חופשת הקיץ תיפתח רשמית מחר, כשמיליון וחצי תלמידי הגנים ובתי הספר היסודיים יצטרפו ל־700 אלף תלמידי החטיבה העליונה – שסיימו ללמוד לפני כעשרה ימים - וייצאו לחופש הגדול. שמחת התלמידים מלווה בדאגה של ציבור ההורים, שנותר ללא מענה בדרישה לקצר את ימי החופשה, להוזיל את מחירי

הקייטנות ולדאוג לכיתות בנות 32 תלמידים בשנת הלימודים הקרובה. "החופש הגדול של שנת 2015 נראה כמו החופש הגדול של 1948, למעט כיתות א'־ב' שקיבלו פתרון בצורת בתי הספר של החופש הגדול", טוענת יערה ישורון, אם לארבעה ויו"ר ארגון הורים עובדים לשינוי, "הגיע הזמן שמערכת החינוך תשנה את ההחלטות שהתקבלו לפני 100 שנה ותעדכן את לוח החופשות כפי שמתנהל המשק בשנות האלפיים".
 
כ־170 אלף תלמידים בכיתות א' ו־ב' צפויים ליהנות בקיץ מתוכנית "בתי הספר של החופש הגדול". הם יזכו לתגבור בשפה וכן לתחרויות ספורט, מופעי ליצנות, סיור במוזיאונים ופעילויות בתחום המדע והטכנולוגיה.

מיקול ניצא מוועד ההורים העירוני בירושלים טוענת כי "הקייטנות העירוניות הן חיוניות כדי לעבור את הקיץ, אבל בקושי יש סבסוד. ברוב היישובים ההורים נאלצים להוציא אלפי שקלים במשך החופש. בגנים ובבתי הספר צריכות להיות קייטנות מסובסדות על ידי המדינה. לפחות שיהיה פתרון להורים שאין להם יותר משבועיים חופש בשנה". 


ח"כ דוד אמסלם, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, אמר בנושא: "בגלל אילוצי הזמן לא נספיק לערוך רפורמות בקייטנות של הרשויות המקומיות. אנחנו שואפים להגיע למצב שקייטנה עירונית לא תעלה יותר מ־500 שקל ובודקים את האפשרות שהממשלה והרשות המקומית ישלימו את ההפרש. המטרה היא הוזלה ניכרית לצד השארת התכנים של הקייטנות".

במקביל החליט שר החינוך נפתלי בנט להרחיב את פעילויות הקיץ לילדי שדרות ויישובי עוטף עזה. תלמידי בית הספר המדעי־תורני אמי"ת בשדרות יוצאים לחופש בתקווה שהפעם יהיה שקט. נריה בניפלח, תלמיד כיתה ג', אמר: ”זו תחושה נפלאה לסיים את שנת הלימודים, יש הרבה סיפוק. אני רק מבקש שהחופשה תהיה רגועה, ללא צבע אדום כפי שהיה בצוק איתן".

חברתו לכיתה אגם אברג'יל הוסיפה כי "עברה עלינו שנה נפלאה, אפילו שקטה. אני מתפללת שלא יהיו לנו קסאמים ומרחבים מוגנים כמו בקיץ שעבר".
אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, התייחס לשעמום של התלמידים במהלך החופש, המוביל לעתים למעשי אלימות. "בזמן החופש הגדול מגיעות לעיריות תלונות על ונדליזם ועל רעש בגינות ציבוריות בשעות המאוחרות של הלילה", אמר, "המשטרה והפקחים העירוניים צריכים לאכוף את החוקים כלפי בני הנוער. גם ההורים חייבים להיות מעורבים".

בתוך כך, פורום ועדי ההורים היישוביים מתכנן בימים אלה את המשך המאבק נגד הצפיפות בכיתות. בין צעדי המחאה: הפגנות, מצעדים וכיתת לימוד סמוך לביתו של השר בנט. מעל כל אלה מרחף האיום שלא לפתוח את שנת הלימודים. "המטרה שלנו הייתה ונותרה יישום החלטת הממשלה משנת 2008, שקבעה תקן מרבי של 32 ילדים בכיתת לימוד", אמר זאב גולדבלט, נציג הפורום ויו"ר הוועד העירוני בגבעתיים.

בנט בירך אתמול את תלמידי ישראל: "החופש הגדול הוא לא הפסקה בלימודים אלא המשכם בדרך אחרת. חופשת הקיץ היא הזמן ללמוד על החברים שלנו, על הערכים שלנו, להשקיע יותר בתחביבים ולטייל יותר בשבילים ובנחלים בארץ היפה שלנו. תלמידים יקרים, נצלו את החופש, שמרו על עצמכם וחזרו בכוחות מחודשים. אני מודה למורים על שנת לימודים נפלאה".