להיט ברשת: בעקבות הויכוח הנוקב בין שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לבין גולשים המוחים על כך שאין בישראל תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים, מפיצה "ישראל חופשית" משחק רשת בשם "המרוץ לשבת".



במשחק שניתן להורדה ב-"google play" נראים חייל או חיילת מנסים לתפוס את האוטובוס האחרון לפני כניסת השבת, אך נתקלים בדרך במכשולים בדמותו של השר כ"ץ.



בכל פעם שנתקלים "החייל" או "החיילת" בדמותו של שר התחבורה, הוא משיב להם: "קח מונית ספיישל מה הבעיה”, “אופס, חבל שאין לך רכב” או "אם תלך ברגל, לא תגיע”?”.



בסוף המשחק, אם החייל או החיילת נכשלים במשימה להגיע הביתה, מתקבלת ההודעה הבאה: “חבל השבת נכנסה. לא צלחת להגיע הביתה. השאר במקומך עד צאת השבת או חזור הבית בטרמטפים. בהצלחה”. את המשחק חותמת האמרה: "הכנע לישראל כ"ץ”.



במסך הסיום נכתב: "גם לך זה נראה מוזר שלא הצלחת להגיע הבית כי השבת נכנסה? תחבורה ציבורית בשבת תפתור את הבעיה. הצטרף אלינו למאבק לתחבורה ציבורית בשבת”.




מתוך המשחק "המירוץ לשבת". צילום מסך



יוצרי המשחק כתבו בדף הפייסבוק של ישראל חופשית כי מדובר במשחק הומוריסטי: "אין כל כוונה לפגוע במישהו. משחק זה הינו סאטירי ואין לייחס לו כל משמעות או כל קשר למציאות”.



"שר התחבורה הוא המכשול העיקרי בדרך"



בישראל חופשית מסבירים את מטרת המשחק: "יצאתם שבת ואתם רק מחכים לארוחת צהריים חמה בבית? נסו לתפוס את האוטובוסים האחרונים לפני שנכנסת השבת, ואולי תגיעו בזמן. שימו לב, שר התחבורה ישראל כ"ץ הוא המכשול העיקרי בדרך”.



התנועה מפרטת את העקרונות שעומדים מאחורי המשחק: "שר התחבורה הוא שיכול לאשר קוי תחבורה חדשים בישראל. כשמגיעות לשר בקשות לפעילות של קוי תחבורה חדשים, כ"ץ איננו מאשר אותם, אם הם עתידים לפעול בשבת. זאת למרות שישנם אזרחים רבים ללא רכב פרטי וכאלה שאינם יכולים בכלל לנהוג. תחבורה ציבורית תוריד אלפי רכבים מהכביש ותסייע לסביבה. תחבורה ציבורית בשבת מהווה צדק חברתי - חופש תנועה לכולם הוא זכות בסיסית, בכל ימות השבוע”.



עוד נכתב בדברי ההסבר: "בעצם המשחק, תתרמו לעמותת ישראל חופשית הפועלת למען חופש דת, חופש מדת, מניעת כפייה דתית ופלורליזם יהודי. אנחנו מזכירים לכ"ץ המדושן: ממשלה חברתית היא ממשלה שעושה תחבורה ציבורית בשבת ובחג לכולם!".



בתגובה אמר השר כ"ץ: "אני לא מכיר את 'המשחק', אבל סגנון ההשמצות מוכר ממערכת הבחירות האחרונה ומהתגובות שלאחר הבחירות. יש גורמים שלצערי מתקשים לכבד הכרעות דמוקרטיות".



הרקע להפצת המשחק הוא עימות חריף מעל דפי האינטרנט בין שר התחבורה ישראל כץ לבין גולשים המוחים על העדר תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים.


השר כץ פרסם בדף הפייסבוק פוסט שבו סיפר כי ביקר בתחנת הרכבת החדשה בעפולה והתייחס לחשיבות התחבורה הציבורית. "נזכרתי בחזונו של הרצל, שדיבר על חשיבות פריסת מסילות ברזל לאורך ולרוחב המדינה ואמר: 'לא הנוסעים מולידים את הרכבת - הרכבת תוליד את הנוסעים' - כמה רחוק ראה וכמה צדק!", כתב השר.



בתגובה לדברים אלה כתב הגולש עמרי חזות, בדף של כ"ץ את הדברים הבאים: "ביום חמישי הקרוב אזרחי ישראל מחוסרי הרכבים נכנסים לעוצר של 3 ימים ללא תחבורה ציבורית. כדי שנוכל לתור את ארצנו היפה, פתחנו לוח טרמפים בעמוד של ח"כ ישראל כץ, שר התחבורה של ישראל. אל תהססו לשאול מי מגיע לאן, אחרת תתקעו בבית".



השר כץ הגיב בעצמו לחזות וכתב כך: “אענה פעם אחת בנושא. תפנה לבוז'י הרצוג שיתחייב לא לשבת בממשלה שלא תשנה את הסטטוס קוו".


"מפגן הצביעות שלך ושל חבריך לשמאל, מושכי המשכורות בעמותות 'למען התחבורה הציבורית', הוכח בבחירות האחרונות וקיבל את התשובה ההולמת בקלפי", הוסיף כץ.



חזות השיב לשר וכתב: "אני שייך למפלגת בעלי הרב-קו בישראל. זו מפלגה של אנשים המשתמשים בתחבורה ציבורית כל חייהם ותלויים בה, ממש כמו שבעלי רכבים תלויים ברכבם. מה הקשר להרצוג? הוא בתפקיד כלשהו? הוא שר התחבורה? הוא ראש הממשלה? עמותות שמאל? אתה חושב רק שמאלנים משתמשים בתחבורה ציבורית?", שאל חזות.



על רקע הביקורות על התנהלותו של השר כ"ץ, חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) הצהירה כי תקדם הצעת החוק קובעת כי שירותי התחבורה הציבורית יופעלו גם בימי המנוחה אלא אם התקבל אישור של שרי המשפטים, התחבורה וועדת חוק, חוקה ומשפט. ההצעה משאירה בידי שר התחבורה ובאישור ועדת חוק, חוקה ומשפט, את היכולת לצמצם תדירות של קווי אוטובוס ורכבות בימי המנוחה. כלל חברי סיעת מרצ חתומים כיוזמים על הצעה זו, אשר הוגשה בכנסת הקודמת על ידי חבר הכנסת לשעבר ניצן הורוביץ.
חברת הכנסת זנדברג הציגה את הרקע לקידום החוק: "הסירוב של כ"ץ והממשלה לספק שירות חיוני בשם אותו ססטוס קוו עלום היא מעילה בתפקידם הציבורי. אין הבדל עקרוני בין עצירת אספקת חשמל ומים בשבת לבין עצירת תחבורה ציבורית בשבת.  ציבור מקבלי ההחלטות בישראל לא ראה אוטובוס מבפנים כבר שנים ולא יכול להבין את צרכיהם של אלה אשר תלויים לחלוטין בתחבורה הציבורית".