ראש עיריית סיאטל, אד מארי כבר נקט בעבר בצעדים אמיצים כדי לעזור לבוחריו לאורך כל הקריירה הפוליטית שלו, אבל הגעתו לישראל ולרשות הפלסטינית השבוע הייתה מהלך לא שגרתי אפילו עבורו.



מארי, שהוא אחד מאנשי הציבור ההומואים הבכירים בארצות הברית, הגיע לתל אביב למסיבה של "40 שנים של גאווה" שהפגישה קבוצה מגוונת של מנהיגים ומהיגות לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים מכל רחבי העולם, המייצגים עשרות עמים וקהילות, דתיים וחילוניים.



הכנס אורגן על ידי האגודה הישראלית הלאומית ללהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) וארגון הלהט"ב הפרו-ישראלי בצפון אמריקה.



הביקור בישראל היה שנוי במחלוקת בסיאטל, לה יש מוניטין כאחת הערים המתקדמות ביותר באמריקה, ובקהילת להט"ב גדולה הנשלטת לעתים קרובות על ידי פוליטיקאים.



פעילים בקבוצות שוליות כמו "הומואים נגד האפרטהייד הישראלי בסיאטל" ו"קול יהודי לשלום" אמרו כי מארי לא היה צריך לקבל את ההזמנה לנסוע לישראל משום שזה עלול  לטשטש את ההתעללות  של ישראל בפלסטינים. אבל במקום להיכנע ללחץ להחרים את המדינה היהודית, מארי בא ונפגש עם פוליטיקאים ויזמים בישראל ובכירים וסטודנטים ברמאללה.



מריי דחף לזכויות הומוסקסואלים במשך עשרות שנים, עוד כפעיל, לאחר מכן כמחוקק ועכשיו כראש העיר. הוא הצליח בוושינגטון ברמת המדינה כשהעביר הצעת חוק המבטיחה זכויות אזרח לקהילת הלהט"ב בשנת 2006, שותפות מקומית בשנת 2009 ונישואי הומואים בשנת 2012. הוא עצמו נשוי לגבר, מייקל שיאוסקי, שליווה אותו במסע.



מארי פגש בתחילת השבוע את הפוליטיקאי הפלסטיני, סאיב עריקאת ואמר כי הוא מדינאי מבריק ומיומן להפליא. "הוא חש את הבעיות של הפלסטינים".



בצד הישראלי, מארי נפגש עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הנשיא לשעבר, שמעון פרס, ראשי הערים בירושלים ובבאר שבע ומגוון רחב של מנהיגים עסקיים בישראל. במהלך ביקורו הוא מתח ביקורת על הגישה של הקבוצות השוליות שהיו נגד הביקור.



"אני שמח לבוא לכאן", הוא טען. "המחאה לא תשנה את דעתי. זה לא נכון שהמתרחש בישראל מזכיר את האפרטהייד בדרום אפריקה בשנות ה-70. בידוד היהודים ב-2,000 השנים האחרונות לא היה האסטרטגיה הנכונה".



בסיום ביקורו שיבח את ישראל כמדינה שיש לה היסטוריה של אימוץ קהילת הלהט"ב ארוכה ואמר כי אמריקה יכולה ללמוד מישראל כיצד לאמץ ולקדם את אנשי הלהט"ב.