נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, סירב היום (שני)  לדון בבקשת עובדי כיל וההסתדרות להוציא צו מניעה נגד הפיטורים שתכננה החברה, ומה שמעניין בהחלטה הוא כי שני הצדדים מביעים ממנה  שביעות רצון. 

הנשיא הורה לעובדים ולהסתדרות להגיש במהלך השבוע הקרוב לבית הדין לעבודה בבאר שבע התנגדות לתהליך הפיטורים- דבר שהם בחרו לא לעשות עד היום. הנהלת כיל נענתה לבקשת הנשיא להקפיא את הפיטורים עד לדיון בבית הדין בבאר שבע, ובינתיים השביתה נמשכת.

יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן הביע שביעות רצון מקביעת השופט פליטמן ואמר: ״אני שמח שבית הדין לא אפשר להנהלת כיל להמשיך בפעולות הדורסניות והחד צדדיות. ההסתדרות לא תאפשר פגיעה בתושבי הדרום והעובדים המסורים, תוך ניסיון גס לפגיעה בעבודה המאורגנת". 
 
גם בהנהלת כיל מרוצים. בהודעה שהוציאו הם שמו את הדגש על כך שבית הדין הארצי לעבודה סירב לדון בהקפאת הפיטורין, אך שכחו להדגיש שהסוגיה עוברת לבית הדין לעבודה בבאר שבע. גורמים המעורבים בסכסוך טוענים ששמחתם של שני הצדדים נעוצה בעובדה שהמשא ומתן ביניהם תקוע עמוק, ובנסיבות שנוצרו הפתרון היחיד היא שבית המשפט יכפה פתרון על הצדדים.

שני הצדדים צודקים 
 
המאבק בכיל כבר נמשך יותר מחודשיים. בכיל טוענים שהפיטורים הם כורח המציאות לנוכח מצב השוק העולמי,  ואילו העובדים וההסתדרות טוענים שהחברה עשירה, עם רווחים גבוהים ועם שכר של מיליונים למנהליה הבכירים, וכי במציאות זו אין שום סיבה להסכים לפיטורים.
 
למעשה שני המצדדים צודקים. זה נכון ששוק העולמי השתנה וזה מצדיק התארגנות שונה וזה גם נכון שהחברות מרוויחות ושמנהליה מרוויחים מיליונים לשנה. ומאחר וכל אחד מי הצדדים מאמין בצדקתו הסיכוי לפשרות מוסכמות קלוש. 
 
לפני כשבוע פנתה ההסתדרות לבית הדין לעבודה, בבקשה שישוב ויתערב במשבר כיל, בטענה שהמגעים בין ההנהלה לעובדים לא התקדמו והמשא ומתן תקוע.

גם מפעלים נוספים, כמו חיפה כימיקלים, נפגעים מהמשבר

שני הצדדים מאשימים זה את זה: ועד העובדים טוען שההנהלה מנסה לשבור את העבודה המאורגנת, ואילו ההנהלה טוענת כי הוועד מונע מהלכי התייעלות חיוניים ובכלל זה הזכות לפטר עובדים. כזכור, מפעל תרכובות ברום מושבת כבר מ־2 בפברואר ומפעלי ים המלח הושבתו כשבועיים לאחר מכן. על פי הערכות, ההפסד הכלכלי שנגרם לכיל עקב הפסקת ייצור האשלג נאמד ב־70 מיליון דולר.

בית הדין לעבודה התערב במשבר לפני כשלושה שבועות והקפיא את פיטורי העובדים שיזמה ההנהלה, אולם מאז דבר לא זז. יו"ר כיל ניר גלעד, שהשתתף בדיון, הפתיע כשלא דרש כתנאי את חזרת העובדים לעבודה סדירה. יש לומר כי לא רק כיל נפגעת מהמשבר, אלא גם מפעלים נוספים, כמו חיפה כימיקלים וחברת אדמה - הזקוקים לברום שמיוצר בים המלח ושאספקתו נעצרה. נראה שבית הדין לעבודה יידרש גם לסוגיה זו.
 
גם האנליסטים אינם שבעי רצון מהתמשכות המשבר. אמיר אדר מבית ההשקעות מיטב דש הפחית את המלצת הקנייה למניה לתשואת יתר. הוא כתב בין השאר: "אין ספק שנושא ההתייעלות חשוב, אבל עכשיו כבר אפשר להניח כי הימשכות השביתה מעבר לחודש אפריל תשפיע על התוצאות לא רק של המחצית הראשונה, אלא גם של המחצית השנייה. מרבית יצרני האשלג כבר סגרו חוזים".