"כל ישראל מירושלים": חגיגת יום העצמאות המסורתית בבית הנשיא נערכה היום (חמישי) באירוח נשיא המדינה ורעייתו.



באירוע שהתקיים במדשאת בית הנשיא בהנחיית צופית גרנט, השתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה יעלון, והרמטכ"ל, גדי אייזנקוט. הטקס התקיים השנה תחת הכותרת ״כל ישראל מירושלים״ - ובו מחולקות תעודות ל-120 החיילים המצטיינים.

אירוע יום העצמאות המרכזי בבית הנשיא

מתי תוכלו לראות את מטס חיל האוויר מעל הבית שלכם?

נשיא המדינה הסביר מדוע נבחר "כל ישראל מירושלים" להיות שמו של האירוע המיוחד ואמר: "אחרי הטלטלות הקשות שעברנו השנה, הוויכוחים הקשים בינינו- יש יום שאנו חוגגים את כל הקולות בחברה הישראלית. המהות שלנו היא חופש שלנו לחגוג את כל הקולות שלנו יחד - למרות הבדלי הדעה והגישה".


ריבלין, נתניהו, יעלון ואייזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם

הטקס נפתח במטס כבוד מיוחד של מבנה מסוקי קרב של חיל-האוויר, כהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את זרועות הצבא, אשר נבחרו בקפידה והומלצו על ידי מפקדיהם לקבל אות הצטיינות מהנשיא על שירות משמעותי ותרומה יוצאת דופן לצה"ל ולמדינת ישראל. בתום המטס סיקרו הנשיא והרמטכ"ל את שורות מסדר החיילים המצטיינים.

במרכז האירוע שודר קליפ ״המקהלה האינטרנטית״ בו יוצגו לראשונה מאות האזרחים שלקחו חלק בהקלטת השיר "אהבתיה" לכבוד יום ההולדת של המדינה, במקהלה אחת גדולה.
 


ריבלין והחיילים המצטיינים. צילום: צרק ישראל סלם


יעלון: "זה לא מובן מאליו שבדואים מתגייסים לצה"ל"

גיבורים ישראלים שנבחרו ע"י נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לקחו חלק במשדר והשתתפו בטקס. אייזנקוט בחר באורן בליצבלאו, שנפצע ב-18 בינואר 2005 במתקפה של מחבל מתאבד ברצועת עזה ואיבד את ראייתו.

כשנה לאחר הפציעה הוא החל לרכוב על אופני טנדם והחל לעסוק בפאראטריאתלון פאראטריאתלון. עשור מאז פציעתו הקשה הוא לא חדל לקטוף תארים והישגים בענף ספורט זה בזכות כוח הרצון המופלא שלו.  "בעיני הוא איש מופת שמייצג אלפי אנשי מופת נוספים", סיפר אייזנקוט.  
 
יעלון בחר במוניר סואעד, ששירת כלוחם בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים כשיעלון היה מפקד הגדוד בין השנים 1982-1983. מוניר נפגע ממטען צד בלבנון ואיבד את רגלו. במאי 2005 עזר ליזום ולהקים אנדרטה לזכר ארבעה לוחמי צה"ל, בני הכפר סלאמה שבגליל, שנהרגו במערכות ישראל. מוניר הוא קרוב משפחתו של סמ"ר עומר סואעד ז"ל, שנחטף ונהרג בידי חיזבאללה בהר דב.

יעלון סיפר: "זה לא מובן מאליו בדואים מתנדבים לשרת, בוודאי לא לצנחנים, מוניר היה פורץ דרך מהבחינה הזאת. הוא קיבל החלטה לקחת מנהיגות ולהוביל את הכפר ולהפוך אותו לכזה שמחובר לחשמל לביוב בכל בית, עם מערכת חינוך מתקדמת. הוא מעודד את צעירי המגזר הבדואי להתנדב לשרת בצה"ל ואכן האחוזים גבוהים. אני מעריך אותו מאוד" .

מוניר אמר שזו הייתה הפתעה גדולה מאוד עבורו שבחרו בו: "אני שמח להיות כאן ולהיות הבחירה של שר הביטחון ולשבת במעמד הזה". הוא הוסיף: "הייתה שנה לא פשוטה אך תמיד יש תקווה ואני מקווה שיהיה שלום באזור שלנו. סומך על ראש הממשלה שתקום בראשות נתניהו ויעלון".



מצטייני הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם

נתניהו: "כל אחד מהחיילים הם כמו הילדים שלי"

נתניהו בחר במרים פרץ, שהתאלמנה מבעלה ושכלה שניים מבניה, אוריאל ואלירז זכרם לברכה, בעת שירותם בצה"ל. מרים אשת חינוך, בחרה להמשיך בחיים, נפגשת עם חיילים, נוער ומשפחות שכולות ומעבירה מסרים של תקווה ואמונה בכוחו של האדם לצמוח ממשברים.

פרץ עלתה לבמה ואמרה: "הם הרגו את אוריאל בלבנון ואת אלירז אבל את רוח ישראל, את התקוווה והאמונה הם לא הרגו- הם לא הרגו את הרגע של עצמאות ישראל. תמיד ידענו שאפשר לקום, אנחנו עם מלא תקווה ואף אחד לא ייקח זאת מאיתנו".

נתניהו סיפר על פרץ: "היא מייצגת את הלכידות שלנו ואת ההקרבה ואת התקווה. בלי הנכונות הזאת להקרבה אין לנו עתיד. אני מסתכל על החילים מסביב וחושב על הבן שלי שעובר כרגע מסלול קרבי. כל אחד מהחיילים הוא הבן שלי והבת שלי, והמחיר צריך להיות מינמאלי.

נתניהו הוסיף: "מרים מייצגת את האפשרות לא לשכוח את העבר אך כן להתקדם קדימה. לא שוכחים אף חייל, גם את אורון שאול, שהיה פה לפני שנה כחייל מצטיין. מה שמרים אומרת זה שאנחנו לא שוכחים את התקווה. אני לא יכול להשתוות אלייה כי היא עושה את זה נפלא". 
 
ריבלין בחר ברמה בורשטיין, הסופרת, התסריטאית והבמאית ישראלית-חרדית שהתפרסמה בעקבות סרטה: "למלא את החלל" משנת 2012, שזיכה אותה בשבעה פרסי אופיר (האוסקר הישראלי). הנשיא סיפר כי "רמה מהווה את התקווה הישראלית עבורו: היא הצליחה במקום אנחנו לא הצלחנו, היא הוכיחה כי החיים המושתפים של כל חלקי החברה הישראלית הם משותפים".

אמני שונים ביצעו שירים בעיבודים חדשים ועכשוויים ברוח החגיגית של יום העצמאות: אילנית, יונתן רזאל, "הפרויקט של רביבו", להקת "לולה מארש" וויקטוריה חנה.