ח"כ לשעבר פנינה תמנו-שטה, שמוכרת בציבור בעשור האחרון בשל המאבקים שהובילה למען יוצאי אתיופיה ונגד גזענות מזהירה מפני אופן פעולה שגוי של ועדת השרים עליה הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו.



בראיון למעריב אמרה תמנו-שטה שגילתה מעורבות אקטיבית במחאה ובשיתוף פעולה עם המארגנים: "אם ראש הממשלה לא יכריע באופן פרקטי על הדרך שבה הוא משתף בקבלת ההחלטה את בני ובנות הקהילה, גם אם יתקבלו החלטות בועדת השרים, תהיה זו עוד טעות שחוזרת על עצמה"



תמנו שטה הבהירה את הצורך המיידי: "כדי שועדת השרים תעמוד במשימה הגדולה והמאתגרת יש צורך מיידי בחשיבה איך בני הקהילה עצמם יהיו שומרי הסף להחלטות בשיתופם, ולא להחלטות שלא יהיה להן קשר למציאות או לשיפורה".



"שיתוף הציבור הוא הפתרון האולטימטיבי"



תמנו-שטה מציעה: "כל מנכ"ל משרד ממשלתי חייב לגבש את הצעדים להגברת שילוב בני העדה בחברה עם גורמי המקצוע שלו אבל לא רק. הדבר חייב להיעשות בשיתוף פעולה מלא עם נציגי ציבור חיצוניים מתוך הקהילה עצמה, שיהיו שותפים להביא לשולחן את הבעיות והאתגרים מהשטח, תוך שיתוף הציבור ובשקיפות מלאה. זה הפתרון האולטימטיבי".



במהלך השבועיים האחרונים התגלו חילוקי הדעות בתוך הקהילה האתיופית, כשרבים מהצעירים מנהיגי המחאה התנערו מהארגונים הממוסדים למען הקהילה וטענו כי גופים אלה רק מנציחים את המצב הקיים. תמנו שטה התייחסה לטענות ואמרה: "דרושה אחריות קהילתית מירבית בתקופה הזאת, בשילוב ידיים של כל נציגי הציבור, פעילים חברתיים וארגונים למיניהם בתוך הקהילה, כדי לסייע במלאכה למדינה, אבל גם באחריות פנים קהילתית".



אבי ילאו, אחד אחד מהצעירים שמובילי המחאה, התייחס לכך שלראשונה לקח הדור הצעיר של בני העדה ילידי הארץ, את האחריות לידיו: "בהפגנה השקטה יחסית השבוע הוכיחו הפעילים שמה שחשוב זה שימור הבעיה של הגזענות הממסדית בתודעה, ולא הפרובוקציה". עם זאת באותה נשימה מזהיר ילאו: "ראש המממשלה הקים עכשיו ועדה אבל גם אם נשמע הצהרה בימים הקרובים, אנחנו, הצעירים, ואני ביניהם לא נחכה עכשיו שנה ויותר. אנחנו נעקוב אחרי הועדה הזאת, ולא ניתן למחאה להתמסמס".



"לא מתכוונים להשאיר את הירושה האומללה של מאבק בגזענות לילדים שלנו"



כזכור בשנת 2012 התקיימה מחאה לאחר שנחשפה גזענות בקרית מלאכי, של תושבים שסרבו להשכיר דירות ליוצאי אתיופיה. "היו הפגנות, היתה ועדה והיתה הבטחה של אותו ראש ממשלה", אמר ילאו שסביר את התמורה שחלה בקהילה בשלוש השנים שחלפו מאז ומבטיח שהפעם המחאה לא תידום.



לדברי ילאו מדובר בעניין של זמן שכן זאת חבית חומר נפץ חברתית שמבעבעת בכל מקום: "חזרתי השבוע שלוש שנים לאחור. הייתי נוכח בכמה מהפגישות אז אבל בסוף לא היינו שותפים לגיבוש ההמלצות, הצטלמו איתנו כדי לומר שהממשלה ישבה עם 'נציגי הקהילה', אבל היום אנחנו כבר למודי ניסיון עבר ולא תמימים כמו אז. אנחנו נעקוב גם אחרי צעדים מיידיים ליישום וגם אחרי יישום של תכנית רב-שנתית אם יוחלט על כזאת".



ילאו הוסיף ואמר: "היום אנחנו כבר יודעים שכשמשרד הקליטה הוא הגורם המתכלל של תכניות כאלה, הכסף נקבר שם וכלום לא קורה. היום אנחנו כבר לא צריכים עוד טריגר של סרטון מקומם של חייל מוכה כדי לצאת להפגין באופן ספונטני. הטריגר הוא המצב הקיים, המציאות שאי אפשר להתעלם ממנה יותר". ילאו מבהיר: "אנחנו לא מתכוונים להשאיר את הירושה האומללה הזאת של מאבק בגזענות לילדים שלנו".