודש מקבלים החוסים, שאינם יכולים לנוע באופן עצמאי, קצבת ניידות על סך 2,400 שקל. סכום זה אמור לשמש אותם לתשלום על יציאות מהמוסד, הנמצא בקיבוץ גשר הזיו בקצה הצפוני של הארץ, והתנאי לקבלתו הוא שיעשו זאת לפחות שש פעמים בכל חודש. 



אבל אותם חוסים לא תמיד יצאו מספיק, הביטוח הלאומי לא פיקח כראוי והמשיך להעביר כספים מדי חודש, וכשגילה את התקלה החליט לדרוש את הכספים בדיעבד, על אף שהחוסים כבר בזבזו אותם ולא היה להם מנין לשלם את החוב. בנוסף, נשללה מהם קצבת הניידות, וכתוצאה מכך לא יכלו לעזוב את המוסד. "אני כלוא פה ולא יכול לצאת לשום מקום כי אין לי איך לשלם", סיפר אז איליה, אחד החוסים במוסד, "יש דברים בחוץ שאני צריך - כמו ללכת לבנק או לקנות סיגריות שבנהריה זולות יותר מהמכונה כאן או מהקיוסק של הקיבוץ - אבל אני לא יכול להגיע אליהם".
 
בעקבות הפנייה לביטוח לאומי, יחד עם ארגון "בזכות", הוקפאו חובות החוסים. עניינם עלה לוועדת ביטול החובות, ולפני מספר ימים התבשרו החוסים שהבקשה אושרה. "לא רצינו ליצור חובות לאנשים שבעצם לא גרמו להם בעצמם. נערוך בדיקה מול המוסד כדי לדאוג שמקרים מסוג זה לא יחזרו על עצמם", הסבירו בביטוח לאומי.
 

גדי בן עזרא, מנהל המוסד "נאות הדסה", סיפר כי כעת החוסים יכולים שוב לצאת מהמוסד: "חזרנו להפעיל את ההסעה מטעם המוסד, אנחנו לא רוצים שהדיירים הנכים ייפגעו ולכן, למרות שזוהי לא חובתנו, כל עוד אנחנו יכולים אנחנו מספקים את השירות הזה. אם נאלץ להפסיק אותו משיקולים תקציביים, כמו שקרה בעבר, נתריע על כך בפני משפחות החוסים והאפוטרופוסים האחראיים עליהם כדי שידאגו לאלטרנטיבה, כדי שלא יווצר שוב מצב שהחוסים לא עומדים בקריטריונים של היציאה מהמוסד ומאבדים את הקצבה שלהם. בסך הכל לכולם יש מטרה משותפת - שיהיה לחוסים טוב".
 
בארגון "בזכות", שמחו על הבשורה, אך הזהירו שמקרים כאלה עלולים לקרות במוסדות נוספים. תמי גרוס, עובדת סוציאלית ורכזת המחלקה הקהילתית של הארגון שליוותה את המקרה, אמרה: "זה סממן לקשיים שקיימים במקומות שהם ממוסדים ורחוקים ממקום עירוני.

האנשים האלו נתונים לחסדי המוסד, והוא מחליט אם לשתף פעולה ולאפשר להם לממש את הזכויות שלהם או שלא. אפשר להבין מכך את הכוח העצום שיש למוסדות ולכן הם חייבים להיות אחראיים ולבדוק את הדברים האלה מול ביטוח לאומי והגורמים הרלוונטיים, ולא לשחק ראש קטן ולתת לחוסים ליפול בין הכיסאות. מזל שביטוח לאומי יצאו מגדרם והבינו שהאשמה היא לא על החוסים ועל כן ביטלו הפעם את החוב".