ההצגה הטובה ביותר בעיר תתרחש היום (שלישי) בראשון לציון, ליתר דיוק בבית משפט השלום בראשון לציון. מצעד עצורים של יותר מ־50 חשודים, בהם מי שנחשבים לבכירי העולם התחתון בישראל, ראשי ארגוני פשיעה ו׳׳חייליהם׳׳, יגיעו אל שני אולמות משפט, ואולי יותר, לדיון בהארכת מעצרם כשהחשדות נגדם מן החמורים ביותר - החל מעבירות אלימות, סחיטה וסמים, ועד לניסיונות רצח וקרוב לעשרה מעשי רצח. במשטרה אומרים כי צפויים עוד מעצרים ושמספר העצורים צפוי להיות יותר מ־120.
הפרשה מכונה במשטרה ״512״. מדובר בכמה חקירות, בעיקר סמויות, חלקן חובקות עולם, שנמשכו כשבע שנים, גם משום שחלק מהעבירות התבצעו מעבר לים תוך שיתוף פעולה עם גופי חקירה זרים.
החקירות נוהלו על ידי היחב״ל (היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית) סביב פרשיות שהתרחשו בחו״ל ובארץ, כולל מאבקי שליטה אלימים בין ארגוני פשיעה. במקביל עסקו אנשי היחידה המרכזית (ימ״ר) תל אביב בחקירת האירועים שהתרחשו במרחב שלהם, וכמה מהם היו חמורים במיוחד.

העצורים חשודים במעורבות בשורת עבירות שביצעו לכאורה בעת שהיו חברים בארגון פשיעה מהגדולים בישראל. חלקם פרשו מהארגון והקימו ארגוני פשיעה עצמאיים.
מדובר בכמה אירועים מהחמורים ביותר שידעה המדינה, שלא פוענחו עד היום ושרובם נותרו כתעלומות תחת צווי איסור פרסום גורפים. על פי הערכות, בידי המשטרה כמה עדי מדינה שיסייעו לפענח את המקרים ולהפליל את החשודים הבכירים ביותר.
בימים האחרונים פשטו כוחות משטרה גדולים על בתי החשודים ברחבי הארץ, ביצעו מעצרים ותפסו מסמכים, חשבונות בנק, נכסים וכלי רכב בשווי כולל של עשרות מיליוני שקלים. במשטרה הסבירו כי מדובר בסוג של ״מלחמה כלכלית״ בארגוני הפשיעה, על פי מודל אמריקאי שהוכיח את עצמו. חלק מהחשודים הובאו מתאי הכלא שבהם הם מוחזקים על עבירות שכבר הורשעו בהן. עבריינים בכירים נוספים, המעורבים בעבירות שבוצעו בעשור הקודם, חוששים שייעצרו אף הם.

המפכ"ל דנינו גאה בהישג. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
 
בגלל צו איסור פרסום לא ניתן לדווח כאן על פרטי החקירה ועל זהות החשודים. ״בית המשפט הותיר על כנו את איסור פרסומם של כל פר ט מפרטי החקירה, למעט עצם קיומה״, לשון ההודעה שהפיצה אתמול המשטרה. ״תוכן הבקשה לצו, כל פרט מפרטי החקירה, כל פרט העלול לזהות חשודים, מעורבים ועדים וכל פרט הנוגע לפרשה, לרבות פרסומי עבר, עודם אסורים בפרסום״.
החקירה הגלויה נמצאת בראשיתה והפרטים נאסרו לפרסום בשלב זה מחשש לשיבוש הליכי משפט וחקירה. בהתאם להתפתחות החקירה הגלויה יוחלט הבוקר מי מבין העצורים יובאו לבית המשפט, לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.
המפכ״ל מיהר לדווח
מבוכה קטנה נרשמה אתמול דווקא במשטרה: בעוד שהפרשה הייתה תחת צו איסור פרסום, לרבות על עצם קיומה, הודיע המפכ״ל יוחנן דנינו בגאאוה בכנס לשכת עורכי הדין באילת כי בימים הקרובים תיחשף אחת הפרשיות הגדולות ביותר שחקרה המשטרה וכי מדובר בחלק ממאבקה של המשטרה בארגוני הפשיעה. הוא הסביר כי על הפרשה מוטל צו איסור פרסום. רק לאחר שאמר את הדברים הותר לפרסום כי מתנהלת חקירה כזו.
פרקליטיהם של כמה מהחשודים, בהם עורכי הדין שרון נהרי, משה יוחאי, רצון דרחי, שחר חצרוני ויורם הלוי, הכחישו בתוקף כי למרשיהם יש קשר לחשדות הללו.
כך או אחרת, גם אם יסייעו הראיות שהושגו בחקירה להביא לדין רק חלק מהעצורים, עבור המשטרה, כארגון שבאחרונה נפגעה תדמיתו קשות בגלל פרשיות המין של בכיריו, בגלל שורה של מעשי אלימות של שוטרים נגד אזרחים, ובגלל החשדות הכבדים של הדלפות של קצינים בכירים מחקירות תמורת כסף, הישג כזה במאבק נגד ארגוני הפשיעה יכול בהחלט לסייע.