הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, השייכת לארגון הבריאות העולמי, הכריזה לפני כחודש כי קוטל העשבים גליפוסט, הידוע גם בשמו המסחרי ראונדפ ובו משתמשים באופן נרחב בתעשיית החקלאות בישראל, הוא מסרטן סביר לבני אדם ואלו שנחשפו אליה היו בעל שיעורי תחלואה גבוהים יותר בלימפומה שאינה הודג'קין. כעת במשרד הבריאות קוראים להגביל את השימוש בו – כך שיהיה אסור להשתמש בו בגינות ציבוריות ובקרבה למוסדות חינוך.



במכתב ששיגר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, למשה וייס, מ"מ מנהל השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות הוא קרא לנקוט בצעד הזה. "כשלב ראשון, אני ממליץ להגביל את השימוש בתכשיר בגינות ציבוריות ובקרבה למוסדות חינוך. במקביל, הוועדה הבין-משרדית לרישום חומרי הדברה בחקלאות תשקול צעדים רגולטורים כמו מגבלות שימושים חקלאיים ומגבלה על שימוש בקרב מבנים", כתב במכתבו.


לפני כחודשיים הציגו באגודה למלחמה בסרטן נתונים לפיהם ישראל נמצאת במקום הראשון במערב בתחלואה בסרטן במערכת הלימפה שאינה מסוג הודג'קין, ובמקום השני בשיעורי התמותה. במסיבת העיתונאים שנערכה אז כבר אמרה ד"ר ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות כי: "יתכן שהדבר מושפע מגורמים סביבתיים, כמו חשיפה לחומרי הדברה".

בינתיים, הרשויות בארה"ב ובאירופה טרם הודיעו בעקבות פרסום הסוכנות הבינ"ל לחקר הסרטן על סיווג החומר כמסוכן והפסקת השימוש בו. במכתבו הוסיף פרופ' גרוטו כי יעקבו גם אחר הנעשה שם: "נציגי משרד הבריאות פנו לגורמים בארצות הברית ובאירופה, כדי ללמוד את הצעדים המתוכננים בעקבות הסיווג החדש ויעדכנו את חברי הוועדה הבין-משרדית".