שר החינוך ויו"ר המל"ג, נפתלי בנט, הודיע היום (רביעי) על מינויה של פרופסור יפה זילברשץ ליושבת ראש הועדה לתקצוב ותכנון שבמועצה להשכלה גבוהה. מדובר בפעם הראשונה מאז קום המדינה בה תכהן אישה בתפקיד זה.



לאחר הליך מורכב וארוך בו נפגש השר עם עשרות מועמדים ובכירים בעולם האקדמיה בישראל, החליט השר בנט למנות את פרופ' זילברשץ, ואמר: "פרופסור יפה זילברשץ היא המועמדת המתאימה והראויה ביותר לקידום יעדי ההשכלה הגבוהה בישראל ובהם פיתוח מחקרי, העשרת האקדמיה הישראלית ושיתופי הפעולה בעולם וכן החזרת המוחות האקדמיים לישראל. לפרופסור זילברשץ ישנם כל המרכיבים הנדרשים להצלחה בתפקיד, כגון הכרות רחבה וניסיון עשיר עם האקדמיה הישראלית, מומחיות משפטית, הכרות עם המערכת השלטונית וכמובן אישיות מתאימה. זו הפעם הראשונה בהיסטוריית המדינה בה תמונה יושבת ראש לוועדה זו, כצעד שהינו חלק מהמדיניות שלנו להציב נשים בעמדות הובלה ומנהיגות במדינה".



פרופ' יפה זילברשץ הינה פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן ומשמשת כמשנה לנשיא אוניברסיטת בר אילן מאז חודש מאי 2010. היא בוגרת תואר ראשון במשפטים, תואר שני בלימודי משפט בינלאומי מאוניברסיטת ניו-יורק ובעלת דוקטורט מאוניברסיטת בר-אילן.



פרופ' זילברשץ כיהנה במספר ועדות ציבוריות, כולל הוועדה להכנת חוק אזרחות, ועדת רובינשטיין לבחינת מדיניות הגירה למדינת ישראל, ועדת נאמן להשלמת ניסוח חוקה לישראל, ועדת קש"ב לקידום השילוב בשירות והשוויון בנטל ועוד. כמו כן שימשה כחברה בוועד המנהל של הסוכנות היהודית. היא מכהנת במשך שנים רבות כחברת הנהלת הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים וכיועצת אקדמית של הארגון וכן כחברת הנהלה במכון הישראלי לדמוקרטיה.



בנוסף, פרופ' זילברשץ מתמחה במשפט בינלאומי, משפט חוקתי, זכויות אדם והגירה ועבודתה כוללת כתיבה ועריכה של מספר ספרים, פרקים בספרים, מאמרים אקדמיים והשתתפות בכנסים בארץ ובעולם. בנוסף, שימשה כעורכת כתב העת של הפקולטה "מחקרי משפט". ומשנת 1994 ואילך חברה במערכת Justice - Association of Jewish Journal of the International Lawyers and Jurists.



קודמה בתפקיד היה ח"כ פרופסור מנואל טרכטנברג שכיהן בתפקיד זה עד שסיים את כהונתו בפבואר 2014, לאחר שקיצר את תפקידו בחצי שנה וכיום מכהן בכנסת כחבר מפלגת העבודה.



בסוף שנת 2009 נכנס פרופסור טרכטנברג לתפקיד והוביל את שיקום מערכת ההשכלה הגבוהה שספגה באותו עשור קיצוצים רבים. טרכטנברג הוביל לתוספת של שמונה מיליארד שקלים ומימוש העוגנים המרכזיים במסגרתם פועלת מערכת ההשכלה הגבוהה היום, בין היתר, הקמת מרכזי מצויינות באוניברסיטאות, השבת מרצים מחו"ל לישראל ועוד.



ח"כ טרכטנברג ברך על מינויה של פרופסור זילברשץ על ידי שר החינוך: "כמי ששיתף פעולה עם פרופ' זילברשץ, אני משוכנע שמדובר במינוי ראוי ביותר של שר החינוך ויו"ר המל"ג. עבדנו יחד במספר הזדמנויות כשכיהנתי בתפקיד ויש לה תרומה לקידום ההשכלה הגבוהה עוד בתפקידיה הקודמים".



על רקע הקיצוץ המסתמן בתקציב ההשכלה הגבוהה הוסיף טרכטנברג כי: "אין לי ספק שהיא תדע להתמודד עם האתגרים הרבים שעומדים בפני מערכת ההשכלה הגבוהה, תמשיך בצעדים החיוביים שהובלנו בשילוב האוכלוסיות השונות ובהחזרת המוחות ארצה ותצעיד את המערכת קדימה. אני מברך את שר החינוך על המינוי ובטוח כי תצליח בתפקידה".



ד"ר רונן שובל, יו"ר חוג הפרופסורים אמר לרגל מינויה של פרופסור יפה זילברשץ: "אני מברך את מינויה של פרופסור זילברשץ. זהו מינוי ראוי של דמות מכובדת ושקולה שבאה מהעולם האקדמאי לאחר שנים ארוכות של עשייה וניהול. אני בטוח שפרופסור זילברשץ תוסיף יוקרה וכבוד למערך ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל".



ועד ראשי האוניברסיטאות בירך גם הוא על המינוי ואמר: "שמחים לברך על מינויה של פרופסור יפה זילברשץ ליושבת ראש הוועדה לתכנון ולתקצוב שבמועצה להשכלה גבוהה. אנו מברכים את שר החינוך, נפתלי בנט, על שהציב בראש המערכת אישה שמילאה שורה של תפקידים בכירים באקדמיה ומגיעה מאחת מאוניברסיטאות המחקר.אנו בטוחים שפרופ' זילברשץ תציב כיעד מערכתי את פיתוח המחקר האקדמי וההשכלה הגבוהה של מדינת ישראל".