במשטרת ירושלים נאסף מודיעין אודות צעירים ערבים, חלקם רעולי פנים, אשר התבצרו במהלך הלילה (שבת) בתוך מסגד אל אקצה בהר הבית.



הצעירים אספו אבנים, קרשים, פלטות עץ וזיקוקין ואף הכינו בקבוקי תבערה בתוך מסגד אל אקצה, במטרה להתעמת עם השוטרים ולפגוע בשגרת הביקורים ובמבקרים בשטח הר הבית בט׳ באב.



הצעירים הקימו מחסומים למניעת סגירת דלת הכניסה האחרונה למסגד אל אקצה, בהם ארונות נעליים, מוטות ברזל ועץ,  חבלים שנקשרו לדלתות המסגד, פלטות שיש ועוד, במטרה למנוע את סגירת הדלתות ולהיערך לעימות אלים אל מול השוטרים.



הצעירים התמקמו הבוקר ברחבת אל אקצה, כשהם רעולי פנים ומצויידים באבנים וזיקוקין. כשהבחינו בשוטרים במדרגות הצפוניות של אל אקצה החלו ליידות לעברם אבנים ולירות זיקוקין.




אספו אבנים כדי ליידות על השוטרים. צילום: חטיבת דובר המשטרה


הפורעים לקחו את השמשיות אשר שימשו להצללה עבור המתפללים ברמדאן והציבו אותן בתוך המסגד כביצורים המשמשים למסתור עבורם ומאחורי ״ביצורים״ אלו נערכו לעימות אלים אל מול השוטרים.



פעולות אלו של הצעירים הפורעים מעידות על ההכנות המוקדמות וכוונותיהם למנוע מהשוטרים לסגור את דלתות המסגד, להתעמת ולפגוע בשוטרים באמצעות האבנים, זיקוקין ובקבוקי תבערה שהכינו מבעוד מועד.



כוח משטרה ומג״ב בפיקודו של מפקד המחוז, ניצב משה (צ׳יקו) אדרי, נכנס לשטח הר הבית, רעולי הפנים המתפרעים נמלטו לתוך המסגד והחלו ליידות עשרות אבנים ובלוקים לעבר השוטרים מתוך המסגד, ירו זיקוקין והתיזו לעבר השוטרים נוזל שאינו מזוהה.



כוח המשטרה פעל תחת מטר סלעים, זיקוקין ומוטות ברזל  והחל להסיר את המחסומים שהוצבו בפתח הכניסה למסגד. רעולי הפנים המשיכו לירות זיקוקין לעבר השוטרים ופצעו מספר שוטרים.



לאור העימות הקשה והסלמת הפעולות של הפורעים, במטרה למנוע את המשך הפגיעה בשוטרים ולהסיר את המחסומים שקובעו לדלתות ולרצפה, נכנס הכוח מספר מטרים פנימה, הצליח לסגור את דלתות המסגד כשהפורעים בתוכו, החזיר את השקט ואיפשר לפתוח את הר הבית לביקורים.



ביקורי היהודים והתיירים החלו והם מתקיימים כרגיל בשטח הר הבית.



יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן, התייחס להתפרעויות ואמר: ״על ראש הממשלה בעצמו להורות למשטרה ולכוחות הביטחון לדאוג להפסקת ההתפרעויות של הערבים בהר הבית ולאפשר ליהודים המגיעים לכותל לציין את ט׳ באב כראוי".



הוא הוסיף: "אי אפשר להסכים לכך שבמדינת היהודים הריבונית לא יוכלו היהודים לציין את היום הכל כך חשוב הזה בעבורנו. האירועים היום הם תוצאה של היעדר התגובה והרפיון שמפגינה הממשלה מול שרשרת ארועי הטרור שהתרחשו בתקופה האחרונה בירושלים שמעודדת את הערבים המתפרעים להמשיך ולהסלים את מעשיהם״.



ממשטרת ירושלים נמסר כי היא "תמשיך לפעול ולגלות אפס סבלנות כלפי כל נסיון להפר את הסדר ולפגוע בסטאטוס קוו הקבוע ותפעל לעצור את המתפרעים ולמצות עימם את מלוא הדין".