ספק אם קרבות הרשת בין שר התחבורה ישראל כץ ובין גולשים המבקשים למסד תחבורה ציבורית בחגים ובשבתות יפרצו את גבולות מדינת פייסבוק. הסוגיה אומנם זכתה להבלטה תקשורתית בשל דבריו הבוטים של כץ, אבל אין במקרה זה, ככל הנראה, התנעה של מהלך גדול ותקדימי. יוזמות אמת קיימות בשטח, אבל עדיין לא זכו לרישיון מהמדינה לעלות על הכביש בימים שמדינת ישראל נחה, חוגגת ומטיילת. ניסיונות חקיקה בכנסת נהדפים, בזמן שיוזמות עירוניות זוכות להצלחה חלקית.



עידו קינן, עיתונאי ובלוגר, הפנה את הגולשים לבקש בקיר של השר כץ תחבורה ציבורית במהלך שלושת ימי החג הבאים עלינו לטובה החל ממחר, או לפחות טרמפ. עשרות אכן עשו זאת, ולאחד מהם כץ השיב ב״תפנה לבוז׳י הרצוג. זהו מפגן צביעות שלך ושל חבריך לשמאל, מושכי המשכורות בעמותות למען התחבורה הציבורית. קיבלתם את התשובה ההולמת בקלפי״.



התגובה לתגובה תגיע כנראה מחר, בהפגנה שאמורה להיערך מול ביתו של כץ. עומרי חזות, תושב ירושלים בן 27, נטול רכב ושייכות פוליטית, היה זה שספג את זעמו של השר בפייסבוק. ״כירושלמי, אני נתקל בבעיה הזו בכל שבת. העיר ענקית, ומלבד מוניות פרטיות יקרות מאוד, אין דרך להגיע ממקום למקום״, הוא אומר. ״בערך פעמיים בשנה, כשהחג נופל סמוך לשבת, אנחנו בעצם בעוצר של שלושה ימים. החלטנו לפתוח לוח טרמפים כדי להמחיש לשר את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת. הנוסעים הם לרוב אלה שיש להם פחות - קשישים, נכים, ילדים - זה לא קשור למפלגה. יש עכשיו מומנטום, נמשיך לפעול כדי להעלות את הנושא לתודעה הציבורית״.



התבסס על הסטטוס קוו. כץ. צילום: פלאש 90 

הסטטוס קוו הקיים במדינה, שעליו התבסס כץ בתשובתו לגולשים, לא מעוגן בחוק. מדובר בתקנה בלבד, חלק מההסדרים שהנציחו את המצב הקיים ערב הקמת המדינה. נהוג לייחס את הסטטוס קוו למכתב ששלח דוד בן גוריון להסתדרות אגודת ישראל ב־1947, ובו הובטח כי יום המנוחה השבועי במדינה יהיה שבת.
הסעיף בפקודת התעבורה האוסר הפעלת תחבורה ציבורית בימי המנוחה נוסף רק בשנת 1991, כדי להבהיר את העמימות בנושא. לפי התקנה, לא יינתן רישיון להפעלת קו שירות של אוטובוס ציבורי בימי המנוחה, אלא בקו שירות הכרחי לציבור.
בדרך אל הים
מאז בן גוריון גדלה אוכלוסיית מדינת ישראל, הוקמו יישובים חדשים, אבל התחבורה הציבורית ממשיכה לדלג על השבת, למעט מקרים חריגים, בערים שבהן הייתה אופציה כזאת לפני הקמת המדינה. תושבי חיפה, עיר מעורבת, אילת ומספר יישובים ערביים נהנים מתחבורה ציבורית חלקית בשבת. בישראל יש ל־164 קווים רישיון לפעול בימי המנוחה - 92 במגזר היהודי ו־72 במגזר הלא יהודי. מוניות, כמובן, מורשות לנסוע ביום זה, אף על פי שהן נכללות תחת ההגדרה של תחבורה ציבורית.
בחיפה פועל שירות אוטובוסים חלקי בשבתות וחגים. בקיץ פועל גם שירות אוטובוסים ציבורי לחופי הים. רכבת ישראל, הכרמלית והמטרונית אינן פועלות בזמן זה.
כאמור, במהלך השנים היו יוזמות רבות, מצד מפלגות שמאל והתארגנויות אזרחיות חילוניות, להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הצעות חוק בנושא הגיעו לכדי דיונים בכנסת, אבל לא הצליחו להתגבש לידי משהו שאפילו קרוב לחקיקה. כך מוצאים את עצמם מאות אלפים שאינם מחזיקים ברכב פרטי בלי אפשרות לתנועה במהלך שבתות וחגים.
סגן ראש עיריית כפר סבא מטעם מרצ, עילאי הרסגור־הנדין, פועל כבר מספר שנים למען תחבורה ציבורית בשבת בעירו. ״בישראל אין חקיקה שאוסרת על תחבורה ציבורית בשבת״, הוא אומר, ״המצב הוקפא בקום המדינה. ערים שבהן הייתה תחבורה ציבורית בשבת טרום קום המדינה המשיכו להפעילה, ואלו שבלי, או אלו שקמו אחרי קום המדינה - לא. המדינה התפתחה, דרכי התחבורה השתנו, אנשים רוצים לצאת ולבלות או לפגוש קרובי משפחה, ואינם יכולים. הפער בין מי שיכול להרשות לעצמו להחזיק רכב פרטי למי שלא הולך ומעמיק.

אלה שאינם יכולים למעשה נשארים בעוצר בביתם. לפני מספר שנים התחלתי לקדם את נושא התחבורה הציבורית בשבת. בהפגנה הראשונה היינו חמישה אנשים. בהמשך הצטרפו עוד ועוד אנשים ואלפים חתמו על העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת. הפעלנו אוטובוסים לים ולמקומות בילוי בשבת שבהם נסעו מאות אנשים מדי סוף שבוע. הוכחנו שיש ציבור שלם שרוצה תחבורה ציבורית בשבת וזקוק לה, ללא קשר להשקפה פוליטית - ימין או שמאל. היום אנחנו עובדים על הצעה להפעלת קו מוניות שירות שבעה ימים בשבוע בכפר סבא. ההצעה תוגש בתוך מספר חודשים למשרד התחבורה, שצריך להיות קשוב לצרכים של אזרחי מדינת ישראל״.
עיריות נוספות יזמו בשנים האחרונות בקשות להפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת. בהרצליה הגישו במהלך 2012 עתירה לבג״ץ בדרישה להפעיל קו תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים. העירייה הציגה נתונים של סקר, ולפיהם 77% מתושבי העיר תומכים בהפעלת קו כזה, ממזרח העיר למערבה.
לפני כעשרה חודשים העלה ח״כ לשעבר ניצן הורוביץ ממרצ הצעת חוק בוועדת השרים לענייני חקיקה, הקובעת כי תהיה תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע. לדבריו אז, ביוזמת נציגי מרצ כבר התקבלו במועצות הערים של תל אביב, הרצליה, רעננה וכפר סבא החלטות לקידום תחבורה ציבורית בסופי שבוע. רק שמשרד התחבורה התנגד, והצעת החוק נדחתה.
״מאז שנבחרנו לקדנציה ב-2013, שלחתי כבר שלושה מכתבים לשר התחבורה״, אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו וראש סיעת מרצ במועצת העירייה. ״הצענו לו שלוש אלטרנטיבות. אחת מבוססת על עיבוי קווי מוניות השירות הקיימים בעיר, השנייה על סעיף 71 לחוק התעבורה המאפשר להפעיל קווי שירות לבתי חולים והשלישית על בסיס תכנון מיטבי לעיר. בכל פנייה כזו חתמנו בהצעה לשר להציג הצעות אחרות, אם שלנו אינן נראות לו. לא קיבלנו כל תשובה למכתבים. במצב הקיים אנחנו, כעיר, לא יכולים לנהל את חיי התושבים על פי תפיסתנו. בהצבעה במועצת העיר בעד תחבורה ציבורית בשבתות היה לנו רוב של 26 מול חמישה. אנחנו מדברים המון על יוקר המחיה. אדם שמחזיק ברכב פרטי מוציא עליו מדי חודש בין 1,500 ל-4,000 שקלים. אם אנחנו רוצים לסייע לאנשים לוותר על הרכב הפרטי, אנחנו חייבים להיאבק למען תחבורה ציבורית בשבתות. שר התחבורה הוא לא שר השבת, תפקידו לשפר את התחבורה הציבורית ולספק לנוסעים שירות. תחבורה בשבת הינה צו השעה. הסירוב לאישורה אינו יכול להתבסס על תפיסות מנדטוריות״.
פתרון המיניבוסים
רועי שוורץ, תושב חיפה, מחזיק ברכב פרטי, אבל הוא לא מונע ממנו להשתתף ביוזמה של ״24/7 לקידום התחבורה הציבורית בישראל״. ״אני מצביע ליכוד״, הוא אומר, ״וחושב שכדאי שהשר כץ ידע שגם מצביעי ליכוד בעד תחבורה ציבורית בשבתות. יש לי מכונית, אבל אני נאבק למען אלה שאין להם. צדק חברתי הוא גם הזכות לתחבורה ציבורית, ובין היתר בשבת. גם בחיפה, שבה יש לכאורה תחבורה ציבורית בסוף השבוע, ההיצע מוגבל מאוד״.
״אין לי מכונית״, מספר אלון, תושב רעננה בן 28. ״רעננה סגורה לחלוטין בשבת. אין לי דרך לצאת או לפגוש משפחה או חברים אלא אם כן אני מחפש טרמפ, או באמצעות מוניות יקרות בטירוף. קשה לי להבין למה לא ניתן להפעיל לפחות קו אחד ממרכז העיר לתל אביב. במצב הקיים אני פשוט כלוא מדי שבת וחג בבית. גם ככה יש הבדלים בין מעמדות בישראל, למה לא לאפשר לפחות פתיחת חסם אחד שיאפשר גם למי שלא יכול להחזיק רכב לבלות בימי חופש? אני בטוח שרוב תושבי העיר, גם הדתיים, לא יתנגדו לכך״.
דניאל דה שליט, בן 26, תושב ירושלים וסטודנט למדעי המדינה, הוא ממקימי ארגון ״שבוס קואופ״ שפועל כדי לספק תחבורה ציבורית בתוך העיר בשבת. ״הייתי מתוסכל מהמחסור הזה״, הוא מסביר, ״אז הקמנו, אני ועוד אנשים, את המיזם לפני כשנה. הרגשתי שהמדינה בעצם מאלצת אותי להישאר בבית, שרק מי שיש לו כסף למוניות או רכב יכול לצאת לבלות, לפגוש משפחה. המיזם מספק תחבורה בשבת לחברים ולבני משפחותיהם. גייסנו כסף בקמפיין הדסטארט ויש לנו 850 תומכים ו-300 חברים בקואופ. את הנסיעה הראשונה נעשה ב-1 במאי. התוכנית שלנו מבוססת על מיניבוסים שיסעו מדי שעה מגבעת זאב, דרך מרכז העיר ועד קריית יובל - וחזרה. אנחנו לא צופים התנגדות, יש לנו אפילו תמיכה מצד חברינו הדתיים. בחרנו בפעילות לא מתגרה, בצירי תנועה שגם כך פועלים בשבת, ובמיניבוסים במקום אוטובוסים״.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״התחבורה הציבורית פועלת בהתאם לסטטוסקוו הקיים מאז קום המדינה,בכל ממשלות ישראל לדורותיהן. אלה הדורשים הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים אינם מייצגים את רוב משתמשי התחבורה הציבורית אלא עמותות וגופים המזוהים, ברובם, עם השמאל ופועלים נגד הממשלה, כמו שראינו בבחירות האחרונות. תמוה שאף אחד מגופים אלה לא הפנה שום טענה כלפי מפלגות השמאל שלא הצהירו אפילו במילה אחת שלא ישבו בממשלה שלא תנהיג תחבורה ציבורית בשבתות וחגים. כל הפניות שהופנו למשרד התחבורה על ידי עיריית תל אביב ועיריית הרצליה קיבלו מענה״. 

עוד נמסר ממשרד התחבורה: "עיריית ת״א ביקשה תוספת קוי מוניות שרות (שזו לא תחבורה ציבורית מסובסדת והדיון לגביהם מתקיים לפי קריטריונים אחרים מקווי אוטובוסים). מדובר בהתחכמות שמאפשרת להם לשמור על הסטטוס קוו עם הסיעות הדתיות, תוך הצגת מצג כלפי הציבור. עיירית הרצליה הגישה בקשה בזמן גרמן וביטלה אותה תחת כהונת ראש העיר החדש".