בבתי החולים לניאדו וברזילי חמישית מהחולים מדווחים כי במהלך אשפוזם שכבו במסדרון, בבתי החולים נהריה, הלל יפה, קפלן וברזילי כמעט מחצית מהמאושפזים במחלקות הפנימיות לא היו ממליצים להתאשפז בהן ובבתי החולים לניאדו, הלל יפה וברזילי כמעט שליש מהחולים התלוננו כי לא קיבלו מספיק מידע על מצבם הרפואי ואפשרויות הטיפול.

לראשונה משרד הבריאות חשף היום (שלישי) את הציונים להם זכו בתי החולים בסקר על חווית המטופל, ומראה את הפערים בין המוסדות הרפואיים ואת נקודות החוזק והחולשה של כל אחד מהם מעיני החולים. למעלה מ-11 אלף מטופלים מעל גיל 18 ששהו בבית חולים לפחות שני לילות נשאלו על חווית האשפוז שלהם – כשבכל בית חולים רואיינו  כ-500 מטופלים.

מהסקר עולה כי 55 אחוז מהמטופלים דירגו את הטיפול הרפואי שקיבלו בבתי החולים בציון המקסימלי. 12 אחוז נתנו דירוג נמוך מאוד והעידו שלא היו מרוצים ממנו כלל. בית החולים שהוביל עבור החולים היה מעייני הישועה בבני ברק, עם 88 אחוז שאמרו שהיו מרוצים מהשירות שקיבלו בו. מיד אחריו נמצאים בתי החולים בילינסון בפתח תקווה ובני ציון בחיפה עם 86 אחוז ולאחר מכן שערי צדק בירושלים והכרמל בחיפה עם 79 אחוז כל אחד.

בתי החולים שזכו לציונים הנמוכים ביותר היו ברזילי באשקלון והלל יפה בחדרה עם 68 אחוז כל אחד, קפלן ברחובות קיבל את קולותיהם של 69 אחוז מהמטופלים בלבד ובית החולים הסקוטי בצפון קיבל 71 אחוז.

נקודות החוזקה של בתי החולים: האחיות וטיפול הרופאים

על פי הדו"ח, שביעות הרצון של המטופל הישראלי גבוהה מזו של החולה בארה"ב, אנגליה ואוסטרליה. עם זאת, מחברות הדו"ח תולות את הסיבה לכך לאו דווקא באיכות הטיפול הרפואי: "זה נובע משונות תרבותית, ישראל מרוצים יותר, ומהציפיות הנמוכות של הציבור הישראלי ממערכת האשפוז הציבורית. מערכות הבריאות בישראל סובלות ממחסור תקציבי במשך שנים ארוכות. האוכלוסייה בישראל חשה הזדהות ואפילו תחושה של רחמים על הצוותים הרפואיים בשל העומס הרב שהם מצויים בו ולכן מראש, הציפיות ממערכת הבריאות נמוכות יותר והמטופלים נוטים להעריך גבוה יותר את השירותים הניתנים להם במערכת הציבורית".

עוד עולה מנתונים כי יחס האחיות והרופאים למטופלים הוא נקודת חוזקה ברוב בתי החולים. 83 אחוז מהמטופלים דיווחו על רמה גבוהה של טיפול האחיות במחלקה ו-81 אחוז שיבחו את טיפול הרופאים. עם זאת גם בתחום הזה קיימים פערים בין בתי החולים - הנסקרים מברזילי והלל יפה דרגו את צוות הרופאים בשיעורים נמוכים באופן מובהק, 74 אחוז ו-77 אחוז בהתאמה, לעומת בתי החולים העמק והכרמל שם 87 אחוז ו-86 אחוז הביעו שביעות רצון.

תלונות רבות על התנאים הפיזיים במחלקות

התנאים הפיזיים במחלקות, לעומת זאת, זכו לתלונות רבות. הסקר בוצע בתקופת האביב-קיץ, בה בתי החולים אמורים להיות פחות עמוסים, ועדיין 9 אחוז מהמטופלים דיווחו כי שהו במסדרון בחלק מהאשפוז ובכולו. בתי החולים לניאדו וברזילי, כאמור, הובילו בתחום הזה עם 20 אחוז מהמטופלים. גם נושא האוכל קיבל ציון נמוך ברבים מבתי החולים - המטופלים התלוננו על טעם ומגוון האוכל המוגש וגם על האסתטיקה וניקיון כלי האוכל.

בית החולים וולפסון זכה לאחוז שביעות הרצון הקטן ביותר בתחום הזה - 39 אחוז בלבד, וגם בבתי החולים קפלן, אסף הרופא, ברזילי, הדסה הר הצופים ועין כרם, שערי צדק ומאיר ספגו תלונות של למעלה ממחצית מהמטופלים. גם כמות המידע שקיבלו המטופלים הוא נושא שזכה לביקורת, 30 אחוז מהמטופלים הרגישו שלא שיתפו אותם באפשרויות הטיפוליות במידה שרצו. בתחום הזה בתי החולים לניאדו, אסף הרופא, ולפסון ואיכילוב קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר, בעוד בית החולים הסקוטי זכה דווקא לציון גבוה של 85 אחוז.

במשרד הבריאות מרוצים מהסקר: נקודת התחלה טובה

כעת מתכוונים במשרד הבריאות לערוך סקר דומה מידי שנה ומקווים כי התוצאות ילכו וישתפרו.
"המספרים מעידים על נקודות התחלה טובה, אבל יש מקום להמשיך ולהתקדם", אומר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק,"אנחנו מודעים למצוקות של מערכת הבריאות ולקושי להעניק טיפול מיטבי שישביע את רצונם של החולים תחת העומסים הכבדים, אבל חשוב שאדם מגיע לבית חולים הוא ייצא ממנו מרוצה. יזמנו את הסקר הזה, במטרה שתהיה שקיפות והציבור ידע אילו בתי חולים זוכים לשביעות רצון גבוהה יותר וגם כדי ליצור תחרות בריאה ובונה בין בתי החולים בתקווה שהדבר יגרום להם לשאוף ולהתאמץ עוד יותר."

יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב, הגיב ליוזמה: "פרסום תחושותיהם של אזרחי ישראל באשר לחוויית הטיפול ופרסום שמותיהם של בתי החולים, הינה צעד חשוב בהעלאת מודעות הציבור לנושא, והן בעידוד מרכזים רפואיים בישראל לפעול לשיפור תמידי ברמת השירות הרפואי שהם מעניקים למטופלים. הממצאים מציפים את תחושת הציבור כי אין בידיו די אינפורמציה באשר לאפשרויות הטיפול".

"נתון זה מצביע על חוסר המודעות הקיים גם כיום בקרב הציבור באשר לזכויותיו במערכת הבריאות. אנו קוראים למשרד הבריאות להמשיך ולפעול להעלאת מודעות הציבור לזכויותיו הרפואיות, ובכך לסייע למטופלים בתהליך מימוש זכויותיהם במערכת הבריאות ובקבלת החלטה מושכלת באשר לטיפול הרפואי לו הם זקוקים".

דירוג בתי החולים:

1.מעייני הישועה 88%

2. בילינסון ובני ציון 86%

3. שערי צדק והכרמל 79%

4. אסף הרופא, ולפסון וסורוקה 72%

5. בית החולים הסקוטי 71%

6. קפלן 69% 

7. ברזילי והלל יפה 68%