הפרופסור נגד האמרגן, ראש בראש: פרופסור אמיר חצרוני והאמרגן ישראל בונדק נפגשו ביום שני לדיון סוער ברדיו "קול האמת". חילופי הדברים גלשו במהירות לאלימות מילולית, ובין ההתבטאויות שנשמעו היו גם זו של בונדק שטען כלפי חצרוני: "אילו הייתי מתעמת מולו במקום בוזגלו, הייתי עורף את ראשו". כמה ימים לאחר מכן, בשיחה עם "מעריב אונליין", מבהירים שניהם כי הרוחות עדיין רחוקות מלהירגע. 

למחאה נגד חצרוני מצטרפות גם כרזות שנתלו ביום שלישי ברחבי המדינה, ועליהן תמונה של חצרוני עם דרכון בריטי בתוספת הכיתוב: "חצרוני, אצלנו במרוקו אומרים: 'משא בלע רז'ה' (בתרגום חופשי: לך ואל תחזור), פה זה לא אירופה". חצרוני הגיב ל'מעריב אונליין' על השלטים שנתלו ואמר: "ראיתי את התמונות, לטעמי הן כרזות לגיטימיות לחלוטין, הצטלמתי למזכרת ביוזמתי עם התמונות האלה". חצרוני הוסיף: "מחמיא לי אם משתמשים בי כסמל, חשוב לי שכל אלה שמבקרים אותי יעמדו על הזכות לחופש הביטוי – להביע עמדות אשר כואבות להם".

לחצרוני היה חשוב להדגיש כי "אין בדעותיי נימה עדתית אלא ביקורת לגיטימית על מדיניות ההגירה של ישראל. עלינו לשאוף להעדיף מדיניות הגירה כלכלית רציונלית על פני הבאת אנשים רק בשל מוצאם הדתי, שזו אגב גזענות גם אם היא לגיטימית. חבל מאוד שאני שומע על קריאות לפתוח נגדי בחקירה פלילית, כאשר למעשה חקירה כזו משמעותה מכת מוות לחופש הביטוי, ופחד להביע עמדות שאינן בקונצנזוס".

בונדק: "ההתנהגות של חצרוני מגיעה מבורות ושנאה תהומית"
 
בנוגע לעימות עם בונדק ציין חצרוני: "היה עצוב מאוד לשמוע את ישראל בונדק, שהוא עבריין פלילי. אני מוכן להילחם על זכותו להביע את עמדותיו הקיצוניות, למרות שעמדות אלו מטרתן לפגוע בי ולקפח את זכויותי, זאת בעודו קורא לערוף את ראשי. מעבר לעובדה שמדובר בהסתה לאלימות, שהיא כמובן עבירה פלילית, זה מעיד כאלף עדים על טיבם וטבעם של מי שרוצים לסתום את פי בשם הכבוד האבוד לכאורה של עדות המזרח. אם תיפול שערה אחת משערות ראשי הרבות, האחריות היא עליהם בלבד, ואני קורא לרשויות אכיפת החוק להגן עלי ועל שלומי מפני 'הבונדקים', שהם אומרים בגלוי שהם רוצים לפגוע בי פיזית ואף להרוג אותי".
 
בונדק הגיב לדבריו של פרופסור אמיר חצרוני: "קודם כל אני לא מצטער על אף מילה שאמרתי בעימות, כמו שהוא לא מצטער על כל מה שהוא אמר. מעבר לכך, אם הוא חושב שעברתי על החוק, הוא מוזמן לגשת ולהגיש תלונה. יש הבדל בין להגיד 'לערוף את הראש' ובין לערוף באמת את הראש".
 
בונדק הוסיף: "לטעמי ההתנהגות שלו מגיעה מבורות, קנאה, צרות עין, רוע ושנאה תהומית כלפי רוב אוכלוסיית מדינת ישראל. זה שיא הגזענות וזה מגיע ממקום של נחיתות. זה בן אדם שרוצה לגרום לפרובוקציה משום שהוא עלום שם. פרופסורים לא מתנהגים בצורה כזאת, והוא ממשיך ולא מרפה במקום להתנצל. הוא משתתף בכל ראיון וחוזר על דבריו בכל מקום שנותנים לו. הוא אמר לי שאני בין השימפנזה והקוף, ומעבר לכך אין לי מה להוסיף. אני עומד על זכותו שיאמר את מה שהוא רוצה".
 
מה דעתך על דבריו של חצרוני כנגד המפכ"ל דנינו, שהוא בן ליוצאי מרוקו?
"מפכ"ל המשטרה הוא עצמו מרוקאי, ומבחינתי הוא (חצרוני, א.ק) סתם טינופת, עלוב נפש שמהלך על שתיים, ואני חוזר: שילך לאלף אלפי עזאזל. אנשים כמוהו צריכים להיות במזבלת חירייה. הוא מוזמן להגיש תלונה על מה שאמרתי".
 
מה עם האשכנזים?
"התשובה היא פשוטה מאוד, מדובר באוכלוסייה מסוימת ששלטה מעל ל-60 שנה על מוסדות ישראל - בחינוך, בפוליטיקה ועוד. גם אם יש אנשים מעדות המזרח בעמדות מפתח, הם היו משת"פים של עדות אשכנז, שהוא מייצג. פתאום קמה אוכלוסייה שנחשבת כנכשלת. אילו היה בידו, הוא לא היה מביא אנשים מעדות המזרח. פתאום האנשים שמהם הוא סולד כבשו את כל עמדות התרבות, ואין ביקוש לאנשים כמוהו. אחרי הכל, ואמרתי את זה בעימות, אני מחזיק ממנו איש אמיץ שאמר מה שהרבה מאוד אנשים חוששים לומר, כמו עמיתיו בתקשורת ובפוליטיקה, ועל האומץ הזה צריך לחזק אותו".
 

הוא מוזמן לגשת ולהגיש תלונה. ישראל בונדק. צילום: נתי שוחט פלאש 90

יש קרע עדתי היום בישראל?
"בוודאי שיש קרע. אם אנחנו עדות המזרח ניסינו לטשטש ולטאטא את זה מתחת לשטיח, פתאום בא גרבוז והחצוצרן הזה (חצרוני), שאומרים דברים חשוכים מימים אפלים. המילים שהוא אמר הן גזענות בצורה הבוטה ביותר, זה מראה על רוע של איש ששמר את זה המון שנים בפנים, וזה התפרץ לו החוצה. הוא לא חושב פעמיים. הוא עדיין ממשיך להתראיין, ואחר כך הוא עוד אומר שאם תרד שערה מראשו אני אאשים את בונדק? מה שאני אמרתי בשידור זה אפס ואפסים לעומת מה שאומרים עליו בשאר הרשתות, אני הייתי עדין איתו".
 
ובכל זאת, אתה טוען שאתה מחזיק ממנו.
"הוא אדם אמיץ מבחינתי, ובניגוד לקודמיו הוא אפילו לא שוקל להתנצל. לא נתקלתי בדבר כזה- הוא ממשיך לשפוך שמן למדורה ולא מפסיק. אני אקלל אותו בכל מקום ואני לא מתכחש - האיש הזה לא פראייר. הוא מזכיר לי את הימים שבהם הגברים היו גברים ואני עומד דום ומצדיע לו".
 
אמא של אמירה בוזגלו בוכה בגלל אמירותיו של הפרופסור?
"אני לא רוצה לחשוב על הרגע הזה שאם זו הייתה הבת שלי או מישהו שקרוב אליי כמו אמא של בוזגלו. אני יכול להגיד שאמא של בוזגלו בוכה מאותו הרגע בוכה כי האיש הזה העלה לה את כל מה שהיא חוותה בעבר, וסביר להניח שלא היו לה דברים נעימים. מה זה שיירקבו במרוקו? למה שלא יישארו? למה להירקב?"
 
חצרוני אומר שאנשי עדות המזרח לא מפותחים?
"הוא מדבר על מתורבת? מתורבת מתנהג כמו שהוא מתנהג? הוא קורא לי תת-תרבות? תת-תרבות, קוף, שימפנזה, מערות, מה הוא לא אמר?"
 
אתה פוחד מחורבן בית שלישי?
"אני אגיד לך את האמת, אני מפחד מזה (חורבן בית שלישי). גרבוז פתח צוהר, ולא עברו 48 שעות ובא הבחור הזה (חצרוני). על מה שאמר הוא היה חייב להיעצר במקום."
 
אם ישראל בונדק היה אומר את אותם דברים על האשכנזים, הוא היה נעצר עכשיו?
"בוודאי שהיו עוצרים אותי. אמרתי דברים פשוטים יותר על יוסי שריד ברדיו לפני תשע שנים ונעצרתי והוגש נגדי כתב אישום. הייתי במעצר בית".

לסיום, חצרוני קורא לך עבריין פלילי, תגובתך?
"אם הוא מכנה אותי עבריין פלילי? לפני שהוא מכנה אותי הוא יצטרף לבדוק את עברי (עבריין פלילי) ויראה שלא מדובר בעבירות פליליות, אלא עבירוץ חברתיות לקידום התרבות והזמר המזרחי בישראל, עבירות שתמיד יהיה בגאווה ובראש מורם, מוכן לחזור עליהם. וכדאי שחצרוני יודה שבעימות מולי הוא הפסיד".