מאות אנשים, ביניהם קרובי משפחה, אמנים ובחרי ציבור, עברו היום (ראשון) על פני ארונו של הפסל והצייר, מנשה קדישמן ז"ל, שהוצב במוזיאון תל אביב.



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שהגיע לפני טיסתו לברלין, נפרד מהפסל והצייר שהלך לעולמו ביום שישי לאחר שחש ברע והובהל לבית החולים. ריבלין סיפר: "מלבד היותו אמן ויוצר ענק, מנשק'ה היה עם הלב הכי טוב. אנשים שהיו לצידו, ילדיו וחבריו, הכירו איש נפלא, מנשקה לא יישכח כי הוא היה יוצר ענק".



על שיחתם האחרונה סיפר ריבלין: "לא מזמן סיפרתי לו שבביקורי בברלין אני מתכוון להגיע עם נשיא גרמניה למוזיאון היהודי בעיר, לראות את היצירה שלו".



"היה לו לב גדול יותר מהמידות שלו"



דני קרוון, האמן, סיפר על היכרות רבת שנים עם האמן: "הכרתי אותו בילדותי בתל אביב, היינו רצים יחפים יחד. תמיד משה היה שמנמן, התחברנו, ובהמשך הוא יצא ללונדון ואני לאיטליה. קדישמן היה איש מיוחד, בעל לב רחב ויוצר ענק. אין עוד אמן בעולם שבדמות אחת (כבשים- מ.כ) יצר כל כך הרבה יצירות. אני יותר מבוגר ממנו וחשבתי שהוא יספיד אותי. הוא תמיד יישאר איתנו".




בתו של קדישמן ליד ארונו. צילום: אבשלום ששוני



גם הצייר והפסל, שאול נמרי, הגיע לחלוק כבוד אחרון לקדישמן ואמר: "הוא תמיד האמין באנשים. הבאתי לו פעם לקוחות מגרמניה לסטודיו שלו בתל אביב והם התלבטו איזה יצירות לקנות. מנשה אמר להם: 'תקחו מה שאתם רוצים ותחזירו'. היה לו לב יותר גדול מהמידות שלו, הוא היה יוצר עם חזון".



השר לשעבר, רפי איתן, סיפר: "פגשתי אותו בלונדון והוא השפיע עליי ללכת ולעסוק בפיסול. בשיחה לא ארוכה של שעה וחצי למדתי ממנו על טכנולוגיות פיסול יותר מאשר לומדים בזמן ממושך. מאז אני פסל חובב והוא היה מקצוען". איתן הוסיף: "תכננו ליצור פסל משותף ועכשיו אפסל פסל לזכרו. הייתה בו ייחודיות יוצאת דופן וליצירותיו יש השפעה בינלאומית על כל הפיסול של המאה ה-20, הוא אחד, יחיד ומיוחד".



הזמר ישראל גוריון סיפר: "הכרתי את מנשה בכנסייה בירושלים, הוא עבד שם כשומר, ובערב ערך שם מסיבות. היינו בפריז ביחד ועברנו דרך ארוכה מאוד כשהוא חלה חשבנו שהוא ייצא מזה. הוא צייר גדול עם נשמה גדולה, אני זוכר שבמסיבת יום הולדתי תוך כמה רגעים הוא צייר את כל הנוכחים- היה לו כישרון מיוחד".



שאול בן אדרת, סיפר על ההיכרות ארוכת השנים עמו: "הוא היה איש חכם, לבבי, הבעיה היחידה שלו הייתה השומן שלו. הוא היה איש של ישראל של פעם".



עוד בין הנוכחים היו חיים טופול והח"כ לשעבר אבישי ברוורמן. הלווייתו של קדישמן תערך היום בשעה 15:00 בקרית שאול.




ריבלין מנחם את בתו של קדישמן. צילום: אבשלום ששוני



קדישמן, שזכה בפרס ישראל בפיסול היה אחד האייקונים של האומנות הישראלית העכשיות. הוא הגיע אל בית החולים תל השומר לאחר שחש ברע ושם נקבע מותו.



קדישמן נולד בתל אביב ובגיל 15 אביו נפטר והוא עזב את לימודיו. בתחילת דרכו, בין השנים 1947-1950 הוא למד שלוש שנים פיסול אצל משה שטרנשוס שהיה פסל וצייר. בהמשך למד אצל האמן והפסל רודי להמן בין השנים 1959-1960. 

את ישראל הוא ייצג בשנת 1968 בתערוכת האמנות דוקומנטה בגרמניה ובשנת 1978 בביאנלה בונציה הציג 18 כבשים בפרויקט ששוחזר בשנת 2005 במוזיאון תל אביב לאמנות.
 
בשנת 1995 קיבל את פרס ישראל בתחום הפיסול ובאותה השנה הוא החל לצייר את דיוקנאות הכבשים המפורסמים שלו שמהווים את סימן ההיכר שלו.