פרסום ראשון: לראשונה, המשוב על השופטים יכלול שאלות על תרבות הדיבור באולמות המשפט. בשבוע שעבר הגיש נציב התלונות על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, את הדו"ח של הנציבות לשנת 2014.

אחוז התלונות שנמצאו מוצדקות היה נמוך במיוחד. בלשכת עורכי הדין לא אהבו את השיעור הסטטיסטי הזה, בטח לאור תלונות שכן נמצאו מוצדקות וכללו התבטאויות חריגות, בניהן, שופט שאמר לעורכת דין: "הגברת שם עם האדום בשורה שניה, את זונה?".

למעריב השבוע נודע, כי בעקבות הדו״ח החליטו בלשכת עורכי הדין ללחוץ בדיוק בנקודה הכי רגישה של השופטים: המשוב של לשכת עורכי הדין על השופטים, משוב שהשופטים ממילא מתנגדים לו, ומתכוונים להוסיף שאלה נוספת, שתבחן את תרבות הדיבור בבית המשפט. לידי מעריב הגיע הנוסח הסופי של ההצעה שתדון בימים הקרובים, בעקבות הנחייה של יו״ר הלשכה דורון ברזילי, וכוללת חמש שאלות אפשריות, מתוכן תבחר שאלה אחת, שתכלל במשוב הבא.

עו״ד ברזילי, יוזם המשוב, החליט בעקבות הדו״ח להרחיב את המשוב , לדבריו, ״על מנת שימש ככלי העשוי למתן את תרבות הדיבור הקלוקלת במקומות שונים בעולם המשפט, החורגת מגבולות הראוי והרצוי ומפחיתה מההערכה של הנוכחים בבתי הדין בפרט ומתרבות הדיון ככלל״. ברזילי בוחן במקביל גם הצעה נוספת לשתף את עורכי הדין בתהליך ולאפשר להם להציע שאלות אחרות בנושא או בנושאים אחרים המטרידים אותם.

השאלות שמתוכן תבחר השאלה שתכנס בסופו של תהליך למשוב הן: האם נחשפת לניבולי פה של השופט?; האם השופט אפשר שיח לא ראוי בבית המשפט?; האם השופט מנע/ביטל טענה בשל שפה לא ראויה?; האם השופט קנס עו"ד בשל שפה בוטה בנכחותך?; האם תרבות הדיבור השפיעה על פסק הדין?