"אוויר הריר צלול כיין וריח אורנים – הצטרפו אלינו כדי שלא נאבד את כל זה", תחת הכותרת הזאת נאספו הערב (מוצ"ש) תושבים בכיכר ציון בבירה, ערב יום ירושלים, ביוזמת פעילי "מגמה ירוקה" בעיר, לאירוע הסברה נגד חידוש תכנון הבנייה המאסיבי בהרי ירושלים ממערב לעיר.

כל מי שנכנס לבירה מהשפלה לאורך השנים, גם בשנים האחרונות בהן ניכר הפיתוח התחבורתי של פרויקט הכביש המהיר ומסילת הרכבת החדשים, מתפעל מהגאיות הפראיים שבין ההרים המקדמים את פניו. האם סימן ההיכר המובהק הזה של ירושלים שוב נמצא בסכנה? ב"מגמה ירוקה" מתריעים כי בשנה האחרונה, אותן תכניות שנדחו בעבר, מקודמות מחדש בהליך מזורז וללא ביקורת ושקיפות. מדמה ירוקה, החברה להגנת הטבע וארגונים נוספים הצטרפו ל"ברית לחיזוק הרי ירושלים" על מנת לעצור את המהלך.

מדובר בשמונה תכניות שונות בשטח כולל של 18 אלף דונם שמקודמות ברובן על ידי רשות מקרקעי ישראל. התוכניות עברו בהסכמים הקואליציוניים ממשרד הבינוי לאחריותו הישירה של שר האוצר הנכנס, משה כחלון.

מה מתוכנן בין היתר? הקמת עיר חדשה, בת הרים, על שטח של 14.5 אלף דונם, בנייה על 1,600 דונם בהר חרת, סלילת "כביש הטבעת המערבי" באורך למעלה משמונה ק"מ ממחלף מוצא בכביש 1 ועד למחלף מתוכנן בנחל רפאים.

בחברה להגנת הטבע טוענים כי לכל התכניות בהרי ירושלים יש השלכות סביבתיות קשות: "להרוס כליל, למעלה מ- 16 אלף דונם של שטחים פתוחים איכותיים, המיועדים כולם בתכניות תקפות להגנה ושימור כשמורות טבע, גנים לאומיים, יערות, פארק מטרופוליני, והם חיוניים לשמירת הטבע ושאר ערכי המרחב, כמו גם לאיכות חייהם והנאתם של תושבי מטרופולין ירושלים וכל תושבי ישראל".

בחברה הציעו גם חלופות - עתודות בנייה למגורים בירושלים עצמה ותהליכי התחדשות עירונית בתוכה, ואף הצביעו על מאגר תכנוני של כמאה אלף יחידות דיור בשטחים הבנויים הקיימים. לטיפולו של השר הנכנס כחלון, שיחל מחר בעבודתו כשר האוצר, הממונה גם על רשות מקרקעי ישראל במשרד הבינוי ומינהל התכנון במשרד הפנים.


מפגינים בירושלים. צילום: מגמה ירוקה

בחברה להגנת הטבע מפנים אצבע מאשימה להליך התכנון המזורז, ותמ"ל (ועדה לתכנית מועדפת לדיור), שהוא חלק מרפורמת התכנון אשר קודמה בממשלה הקודמת: "ההרשאות לתכנון בת הרים והר חרת ניתנו על ידי פקידים, בניגוד גמור להיררכיית התכנון המאושרת בכל הרמות. ההליך הדורסני עוקף וועדות תכנון מקומיות ומחוזיות ותכניות מתאר תקפות, ומבטל את יכולת הציבור להשפיע על תוצאות ההליך התכנוני".


אלעד הוכמן, רכז קשרי מממשל ב"מגמה ירוקה", מסביר בשיחה עם "מעריב": "ההליך המחודש החל לפני כשנתיים אבל האורות האדומים לגבי ההיקף העצום של התכניות נדלקו בפגרת הבחירות האחרונה. הבנייה הזאת, ולא משנה לאיזו אוכלוסייה היא מתוכננת, מוציאה אנשים מירושלים וממבשרת ציון. המהות שלה היא יציאת מקומות תעסוקה מירושלים והחלשת העיר בהכרח".

מדובר בשטחים שרק לאחרונה אושרו על ידי מוסדות התכנון כשטחים המיועדים לגנים לאומיים, שמורות טבע, יערות ופארקים. הוכמן מסביר את הסתירה: "מינהל התכנון (במשרד הפנים, שעבר גם הוא בממשלה הנכנסת לאחריות שר האוצר כחלון – י.ב), מכיר את נקודות התורפה של המערכת שלו. אם תהליך תכנון ובניית יחידת דיור נמשך בישראל בין תשע ל-12 שנים- זה גם הזמן שלוקח להכריז על שמורת טבע. וגם אם בכל תכניות המתאר מדובר בשטח שמיועד לשמורה, הרי שבמינהל התכנון יודעים, אם צריך, לקבוע עובדות בשטח לפני הכרזה על שמורה, וכך היא הופכת 'פתאום' לעיר. זאת המשמעות של ה'רפורמה' שקבינט הדיור הקודם השתמש בה. להפוך את ועדות התכנון האזוריות ואת הוועדה הארצית (שבהן יושבים נציגי ציבור וארגוני סביבה) לנכות, ולחזק את ועדות התכנון המקומיות".

"רק תכנון פנים-עירוני יביא פתרון למשבר הדיור"

עדי רותם, דוברת תא מגמה ירוקה בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית, מתגוררת זה חמש שנים במרכז ירושלים, מעידה ממקור ראשון על הבעיה של צעירים המבקשים להשתקע בעיר – נדל"ן יקר מאד לעשירים בלבד בשכונות הוותיקות המבוסות, או נדל"ן מתפורר בשכונות מצוקה, לאו דווקא במגזר החרדי.

רותם אומרת ל"מעריב": "ירושלים צריכה להתפתח, אבל רק תכנון פנים-עירוני יביא פתרון למשבר הדיור. לבנות שכונות לעשירים בלבד יביא לתהליך שידוע בעולם בשם 'פירבור' – הגירה של אוכלוסיות חזקות לפרפרי העיר, ומי שמפסיד זה בעלי עסקים בעיר, מרכזי הערים פשוט מתנוונים וזה מה שקורה בירושלים. גם ראש העיר מבין כי שכונות של צמודי קרקע מחוץ לעיר רק יהרסו את המרקם החברתי-כלכלי של ירושלים, ולא רק את היערות סביבה. יש כבר תכניות לעירייה, כמו פינוי-בינוי, לחזק את העיר. ואיתן צריך להמשיך".

ניקול בכר, מארגנת קהילתית במגמה ירוקה, הוסיפה לקראת האירוע: "בנייה של שכונות לעשירים לא תביא פתרון לזוגות צעירים שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה. בנוסף, הרי ירושלים בעלי הנוף הייחודי, מהווים ריאה ירוקה והינם מוקד לטיולים ופנאי לרבבות. מדובר על אזור הסטף, נחל שורק והר חרת".