בוועדת המדע והטכנולוגיה התקיים היום (שלישי) דיון בראשות ח"כ אורי מקלב בנושא "גבולות השיח במרחב האינטרנטי – התאבדות בעקבות פוסט בפייסבוק", בהשתתפות סיימון מילנר, מנהל מדיניות בפייסבוק וג'ולי דה-ביילאנקורט, ראש תחום גלישה בטוחה בפייסבוק.



הדיון התקיים לאחר התאבדותו של אריאל רוניס ז"ל בחודש שעבר, ששם קץ לחייו לאחר שעבר שיימינג בפייסבוק.



ח"כ מקלב פתח את הדיון ושאל "האם יש להציב גבולות לשיח האינטרנטי? מהו הגבול הדק בין חופש הביטוח לחופש השיסוי? אנחנו מבקשים לדעת האם החוקים הקיימים היום רלבנטיים לטכנולוגיה המתקדמת". בנוסף, הוא דיבר על "מידת האחריות של חברות האינטרנט כמו פייסבוק, האם הן מונעות או מורידות תכנים פוגעניים. האם יש רגולוציה בכל הנושא הזה".



ח"כ מיכל רוזין, ממרצ, סיפרה על כך שבילדותה הזהירו מפני נזקי הטלוויזיה, שהילדים יתקלקלו ויגדלו ללא ערכים כך שלדעתה "יש להיזהר מטכנופוביה". היא הוסיפה: "הרשת החברתית מאפשרת חופש ביטוי נרחב. כולם יכולים להביע את עמדתם, להגיד מה שהם חושבים על כל דבר, לפרסם את עצמם ולספר כשנעשה להם עוול". על תופעת השיימינג אמרה: "השיימינג נתן כלי לאנשים מוחלשים. עם זאת, הכוח הרב טומן בחובו לא רק פן חיובי אלא גם שלילי". היא סיכמה ואמרה: "השאלה היא איך אנו מתמודדים מתוך המערכת, איך מחנכים, איך נותנים כלים. הילדים בסופו של דבר יהיו חשופים גם לדברים קשים. במקום לחשוש אנחנו צריכים להתחבר לנושא".



בדיון השתתף גם נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, ד"ר אלון הסגל: "הלבנת פנים הוא תהליך קשה, בעייתי אבל לא תמיד יודעים להגדיר את המושג הזה. פתאום שיימינג הפך לכלי צודק. הוא נתפס ככלי עקיפה - להציג את הדברים שלי באופן בוטה, אחרת לא ישמעו אותי. השאלה המרכזית היא האם ואיך אנחנו יכולים להגדיר מתי זה ביוש ומתי יש הצדקה לכך. זה עניין של חינוך. אנחנו מדברים על פייסבוק אבל מה עם אינסטגרם? הקו המנחה זה איפה אני עובר את הגבול".



נציגי פייסבוק באנגליה הודיעו בדיון כי פייסבוק תגייס דוברי עברית כדי לטפל בתלונות של גולשים מישראל על שיימינג ובריונות ברשת. ג'ולי ביילאנקורט, ראש תחום גלישה בטוחה בפייסבוק אמרה כי לרשת החברתית יש מדיניות של אפס סובלנות להטרדות, איומים ופרסומים המהווים סכנת חיים.



"אנו לא מאפשרים יצירת פרופילים מזויפים ולא ניתן לפגוע באנשים על בסיס נטייה מינית, מוצא אתני ולאומי". כמו כן היא אמרה כי פייסבוק מנסה לדווח ולטפל במהירות באיומים בסכנת התאבדות.



נציגי פייסבוק בדיון בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם