שר הכלכלה נפתלי בנט ספד לחבר מפלגתו, אורי אורבך, שהלך לעולמו היום (שני) לאחר מאבק ממושך במחלה המטולוגית ממנה סבל במשך כמה שנים.
 
בנט אמר: "אחי הבכור הלך ממני. אורי, אדם של צחוק ושל רצינות, של חוכמה ושל יושרה, של אומץ ושל חזון. אורי ידע לחצוב דרך אידיאולוגית בעיקשות ובחן, בחריצות ותוך קריצה, מתוך מודעות עצמית בלתי נגמרת וקסם אישי שלא פג לעולם".

עוד ספד בנט:  "הוא היה איש של אהבת הארץ ואהבת האדם עד בלי די. הוא אהב את עם ישראל, ועם ישראל אהב אותו כל כך בחזרה. לא היה בעולם הפוליטי הציני והקר אדם כה אהוב כמו אורי. הוא יחסר לי עד מאד. אני מוסר את תנחומיי לאשתו מיכל ולארבעת הילדים. אנו נמשיך בדרכו של אורי, והיא תהיה הרבה יותר קשה ועצובה בלעדיו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע אף הוא את תנחומיו: ״אני דואב את הליכתו של אורי אורבך, שר בממשלת ישראל, סופר, עיתונאי, איש רוח, פטריוט יהודי. אורי כבש בקסמו את כל שומעיו בידענותו ובחוכמתו העמוקה שנבעה ממעמקי נפשו. לא פגשתי מישהו שהכיר אותו ולא אהב אותו. אמש, לצד בני משפחתו, נפרדתי ממנו בבית החולים בתחושת יגון ואובדן עמוקים. אורי יחסר מאד למשפחתו היקרה, לחבריו בממשלת ישראל ולמדינת ישראל״.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר על אורבך: ״אורי אורבך היה דמות מרכזית בחייה של מדינת ישראל בעשורים האחרונים והשפעתו הגדולה על החברה הישראלית תישאר לתמיד. אורבך הצליח להביא לידי ביטוי קבוצה גדולה וחשובה בחברה הישראלית, והיה איש שידע לשלב היטב את אהבת ארץ ישראל ואהבת עם ישראל. יהי זכרו ברוך.״
 
 חברת הכנסת איילת שקד ספדה לשר אורי אורבך: "תודה על מי שהיית, על עשייתך הברוכה. תודה על הדרך שבה בחרת לחיות בחיים האלו; איש אמת, צנוע וחכם, שמנסה תמיד לקרב בין כולם".
 
"דאגת להשאר שמח, לקחת את החיים בפרופורציה ותמיד לצחוק ולהצחיק, גם בעבודה הצינית והקשה של הפוליטיקה. היית חלק דומיננטי בצוות המגובש שלנו, של הבית היהודי.  גם כשהיינו מתווכחים ידעת תמיד לדבר אחרת, עם הטוויסט הייחודי שלך, באופן הכה ייחודי לך". 

"הובלת את ישיבות הסיעה ודאגת להעלות על פנינו חיוך גם ברגעים קשים. נזכור אותך ונלך בדרכך, תמיד עם שביב של הומור עצמי. נוח בשלום חבר"


"הוא היה איש של אהבת הארץ ואהבת האדם עד בלי די" בנט על אורי אורבך. צילום: מרק ישראל סלם

חברו העיתונאי ג'קי לוי אמר: "נפגשנו לפני 20 שנה כתבתי טור של ביקורת בתי כנסת במקומות כל העיר. אורי קרא שכיסחתי את הבית כנסת שלו ונקרע מצחוק. הוא הזמין אותי לעשות שבת ונפשנו נקשרה.  אורי התחיל את הסיפור של הדוסים החדשים. הוא כאילו התחכם לדימויים הצורניים של הדתיים.  הוא מבשר הדיבור הבוטח, המתלוצץ והחד שלא דופק חשבון".

הזמר עמיר בניון הגיב אף הוא לידיעה על לכתו של השר אורבך ואמר: "כעת נודע לי על פטירתו של השר אורי אורבך. כרגע אני די נאלם והמום מהעובדה שהפסדנו איש צדיק, יקר ונקי כפיים. יהי זכרו ברוך".  אורבך התייצב לצידו של בניון כשבית הנשיא ביטל את השתתפותו של הזמר באירוע רשמי, בשל שיר שפרסם בפייסבוק.

מבכים גם משמאל

 
גם משמאל ספדו לשר אורבך. יו"ר מרצ, זהבה גלאון אמרה: "אני כואבת על מותו בטרם עת של השר אורי אורבך, אדם הגון, נעים הליכות ושנון. אורבך, בעל תפיסת עולם ייחודית, פרלמנטר חרוץ ומצטיין ובר פלוגתא ראוי, ידע לגשר על העולמות השונים בחברה הישראלית. ליבנו עם המשפחה, מי ייתן ולא ידעו צער".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה: "חבר שלי אורי אורבך נפטר וזה עצוב וכואב. מקומם ולא צודק שמסלול חייו של הטוב שבכולם, הנבון שבכולם, הישר וההגון שבכולם, המצחיק שבכולם, דווקא הוא נגדע בגיל כל כך צעיר. ביסורים ובטרם עת".
 
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שישב עם אורי אורבך בממשלה, ספד לו: "יותר מקולגה וחבר לממשלה, תמיד אזכור את חברי אורי אורבך כמי שפעל עבור הקשישים והגמלאים במדינת ישראל". 

"אורי הוא איש משפחה למופת, אשר ראה בישראל כמשפחתו המורחבת. על אף חילוקי הדעות שהיו בינינו, היתה לנו ידידות אישית אמיצה, והוא ייחסר לי מאוד. אני רוצה לחזק את ידיהם של אשתו מיכל וארבעת ילדיהם – מי ייתן שלא תדעו עוד צער".


"השנינות וחוש ההומור שלו היו תמיד מקדם חיובי בעבודתנו בכנסת" אחד טיבי ואורי אורבך. צילום: פלאש 90 

חבר הכנסת אילן גילאון, שהיה חברו של השר המנוח, אמר על לכתו: "איבדתי את יריבי אהובי.  התאהבתי באיש תוך שנייה, כה קל היה להתאהב בו. איש שבא כדי לתת ולא כדי לקחת. גילה נדיבות וצניעות באותו זמן, ההגדרה לאצילות. היינו מאחלים כל יום אחד לשני שתהיה לך הצלחה גדולה במפלגה קטנה. אורי היה סוציאליסט, מייצג את הפועל מזרחי ההיא של זרח ורהפטיג. אני לא נפרד ממנו משום שהוא נשאר בזכרוני תמיד".

ח"כ אחמד טיבי אמר על השר אורי אורבך שהלך לעולמו: "אורי היה  מהיריבים הקשים ביותר והמוכשרים ביותר, היינו משני עברי המתרס הפוליטי. אבל השנינות וחוש ההומור שלו היו תמיד מקדם חיובי בעת עבודתנו בכנסת".