28 שנות מאסר לריצוי בפועל גזר היום (שני) הרכב של בית המשפט המחוזי בתל אביב על המחבל מחרוך חמזה, תושב הרשות הפלסטינית שהורשע בביצוע פיגוע הדקירה שבוצע ב-21.1.2015 באוטובוס קו 40, סמוך לצומת מעריב בתל אביב.



השופטים, שרה דותן (אב"ד), ירון לוי ומרדכי לוי קבעו בהחלטתם כי "מעשי הנאשם שכוונו לפגיעה בחפים מפשע, מתוך מניע לאומני, נפשעים, מקוממים וראויים לענישה מחמירה".



עוד נכתב כי "חשיבות חומרת הענישה מקבלת דגש במיוחד בנסיבותיו הקונקרטיות של האירוע, לאור התנהגות הנאשם במהלכו. למרות הודאת הנאשם כי גמלה בליבו החלטה לפגוע בישראלים חפים מפשע, מתוך כוונה למות כ"שאהיד", הרי שבמהלך האירוע, ככל הנראה, נותרה בלב הנאשם רק הכוונה הנפשעת לפגוע בחיי חפים מפשע". השופטים המשיכו וציינו כי "בזמן אמת, גבר אצל הנאשם הרצון האנושי הבסיסי המשותף לכלל בני האדם באשר הם, ללא הבדל דת, מין, גזע ולאום לחיים ומשום כך גם ניסה להימלט".



כזכור, הגיע חמזה ביום האירוע בשעת בוקר מוקדמת למרכז העיר תל אביב, כשהוא חמוש בסכין ומברג. המחבל עלה לאוטובוס בקו 40, עמוס נוסעים, ובמהלך הנסיעה דקר באמצעות הסכין תחילה את הנהג ובהמשך תשעה נוסעים נוספים.



נהג האוטובוס, הרצל ביטון, הצליח לעצור את האוטובוס ולפתוח את הדלתות כדי לאפשר לנוסעים להימלט ולכוחות ההצלה והמשטרה להגיע. המחבל ירד גם הוא מהאוטובוס, אלא שבדרכו להימלט מהמקום, המשיך בפיגוע האכזרי ודקר אחת מנוסעות האוטובוס שכבר נדקרה על ידו קודם לכן, ואף הצליח לפגוע בעוברת אורח נוספת. בסופו של דבר הוא נעצר לאחר שנורה על ידי כוחות הביטחון.



בסך הכל באותו אירוע, נפגעו ממעשיו של הנאשם 11 בני אדם, בדרגות פציעה שונות. חמזה כפר תחילה בחשדות נגדו וגם באישומים נגדו, אולם מאוחר יותר הורשע על סמך הודאתו, בכתב אישום מתוקן שייחס לו עבירות של ניסיון רצח, חבלה בכוונה מחמירה ושהייה בלתי חוקית.



חשוב להדגיש כי מדובר בנאשם תושב טול-כרם, ללא היתר שהייה בישראל, אשר בליבו גמלה ההחלטה לבצע פיגוע בשטח מדינת ישראל, וזאת בתקופה שלאחר מבצע "צוק איתן". כדי לממש את כוונותיו, הוא פנה לחבריו והציע להם להקים חוליה צבאית שתבצע פיגועים כנגד ישראל.



המחבל שילם למבריחו לתחומי המדינה 250 שקלים



בגזר הדין נטען כי הנאשם בחן אפשרות לבצע את הפיגוע בירושלים או באחד המחסומים בכניסה לישראל, אולם בסופו של דבר הבין כי מקומות אלו ומאובטחים ברמה גבוהה והדבר יקשה עליו לבצע את זממו.



חמזה הודיע לחבריו על היציאה שלו לפיגוע בישראל, ושלושה ימים קודם לכן הוא קיבל מבן-דודו מספר טלפון של אדם שסייע בהברחתו לתחומי המדינה. בתמורה להברחה, שילם המחבל למסיע 250 שקלים.



את הסכין בה השתמש בפיגוע, רכש הנאשם באחת מחנויות כלי הבית בטול כרם. את דרכו לישראל הוא עשה ממחסום חווארה, תוך שהוא מובל בהסעה עד לרחוב הגליל באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב.



לאחר מכן הוא עלה לאוטובוס והנהג ביטון גבה ממנו תשלום על הנסיעה. חמזה התיישב מאחורי הנהג, ודקות אחרי שיצא האוטובוס לדרך, דקר את ביטון, שגילה אומץ לב ומסירות, שעה שהצליח לעצור את האוטובוס ולמנוע פיגוע גדול יותר.




נהג האוטובוס הרצל ביטון, שהצליח למנוע פיגוע גדול יותר. צילום ארכיון: ירון ברנר, פול