שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) תביא מחר לממשלה את תזכיר "החוק הנורבגי הקטן", המאפשר לשרים או סגני שרים הרוצים בכך להתפטר מהכנסת ולאפשר לבא אחריהם ברשימה להיכנס במקומם.



לקראת הדיון קרא הערב (שבת) מכון הישראלי לדמוקרטיה לשרים לדחות את ההצעה. נשיא המכון, יוחנן פלסנר אמר: "הצעת החוק הנוכחית מנוסחת באופן פרסונלי ומטרתה להעניק פרס ניחומים לחברת כנסת שלא הצליחה להיבחר”.



פלסנר הוסיף ותיאר את הבעייתיות לטענתו בחוק המוגש: "גם הכללת סגני השרים בחוק הנוכחי היא שגיאה קשה, משום שממילא על פי רוב מדובר בתפקיד מיותר ולכן אין צורך ליצור להם מחליפים בכנסת. הדרך הנכונה לחזק את עבודת הכנסת היא באמצעות תיקון שיטת הממשל ואגב כך, ניתן לשקול העברת חוק נורווגי רחב, מקיף ומאוזן אשר יעמיד לרשות הוועדות ומליאת הכנסת 120 חברי כנסת שמרצם יוקדש לקידום העבודה הפרלמנטרית והם יוכלו להתמקצע בנושאים הציבוריים השונים. מן הצד השני של המתרס, השרים יוכלו להשקיע את כל זמנם ומרצם בתפקידם המיניסטריאלי".



לטענתו, "הנוסח המוצע הוא סימפטום נוסף למשבר התפקודי המאפיין את המערכת הפוליטית. חקיקה לטובת סידור עבודה זמני רק תעמיק את היעדר האמון הציבורי בפוליטיקה. יש לפעול בדחיפות לתיקון שיטת הממשל באופן שיחזק את המערכת הפוליטית וישקם את אמון הציבור בנבחריו".



על פי החוק, שר שהתפטר מהכנסת והחליט בהמשך לפרוש מהממשלה יוכל לשוב ולתפוס את מקומו בכנסת והח"כ שנכנס במקומו יצטרך לפרוש.



שרת המשפטים מבקשת לאשר מחר את תזכיר החוק בממשלה ואחר כך בוועדת השרים לחקיקה וכבר מחרתיים, יום שני, להביאו לאישור הכנסת בקריאה ראשונה. מי שמתכוון לנצל את החוק לכשיעבור הוא שר הכלכלה אריה דרעי שהודיע כי בכוונתו להתפטר מהכנסת כדי לאפשר לח"כ לשעבר אברהם מיכאלי להיכנס במקומו ברשימת ש"ס.



גם בבית היהודי מתכוונים לפנות מקום לטובת חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם רפאלי.