בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (חמישי) שנות מאסר על ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר (80), שהורשע בארבע עבירות של קבלת שוחד מיזמי נדל"ן, בהיקף כולל של כשני מיליון שקל. בנוסף, בית המשפט קנס את בר בסכום של 1.5 מיליון שקלים.

העונש הוא קצר מזה שביקשה פקליטות המדינה - תשע שנות מאסר, כאשר גם ההגנה יצאה מאוכזבת לאחר שביקשה מבית המשפט להתחשב בעברו של בר ולגזור עליו עבודות שירות בלבד.

"בהחלטותיו של הנאשם (בר מ.כ) לא מצאתי כי יש בהם בכייה לדורות, אך בין בהם לבטל את עוצמת העבירות", ציין השופט גורפינקל, "כראש עיר דומיננטי היו לו סמכויות רבות. קבעתי כי כגודל מעמדו של אדם, כך גודל אחריותו".

גורפינקל כתב עוד בגזר הדין, כי "חומרת הכרעת הדין נובעת גם מסכומי הכסף הגבוהים אותם שלשל בר לכיסו. "התגלתה כאן התנהלות בלתי תקינה ובלתי מוסרית", הוא ציין והדגיש שגזר הדין החמור גם נועד להעביר מסר חד נגד השחיתות לראשי ערים ולעובדים בשירות הציבורי אחרים.
גורפינקל הבהיר, כי גזר דינו של מקבל השוחד כפול מנותן השוחד.

בהחלטתו התייחס השופט בהרחבה לעברו העשיר של בר כלוחם ומפקד בצה"ל, במג"ב ובמשטרה וכראש עיריית רמת גן במשך 25 שנים, במהלכן תרם רבות לקידום העיר ומערכת החינוך.

גורפינקל גם ציין את עדות האופי של שר הביטחון לשעבר, שאול מופז, שסיפר כי הקרב שניהל בר כמפקד גדוד הצנחנים 202, בעת כיבוש עזה במלחמת ששת הימים – נלמד עד היום ונכנס למורשת הקרב של צה"ל לדורותיו.

השופט ציין עוד את תרומתו של בר לביטחון המדינה כמפקד חטיבת רמת הגולן במלחמת יום כיפור וכמפקד בית הספר לקצינים בצה"ל ואת עדויות האופי והמכתבים על תרומתו הרבה.

גורפינקל הזכיר עוד בשיקולים לעונש את גילו המתקדם של בר, משך הזמן הממושך שעבר מתחילת החקירה (לפני כ-6.5 שנים) ומצבו הרפואי של בר בתו. "אין להתעלם מנסיבות אישיות של הנאשם, אבל מרכז הכובד נע לעבר שיקול ההרתעה. המסר בגזר הדין צריך להיות ברור וחד משמעי – די לשחיתות. האינטרס הציבורי מחייב לגזור עונשים מכבידים, לבער את השחיתות", הוא הדגיש".

לאחר הדיון מסר צבי בר את תגובתו לגזר הדין: "אני דוחה בתוקף את הכרעת הדין, וכמובן גם את גזר הדין. לא לקחתי שוחד. השנים האחרונות היו קשות. זה היה מסע מתיש וכואב. כל חיי לחמתי למען מדינת ישראל, אבל המלחמה למען הוכחת חפותי היא הקשה מכולם".

בסיום דבריו הכתובים, הוסיף בר הערה אישית: "מחר, לפני 48 שנים אמרו לי 'סדין אדום' (היציאה למלחמת ששת הימים, מ.כ). היום קיבלתי סדין שחור ואני מצפה לאחר הערעור לקבל סדין כחול".

חושף הפרשה: "רגע של נחת להרתעה, לצדק ולשלטון החוק"

"גזר הדין של צבי בר הוא רגע של נחת להרתעה, לצדק ולשלטון החוק", כך אמר הבוקר ל"מעריב אונליין" שגריר ישראל ליד מוסדות ה-OECD, ח"כ לשעבר כרמל שאמה הכהן, שחשף בעת שהיה יו"ר האופוזיציה בעיריית רמת גן את החשדות נגד צבי בר והגיש את התלונה נגדו למשטרה.

שאמה הכהן הוסיף כי "צבי בר שייך לעבר, ההווה לא שונה בהרבה והעתיד לא נראה ורוד. עדיין המושחתים רבים, מקושרים וחזקים מדי, לכן חשוב דווקא עכשיו לחזק את המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט ולא להתבלבל, שכן ערן מלכה ורות דוד הם אכן תפוחים רקובים אך הם יוצאי דופן וחריגים, מה שאי אפשר לומר על צבי בר. לצערנו הוא גם תפוח רקוב אך לא חריג בסלסלת השלטון המקומי".

"כמי שחשף את הפרשה, הגיש את התלונה, כתושב רמת גן ובעיקר כמי ששילם על הובלת המאבק מחיר יקר, רגשותי מעורבים, אך זה גם הרגע לומר תודה ולהביע הערכה למעטים שהאמינו והיו מוכנים לעשות מעשה מול בר המאיים שלקיחת שבויים אינה בדיוק תכונה בולטת שלו", אמר שאמה הכהן.

יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, התייחס לגזר הדין בעת שדיבר בכנס המחוזות של לשכת עורכי הדין באילת ואמר: "זהו גזר דין חמור במיוחד. אנחנו בעידן של ניקוי אורוות".

מלבד בר, נגזר דינם של שלושה יזמי נדל"ן שנתנו את השוחד לבר. על שאול לגזיאל, אף הוא כבן 80, שהורשע בשתי פרשות של מתן שוחד לבר, גזר בית המשפט 33 חודשי מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל. זאת, חרף מצבו הבריאותי. גורפינקל הסביר בהחלטתו שעל פי חוות דעת שירות בתי הסוהר, ניתן יהיה לטפל בלגזיאל במהלך ריצוי עונשיו בכלא.

על דוד לוי נגזרו 22 חודשי מאסר בפועל ועל חיים גייר נגזרו 11 חודשי מאסר בפועל.

בית המשפט קבע שריצוי עונשי המאסר יחל ב-15 ביולי, על מנת לתת אפשרות למורשעים לערער לבית המשפט העליון, או להיערך לתקופת מאסרם בכלא.