מר צאיג היקר 

בפתח דברי אני רוצה להודות לך על הברכות והדברים החמים שפרסמת במכתבך אלי אתמול ב”מעריב־אונליין” (2.6.2015 ). נכנסתי לפני שבועיים לתפקיד שר הכלכלה ובמהלך ימים אלה הבנתי - באמצעות ישיבות ארוכות מבוקר ועד לילה - כי מדובר במשרד בעל היקפי עשייה ואחריות עצומים, החולש על כל נושאי הכלכלה, התעשייה, המסחר והתעסוקה בישראל, וכמובן המאבק ביוקר המחיה.

משרד הכלכלה הוא אכן אחד האחראים הראשיים לכלכלה הישראלית ואני מתכוון להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותי, כולל אלה הפוליטיים כיו”ר מפלגה בת שבעה ח”כים פעילים וחרוצים, כדי לקדם את הכלכלה הישראלית וכדי לחזק את העסקים בישראל, הגדולים והקטנים.

מר צאיג היקר: אני מתכוון לדאוג לצמיחת כלכלת ישראל ולפעול ללא לאות לחיזוק התעשייה הישראלית. זאת, כדי שתפרח ותשגשג בכל הארץ, ובעיקר באזורים מוכי אבטלה. קראתי את מכתבך בעיון ואני מוכן ומזומן להרים את הכפפה.

אני פונה אליך ולחבריך התעשיינים - הקימו מפעלים חדשים בעלי טכנולוגיות מתקדמות ביותר באזורי הפריפריה, ואני מתכוון לעשות ככל שאפשר כדי לסייע ביחד עם שר האוצר ובשיתוף ראשי הערים. התעשיינים הישראלים צריכים לפעול בארץ, לא בחו”ל.
 

עם זאת, צריך כאן תעשייה חדשנית וחכמה שמעסיקה כוח אדם איכותי ויודעת להתמודד עם החברות המובילות בעולם. זה אפשרי כי כבר היום יש לנו בישראל חברות שמייצרות בחזית הטכנולוגיה. חברות אלו הן לא רק תחרותיות יותר, אלא שלרוב הן גם משלמות שכר טוב יותר לעובדים.
 
אמרתי עם כניסתי לתפקיד כי אני דף חלק. הודעתי לפקידי המשרד כי באתי להקשיב, ללמוד - ותוך כדי למצוא פתרונות יצירתיים, ובעיקר מחוץ לקופסה, שיגרמו ליצירת יותר מקומות עבודה ויותר מפעלים שיעניקו פרנסה בכבוד לכל תושבי ישראל. ביומי הראשון בתפקיד נדרשתי להתעסק בסוגיית האבטלה הבוערת בנגב המזרחי.

ביומי השני נכנסתי לנושא הגז הטבעי. אי אפשר להפריד בין שני הנושאים האלו ובהשלכות התעשייה על צמיחת המשק, על הטיפול ביוקר המחייה ועל פערי השוויון והשכר. אתה צודק, במשך שנים ממשלות ישראל לא טיפלו בצורה מספיק טובה בכוח האדם המקצועי.
 
בישראל חסרים אלפי מהנדסים ובעלי מקצועות טכניים. כבר זמן רב שמשרד הכלכלה ומשרד החינוך מתנצחים מי יעניק חינוך מקצועי לצעירים – ומי שנפגע הם הצעירים, התעשייה והמדינה. חינוך מקצועי אינו מילה גסה. כידוע לך, כדי להפעיל מכונה במפעל מזון חדש נדרשות 12 שנות לימוד וידיעת השפה האנגלית. מדובר במקצועות מכובדים ומתגמלים. אני מבטיח לך מר צאיג, שלא ארפה מהנושא – אני כבר במגעים עם שר החינוך על יצירת בסיס משותף להעלות את רמת החינוך המקצועי גם של משרד החינוך וגם של משרד הכלכלה, כי רק יחד נעשה ונצליח.
בכבוד רב: ח”כ אריה דרעי, שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל. 
 
הביא לדפוס: אריק בנדר