בשנים האחרונות הפכו הליצנים הרפואיים לנפוצים יותר ויותר במחלקות הילדים בבתי החולים. כעת מגלה מחקר ישראלי חדש כי מלבד הפחתת החרדה אצל ילדים והעלאת החיוך על פניהם, לנוכחותם של הליצנים יש גם השלכות כלכליות חיוביות - הם מקצרים את משך שהות הילדים בחדר הניתוח ובבית החולים וכך חוסכים בעלויות.



במחקר שנערך בבית החולים ״שערי צדק״ בירושלים השתתפו 80 ילדים בני שנה עד 14 שעברו ניתוחי פין, הנחשבים נפוצים בקרב ילדים יהודים. את הניתוחים של 40 מתוכם ליווה ליצן רפואי ואילו 40 עברו אותו ללא נוכחות ליצן.



התוצאות מלמדות כי הילדים שליוו אותם ליצנים היו חרדים פחות, ועלות הניתוח שלהם הייתה קטנה במאות דולרים. "הזמן שהצוות הרפואי 'בזבז' בחדר הניתוח עד הרדמת הילד ובזמן התעוררותו היה קטן יותר", מסביר פרופ' בוריס צ'רטין, מנהל המחלקה לאורולוגיה ילדים בשערי צדק. "הסיבה לכך היא שבדרך כלל אחד מחברי הצוות הרפואי צריכים לעשות פעולות שאינן רפואיות, כמו ללוות את ההורה החוצה ולהרגיע אותו ולהרגיע את הילד לפני ההרדמה. כאן, הליצן אחראי לכל זה. מכיוון שיש פער של שמיים וארץ בין שכר העלות של ליצן לזה של רופא, הכנסתו לצוות היא חיסכון גדול".



פרופ' צ'רטין מוסיף כי "הסרטנו את התנהגויותיהם של הילדים לאחר הניתוח ונתנו לפסיכולוג קליני לצפות בצילומים, בלי לומר אלה מהילדים נחשפו לליצן ואלה לא, והוא קבע שאלה שהיו בקרבתו היו רגועים יותר וסבלו מרמות חרדה קטנות יחסית". המחקר הוצג השבוע בכנס השנתי של ארגון האורולוגים האמריקני ונבחר לאחד המחקרים המצטיינים.



איציק עוזרי המוכר כ"איציק הליצן" משמש כבר למעלה מ־20 שנה ליצן רפואי בבית חולים שניידר ומספר כי את תוצאות המחקר הוא רואה מדי יום בשטח: "הבנו כבר מזמן שילדים מתעוררים מניתוחים בדיוק באותה נקודה בה הם נרדמו - מי שהוצחק במהלך ניתוח ונרדם עם חיוך, קם ככה. לעומתו, מי שחווה לחץ וצעקות רגע לפני הניתוח, קם עם תופעות לוואי כמו בחילות וסחרחורות וזמן ההתאוששות שלו היה איטי יותר. זה מראה את חשיבותם של הליצנים הרפואיים, אנחנו מצחיקים את הילדים ומסיחים את דעתם עם בדיחות וקסמים וככה הניתוח הופך מחרדה לחוויה. בניתוחים עם הרדמה מקומית, כשהילד מודע לסביבה, אנחנו עושים את זה לאורך הניתוח כולו, ופעמים רבות כשאנו מבשרים שהניתוח נגמר הילדים מתפלאים ואומרים שבכלל לא שמו לב שהוא התחיל".



בעקבות תוצאות המחקר החליטו בשערי צדק להוסיף לכל חדר ניתוח בו מנותחים ילדים ליצן רפואי לצוות. "אנחנו צופים שזה יעבוד בכל סוגי הניתוחים. בניתוחי הפין שבדקנו הייתה הוזלה של כ־600 דולר לניתוח, אבל זה יכול להגיע עד אלפי דולרים", מסרו מבית החולים.