חלומו הנשגב של חקלאי פלסטיני הוא למכור את תוצרתו לישראל, כי פה הוא יקבל תמורה גבוהה יותר. לכן המוטיבציה ברורה, כאשר מי שמחולל את הכל זו עבריינות ישראלית, שמגיעה לשטחים וחוברת לארגונים פלסטיניים״, כך מסביר מפקד היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, רואי קליגר, המתריע בפני תופעה חמורה ורחבת היקף של מכירת תוצרת חקלאית מוברחת מהשטחים לצרכן הישראלי.



כדי להמחיש את התמריץ הכלכלי, אומר קליגר: ״המחירים אומנם משתנים במהלך השנה, ובעיקר בחגים, אך בגדול מחיר תבנית של 30 ביצים בצד הפלסטיני נע בין 10 ל־12 שקלים בלבד, לעומת 27־32 שניתן לקבל עליה בצד הישראלי״.



ויש לך הערכה מה היקף ההברחות?


״הלוואי שהייתי יודע. אני יודע כמה אני תופס, ומחודש ינואר 2015 ועד היום תפסנו והשמדנו כ־700 אלף ביצים״.



תקנות משרד החקלאות הישראלי אוסרות להעביר בעלי חיים ומוצרים מן החי מהשטחים לישראל, העומדת בתקנים מחמירים של הארגון הווטרינרי העולמי EIO (לעומת הרשות, שאינה חברה בו). מוצרים מסוימים מאוד זוכים לאישורי הפצה מוגבלים בישראל, כך לדוגמא מוצרי חלב מכמה מחלבות באזור חברון, המותרים למכירה במזרח ירושלים.



קליגר (53), המפקד על יחידת האכיפה והחקירה מזה 15 שנה, הוא מג״ד במילואים, ומי שמצטייר כאדם הנכון במקום הנכון. ״המטרה של היחידה


שלנו היא לשמור על בריאות הציבור ולמנוע הפצת מחלות״, מסביר קליגר, ״הבעיה הגדולה שלנו היא שאנחנו לא מצליחים להטמיע בקרב הציבור שמה שנמכר בזול הוא לא בהכרח מוצר טוב. לצערנו אצל רבים בסופו של דבר הכסף קובע. חשוב שהציבור יפנים שקודם כל חשוב לממש את העיקרון 'ונשמרתם לנפשותיכם'״.



תקדים עזה


ביום חמישי האחרון הותר לפרסום כי תושב הנגב בן 26 מואשם בדריסתו למוות של פקח מועצת הלול, אריה שושן, בחודש שעבר בהר חברון, בעת שהאחרון עסק בפעילות למניעת הברחות ביצים. החשוד, מג׳די אבו-אלקיעאן, הבריח ברכבו 500 תבניות ביצים משטחי הרשות בעת שפקחים הציבו מחסום על הכביש. על פי כתב האישום, אבו-אל-קיעאן בלם כשהבחין במחסום ואז סטה לשולי הכביש, שם עמד שושן, שנפגע מהרכב ונהרג.



מפקחי מועצת הלול פועלים במקביל למפקחי משרד החקלאות, כאשר עבודתם נעשית בעיקר מטעמים כלכליים של הגנה על המגדלים בישראל. ״זה אסון נורא״, אומר קליגר, ״חשוב לציין שההתמודדות של מפקחי יחידת הפיצוח היא מאוד מורכבת. הם חשופים לסכנת חיים, כי גורמי הפשיעה לא בוחלים באמצעים״. לעומתם, סבור קליגר, לפקחי משרד החקלאות יש הרבה יותר אמצעי התרעה, נוכח יכולת הענישה הגבוהה, לרבות חשיפת שמות עסקים שבהם התגלו עבירות דוגמת מכירת תוצרת מוברחת.



מתחילת השנה נתפסו והושמדו בישראל 134 טון בשר, 435 טון ירקות (בעיקר עגבניות, חצילים ופלפל חריף), שבעה טון פירות ו-690 אלף ביצים, בקרוב ל-300 אירועי תפיסה שונים. במשרד החקלאות מסבירים כי ״פירות וירקות מותר להעביר, בתנאים. ישנם חמישה מעברים בין ישראל לרשות שבהם מותר להעביר סחורה ובכל אותם מעברים יש מפקחים שלנו שתפקידם להבטיח שמקור הגידול מאושר ולדגום את התוצרת כדי להבטיח שהיא נקייה ובריאה״.




הברחת בשר מהרשות הפלסטינית. צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר


אז איך בעצם נלחמים בתופעה? על השאלה הזו בדיוק נדרשה בעבר הכנסת. בישראל יש חוק המחייב הטבעת חותם של שם מכון המיון ותאריך התפוגה על הביצה עצמה. בנוסף, חובה על כל מי שמוכר ביצים לדאוג שהטמפרטורה בנקודת הממכר לא תעלה על 20 מעלות. אלא שלמרות הכוונות הטובות, גם כאן משגשגת תעשיית זיופים, שעה שמבריחי הביצים מזייפים חותמות בתחכום רב. ניתן לעקוף את הזיוף, אך הדבר מחייב תשומת לב מרבית מצד הצרכן. ״כשקונים תבנית ביצים, החותם צריך להיות בגובה אחיד על הביצים, ואם הוא בגובה משתנה זה מחשיד. כשהחותם לא ברור, הדיו מרוח והכיתוב מטושטש, זה גם דבר שהוא מחשיד״, מציג קליגר את האמצעים להילחם בתופעה.



אגב, אם בעבר נלחם משרד החקלאות בהברחות מעזה, בשנים האחרונות כבר אין בעיה כזו, נוכח המצור הימי והפיקוח היבשתי הנרחב. כיום, כל הוצאה של טובין כזה או אחר מהרצועה מבוצעת דרך מעבר כרם שלום, עם בידוק ביטחוני ובידוק של יחידת הפיצוח. המפקחים זוכים לעדנה מפתיעה בימי מתיחות ביטחונית, כאשר הצבא עוצר לבדיקות רכבים רבים. אם נמצא בהם מזון, נקראים הפקחים. כך למשל בימי מבצע ״שובו אחים״ בראשית קיץ 2014 נתפסו בתוך שישה ימים כ-540 אלף ביצים, כאשר ממוצע התפיסות בדרך כלל עומד על 1,000 ביצים ביום.



״לדעתי אנו המשרד הממשלתי היחיד שעומד בהסכמים עם הרשות הפלסטינית ובאופן שוטף ממשיכים לשמור על קשר איתם", אומר קליגר. "יש לנו אינטרס רב בזה ואנו מעבירים להם הרבה מאוד ידע, כמו גם את תוצאות דגימות התוצרת המאושרת - כדי שיתקנו את המעוות״.



בין המשרדים יש אף ועדות משותפות שמעבירות מידע ותרופות וטרינריות, כי מחלות ונגעים לא יודעים גבול.



והביצים שאוכלים תושבי השטחים מקולקלות?


"יש להם רשות, ממשלה ומוסדות, ועניינם לשמור על בריאות הציבור שלהם. בישראל יש חוקים והנחיות כיצד לגדל תוצרת ובעלי חיים. זה תפקידנו ואת זה אנחנו עושים".



בימים האחרונים חשפו אנשי משרד החקלאות רשת עבריינית גדולה שעסקה בהברחת ביצים מחברון ומרמאללה אל תוך ישראל. "יש לנו אירוע חריג בעצמתו ובגודלו", מספר קליגר, ממש תוך כדי הפעילות נגד הרשת. "זיהינו במהלך התקופה האחרונה שיש ארגון עברייני גדול עם זרועות ארוכות, בהיקף שלא נתקלנו כמותו. חברים בו ישראלים ופלסטינים מאזור חברון ורמאללה והוא מגיע לתוך ישראל, בנקודות שונות".



עקב גודלו של הארגון, נדרש שיתוף פעולה מרשויות נוספות: "כשזיהינו שהפעילות רחבת ממדים, ביקשנו שיתוף פעולה עם המשטרה ורשות המסים, וביחד פעלנו". זה התחיל בשלושה חודשי איסוף מודיעין, במטרה למקד את הפעילות למקום ולזמן. ואז, כשהמידע הבשיל, החלה פעילות מבצעית שכללה עד כה 14 מעצרים וחילוט סכום של מיליון דולר. "זו רשת בקנה מידה אדיר ועד כה יש לנו הצלחה במבצע הזה, ואנחנו מצפים להשיג יעדים נוספים", אומר קליגר. על פי החשד, מדובר ברשת שהיקף ההברחות שלה עמד על מאות אלפי ביצים בשבוע. "המשמעות היא פשוטה: שמירה על בריאות הציבור".



לעמוד על המשמרת


שיטות ההברחה מהרשות לישראל מגוונות. כך, בחודש אפריל תפסו הפקחים 250 קילוגרמים גבינות ברכב השייך לדואר ישראל. על פי החשד, נהגו הסליק את הגבינות בין שקי הדואר שהוביל אל תוך ישראל מהשטחים. לגורמים החשודים מגיעים במשרד החקלאות הודות למידע מודיעיני ועל פי דפוסי פעולה חוזרים ומעוררי חשד. למשל, משאיות עם מרכב כפול שמסליקים בתוכן תבניות ביצים, משאית זבל תמימה למראה שמלאה בביצים עד אפס מקום, ואפילו ביובית שבתוכה אין ביוב אלא קרטונים של בשר. לעתים הסחורה מועמסת על משאית ללא הסתרה, ואם הנהג מעוכב במחסום הוא פשוט נותן גז ומנסה לפרוץ אותו, כפי שאירע עם פקח מועצת הלול המנוח.



בדבר אחד קליגר מתנחם: מיעוט ניסיונות ההברחה שלא במעברים המוכרים. "יש 763 קילומטרים של גדר ההפרדה והיא מאוד בעייתית למעבר", הוא אומר. "רק בבקעת ערד בדרום, שם אין גדר, תפסנו מספר הברחות. השטח שם הוא שטח קשה, אבל להגיד לך שלא ניסו גם שם? ניסו. מבחינתנו, השגת המטרה היא שאם אנחנו יודעים בלילה על כוונה להעביר שתי משאיות מיריחו ומצליחים לתפוס אותן תוך התמודדות עם אלימות קשה ולמחרת בבוקר זרוע אחרת של המשפחה מגיעה למעבר מוסדר - והמפקחים, שתפסו בלילה וחטפו מכות, עומדים במעבר ומפקחים על הסחורה".



דוגמאות, אגב, לא חסר, כמו משפחת פשע ממזרח ירושלים שמבריחה ירקות ומעסיקה רבות את אנשי היחידה. באירוע מלפני כחודש תפסו פקחי היחידה משאית שהובילה 2.8 טון בשר מהשטחים, כאשר נהג המשאית המפוחד הסגיר את היעד - מפעל במשולש. "באותו מקרה תפסנו גם את נקודת הקצה: מפעל מאולתר במשולש שמכניס את חומר הגלם, מזריקים לו צבע ומים, והנה משווקים לנו באריזה צבעונית בשרים וסטייקים".



מתסכל להשמיד כל כך הרבה סטייקים?
״ממש לא. אתה שמח שסיכלת אפשרות לפגיעה בבריאות הציבור ואין לך שום נקיפות מצפון שהשמדת שני טון אנטריקוט, שבעין בלתי מקצועית נראה מדהים".