נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נפגש הבוקר (שלישי) עם ראשי הכנסיות והקהילות הנוצריות בארץ, בבית הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית בעיר העתיקה בירושלים.



הנשיא התקבל בחום על ידי הפטריארך היווני אורתודוכסי תיאופילוס ה-3, והוצגו לו ראשי הקהילות הנוצריות בישראל. זהו ביקורו הראשון של נשיא מדינה מכהן במקום לאחר שעברו למעלה משלושים שנים מביקורו של הנשיא לשעבר יצחק נבון.

בפתח המפגש ברך הפטריארך היווני אורתודוכסי תיאופילוס ה-3 את הנשיא על הגעתו: "אנו מודים לך על ביקורך בעונה זו בה הציבור הנוצרי מציין את היום החשוב ביותר עבורו, חג הפסחא. הקשר בין פסח לפסחא מהווה תזכורת עבורנו לקשרים החמים בין בני אברהם. יהודים, נוצרים ומוסלמים חיו כאן בארץ הקודש זה לצד זה לאורך מאות שנים, בהבנה הדדית וסבלנות שהם מהותיים לטובת המשך החיים המשותפים שלנו באזור".

בסיום דבריו העניק הפטריארך היווני אורתודוכסי לנשיא המדינה חנוכייה מהודרת ואת הספר "חובות הלבבות" פרי עטו של הפילוסוף היהודי, בחיי אבן פקודה, בן המאה ה-11, ולחץ את ידיו בחום. הנשיא הודה לו על דבריו וציין גם הוא את סיומו של חג הפסח והדמיון והשוני בין שני החגים וכי המניע ליציאת מצרים, היה דרישת משה מפרעה לאפשר לבני ישראל את חופש הפולחן.

"למרות המשקעים והקשיים, נצליח לבסס אמון, שותפות וכבוד"

הנשיא הדגיש בדבריו את מחויבותה של מדינת ישראל לאפשר חרות דתית לכל בני הדתות ואמר: "מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ודמוקרטית, אנו מחויבים להגנה על חופש הפולחן והדת של כל אחד ואחת. לא נאפשר פגיעה על רקע דתי, ובמידה ופגיעה כזו תתרחש, מערכת אכיפת החוק, תטפל בה באופן מידי, תוך מאמץ להבטיח כל העת, את חופש הפולחן שלכם. עבורי פגיעה במקומות הקדושים שלכם, היא כמו פגיעה במקומות הקדושים שלנו, ואסור לה שתתקיים".

ריבלין הבהיר כי שמירה על הסטטוס קוו מחייבת הבנה הדדית של השונה: "אנחנו חיים במציאות, פוליטית ודתית מורכבת, במיוחד כאן בירושלים, שהיא מיקרוקוסמוס של המזרח התיכון, חשוב שנדע למצוא את הדרכים, לבסס ערוצי קשר והידברות. כבר שנים ארוכות, שאנו מקיימים ביננו הסדרי 'סטטוס קוו'. עבורי השמירה על ה'סטטוס קוו', היא לא מבטאת רק מחויבות פורמלית, אלא הבנה עמוקה, של מכלול האיזונים הנדרשים, מבני קהילות שונות החיים, זה לצד זה, זה עם זה. אני מאמין שבסופו של דבר, למרות המשקעים והקשיים, נצליח לבסס אמון, שותפות וכבוד".
 

לאחר מכן ברך את הנשיא פטריארך הכנסייה הלטינית, פואד טואל וציין: "אנו מתפללים שבתקופתנו ישכון שלום בין העמים, אשר מבוסס על צדק כבוד ובטחון. האיום הנוכחי על הקהילות הנוצריות במזרח התיכון רב, אחינו הנוצרים מוצאים להורג ועוברים ייסורים קשים והעולם שותק, אנו מקווים ומתפללים שהאל יעניק שלום לעמים השונים במזרח התיכון ובעולם כולו." בסיום דבריו ברכו את הנשיא ראשי כל הכנסיות בארץ שנכחו במפגש.
 
בסיום המפגש העניק הנשיא לפטריארך היווני אורתודוכסי תחריט של מטבע שקל עתיק, חתם בספר האורחים, ואף יצא אל מרפסת הבניין בכדי להביט על גגות העיר העתיקה הפרוסים תחתיה, והתרגש לזהות את גג בית כנסת החורבה שברובע היהודי ואת כיפת כנסיית הקבר ומבנים נוספים.
 .