בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (ראשון)על שני תושבי מזרח ירושלים עונשי מאסר ממושכים, בהמשך להרשעתם בתכנון פיגוע במתחם ממילא בירושלים. שני הנאשמים, אחמד רישק שנדון לעשר שנות מאסר ואיסמאעיל אבו מפלפל שנדון לשמונה שנות מאסר, הורשעו בעבירות של קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמתו ובסיוע לניסיון לייצור נשק.



השופט צבי סגל כתב בהכרעת הדין: ״מידת הפגיעה בערכים החברתיים חמורה ומשמעותית ובשל כך אף קרובה בחומרתה למקרה בו העבירה הושלמה. לו היה הפיגוע יוצא לפועל, הנזק הצפוי עלול היה להיות רצח המוני״. 




קניון ממילא בירושלים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


על פי הכרעת הדין וכתב האישום שעמד בבסיסה, במהלך חודש מרץ 2013, החליט חמדי רומאנה, בן דודתו של רישק, להכין מטען חבלה ולהניחו במקום הומה אדם בירושלים, כדי לרצוח מספר רב של יהודים. חמדי סיפר לרישק על כוונותיו וביקש ממנו להכניסו לישראל לאחר שהמטען יהיה מוכן. רישק הסכים והתחייב לעזור לחמדי ולספק לו ״מי אש״, מדליק פחמים וגולות ברזל, ולרכוש עבורו אקדח.

 "הנאשמים קשרו קשר לפגיעה קטלנית במדינת ישראל״

ביולי 2013 הציע חמדי להניח את המטען במתחם ״ממילא״ בירושלים, ולאחר התייעצות עם רישק עלה שמו של אבו מפלפל, שיוכל לסייע להוצאת הפיגוע לפועל. השלושה המשיכו ותכננו את הפיגוע במהלך חודש יולי, עת התנהלה לחימה במסגרת מבצע ״צוק איתן״, פיגוע שסוכל על ידי מעצרם. 
במסגרת הראיות לעונש טענה עורכת הדין ג׳ני אבני, נציגת הפרקליטות, כי העבירות בהן הורשעו הנאשמים חריגות וכי ״לא בכדי קבע המחוקק לצידן עונשים של מאסר עולם ואף מיתה. הנאשמים קשרו קשר לפגיעה קטלנית במדינת ישראל״. 
השופט, צבי סגל, אליו הצטרפו השופטים בן ציון גרינברג וארנון דראל, כתב בגזר הדין כי ״העבירות שהנאשמים הורשעו בביצוען חמורות בטיבן ובנסיבותיהן.  מידת הפגיעה בערכים החברתיים חמורה ומשמעותית ובשל כך אף קרובה בחומרתה למקרה בו העבירה הושלמה.  לו היה הפיגוע יוצא לפועל, הנזק הצפוי עלול היה להיות רצח המוני ופגיעה אנושה בביטחון המדינה ואזרחיה. התכנית לא הושלמה ואך בנס לא נגרם נזק״.