ביום שישי הקרוב ידון בית המשפט הפדרלי בניו יורק בבקשה לגילוי מסמכים במסגרת תביעה שהגיש טייקון התקשורת הישראלי-אמריקאי אריק מיימון נגד חברת וייבר הישראלית, שנמכרה לענקית התקשורת רקוטן  (Rakuten )  היפנית תמורת סכום של ב-900 מיליון דולר. מאחורי הקלעים של סיפור התביעה המרתק הזה השתרבב שמו של לא אחר מהרמטכ״ל לשעבר גבי אשכנזי.
 
מיימון היה זה שייסד את קבוצת NEXT ב-1998, והיא כוללת כיום חברת סלולר ובנקאות סלולרית שמתמקדת בשוק המהגרים בארה״ב. הרעיון הוא לאפשר לאוכלוסייה של 92 מיליון מהגרים נגישות לשירותים מתקדמים. חברה נוספת בבעלותו של מיימון פיתחה יחד עם חברת הטכנולוגיה המוכרת "טלריקס" טכנולוגיה חדשנית לשיחות באיכות וידיאו גבוהה באמצעות מכשירים סלולאריים. הטכנולוגיה העתידית הזו היא הבסיס לתביעת הענק שהגיש מיימון.
 
״כשהתחלנו לעבוד על הטכנולוגיה החדשנית הזו״, סיפר מיימון בלעדית ל"מעריב-השבוע", ״המטרה הייתה לעבוד בשיתוף פעולה עם וייבר, שהייתה עוד בתחילת דרכה ופנתה אלינו. אחרי הסכם סודיות שנחתם בין NEXT לווייבר התחלנו לשתף פעולה. אנחנו מצידנו עבדנו במלוא המרץ על הטכנולוגיה פורצת הדרך, שאמורה לשנות בעתיד את השיחות כמו שאתם מכירים אותם היום".
 

אלא שכאן, כך נטען בכתב התביעה, החלה וייבר להשתהות והמשיכה להציג דוחות כספיים שהעידו על כך שהיא עוד רגע מגיעה למיצוי תזרים המזומנים שלה. מדוחות כספיים שפורסמו סמוך לעסקת המכירה עלה כי לוייבר נותרו בקופה פחות מחצי מיליון דולר, מתוך כ-30 מיליוני דולרים שהושקעו בחברה. אחד המשקיעים היה איש העסקים הישראלי בני שבתאי. על אף זאת, תזרים המזומנים של וייבר היה היה נזיל ויכל היה לגדול.

מעסקת המכירה של וייבר לחברת רקוטן היפנית, כך נטען, הרוויחה משפחתו של שבתאי, שהחזיקה ב-55.2% ממניות וייבר, סכום של כחצי מיליארד דולר. שבתאי, שהחל את דרכו כמאבטח בשגרירות ישראל בפאריז, הספיק מאז להפוך לאיש עסקים שעשה את רוב הונו, כמו מיימון, בארה״ב.
 
החברה היפנית, כך עולה מבדיקה שערך ״מעריב השבוע״, מתחרה בלא אחרת מענקית התקשורת היפנית Soft bank אשר השתלטה לאחרונה על ענקית הסלולר האמריקאיתSprint , שותפתו של הקבוצה של מיימון בארה"ב. כעת מבקשים מיימון, הבעלים של קבוצת  NEXT ועורכי דינו מבית המשפט הפדרלי בניו יורק לחשוף מסמכים אודות עסקת הענק: ״עדיין לא ברור במה בדיוק השתמשו בוייבר כדי להוציא לפועל את העסקה״, מציין מיימון. אחת הספקולציות שמעלים עורכי דינו היא כי המידע הסודי שפיתחו בNEXT  ואליו נחשפו בווייבר בשנים האחרונות, עשוי להיות הבסיס לעסקת הענק.
 
במסגרת התביעה נטען כי בין הצדדים התקיימו פגישות גישור על מנת לבדוק את טענותיו של מיימון. אלא שוייבר, בהליך המשפטי עצמו, הכחישה את הפגישות. נקודה מעניינת שעולה מתוך תשובות משותפות שהורה בית המשפט לעורכי הדין של הצדדים להגיש, דווקא מצביעה על כך כי בשתי פגישות שהתקיימו בין קבוצת וייבר לקבוצת NEXT נכח מקורבו של בני שבתאי - הרמטכ״ל לשעבר, רב אלוף במיל' גבי אשכנזי. אחת מהן התקיימה על יאכטה מפוארת במיאמי. למה אשכנזי נכח שם? המסמכים לא מספקים תשובה לכך.
 
״כשפגשתי את בני ואת גבי בפעם הראשונה, זה היה על יאכטה במיאמי", הוסיף מיימון, "לאחר מכן, בפגישה השנייה ביני לבין בני בבית קפה, היו דברים שלא הסתדרו לי. אמרתי לבני, ׳תעצור, יש לי הרגשה שיש פה משהו לא תקין׳. ואז בני אמר לי, ואני מצטט: ׳גבי אשכנזי הוא אח שלי, אתה סומך עליו? בוא נעשה פגישה בישראל ונברר את הפרטים׳. אז קבענו פגישה נוספת״.
 
אם אני מבין נכון, אתה בעצם אומר שגבי היה אמור לשמש מעין ״בורר״ בין הטענות שלכם?
״מטרתו של בורר היא לברור את העניין ולמצוא פתרון. מכיוון שלא נמצא פתרון, פתחנו את דלתות בית המשפט הפדרלי בניו יורק. אם גבי היה בורר או לא, זה אתה שאלת״.
 
ואתה גם מתכוון להזמין את אשכנזי כעד לבית משפט?
״ברור, איזו שאלה. אני בטוח שגבי יגיד את האמת ורק את האמת. בהכירי אותו, הוא נתן לי רושם של אדם ישר, אמין וכנה״.
 
בני שבתאי אמר אתמול בתגובה: "הטענות של מיימון מצוצות מהאצבע. אני לא מנהל את חברת וייבר. רק השקעתי בה. זה הכל. הייתי עם הבחור (מיימון) במיאמי. גבי הכיר לי אותו, ומיימון הוא שביקש ממני לפגוש את האנשים שלנו בתל אביב על מנת לעשות עסקה יחד. זה היה לפני שנתיים. פגשתי אותו במסעדה יחד עם גבי, שהיה אורח שלי. עזרתי למיימון לקיים פגישה בארץ, ואני לא יודע מה עלה בפגישה הזו אבל זה לא התאים. שום סודות לא נגנבו".
לגבי הטענה כי אשכנזי שימש כבורר, אומר שבתאי: "גבי לא היה בורר. בורר על מה?".
 
איתי בן חורין, יועצו של אשכנזי, מסר בתגובה: "רא"ל במיל' אשכנזי אינו צד לא בהיבטים העסקיים ולא בטענות בין הצדדים".