בתום לילה לבן וארוך של דיונים והצבעות, אישרה הבוקר (חמישי) הממשלה את תקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנים 2015-2016, ברוב גדול של 20 שרים ונמנע אחד, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. עם זאת, התקציב יצטרך עדיין לעבור את אישור הכנסת עד סוף חודש נובמבר. 

 גובה התקציב לשנת 2015 הוא 329.5 מיליארד שקלים, ולשנת 2016 343.3 מיליארד שקלים. הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2014 ל- 2016 עומד על 7.2%. יעד הגירעון יעמוד בשנים 2015-2016 על 2.9% מהתוצר. בהודעת הממשלה נמסר כי "עקרונות התקציב מתבססים על חלוקה צודקת של המשאבים הלאומיים, טיפול במשבר הדיור והפחתת יוקר המחיה". 

עוד הדגישו בהודעה כי "בתקציב המדינה תוספות משמעותיות למשרדים החברתיים, אשר באים לידי ביטוי בהגדלת התקציבים בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה, והביטחון האישי". 


משה כחלון ומירי רגב לאחר אישור התקציב, הלילה. צילום: הפייסבוק של מירי רגב


ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך כמובן על העברת התקציב ואמר: "כפי שהבטחתי העברנו לפנות בוקר את תקציב המדינה ללא שום התנגדות. זה מעיד על לכידות הקואליציה ולכידות הממשלה. התקציב הזה הוא מאוזן, הוא אחראי, הוא דואג לצמיחה. הוא דואג לצעדים שיורידו את יוקר המחיה. זה תקציב טוב למדינת ישראל". 

גם שר האוצר משה כחלון הביע שביעות רצון מהמהלך: "תקציב המדינה אותו אישרה הממשלה הוא אחראי ומאוזן. לצד ההטבות וההקלה על חיי האזרחים ביוקר המחיה ובהיצע הדיור, אנחנו מקדמים רפורמות גדולות, אשר כמותן לא נראו שנים רבות, במטרה לחולל צמיחה משמעותית". 

דרעי וכחלון סיכמו: מע"מ 0 למעוטי יכולת על מים, חשמל ותחבורה ציבורית

פריצת הדרך שאיפשרה את אישור התקציב התרחשה לאחר ששר האוצר כחלון ושר הכלכלה אריה דרעי סיכמו אמש כי המימון להפחתת מע"מ אפס למעוטי יכולת, יהיה על תשלום מים, חשמל ותחבורה ציבורית. עוד סוכם כי הצוות שמונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה ימליץ על מתווה מוסכם ליישום ההחלטה תוך 30 יום.
 
על פי גורמים בש"ס, ההבנות הללו סללו את דרכה של ש"ס לתמיכה בתקציב המדינה. בש"ס אמרו כי למעשה סוכם על מע"מ 0 לשכבות הנמוכות בנושא מים, חשמל ותחבורה ציבורית, כפי שש"ס דרשה מלכתחילה וכי הנושא יעוגן בחקיקה ולא באמצעות הנחות.
 
פריצת דרך נוספת התרחשה לאחר ששרת התרבות והספורט מירי רגב, שהתנגדה בתחילה לתקציב, התצתה לבסוף  לאחר שהלילה (חמישי) הודיעה כי השיגה העלאה משמעותית בתקציב התרבות והספורט. 

מירי רגב: "עשינו הישג חסר תקדים בתחום התרבות והספורט" 

לדבריה, תקציב התרבות לשנת 2015 ו- 2016 יגדל ב-309 מיליון שח (שהם העלאה של 23 אחוזים), ואילו תקציב הספורט גדל בכ-127 מיליון שקלים (שמהווים גידול של  כ-69 אחוז).
 

בפעם הראשונה עברנו את המיליארד, יותר תרבות, יותר ספורט, בכל חלקי הארץ ליותר אזרחים ולכל המגזרים !הישג חסר תקדים של שר...

Posted by ‎Miri Regev מירי רגב‎ on Wednesday, August 5, 2015



"הסכם זה יאפשר לי לממש את מדיניותי ולהנגיש את התרבות והספורט לפריפריה, למגזר הלא יהודי ולמגזר החרדי", אמרה רגב, והוסיפה כי "לראשונה יהיה סל תרבות במשרד התרבות והספורט, אשר יאפשר עבודה ישירה מול הרשויות ולא עבודה רק מול מוסדות התרבות, כפי שהיה עד כה. במסגרת ההסכם סוכם על הצלתו של מכון וינגייט והפיכתו למכון הלאומי לספורט, והגדלת תקציב ההכנות האולימפיות". 
 
שרת התרבות אמרה עוד כי היא "מודה לשר האוצר, לראש אגף התקציבים, ליעל מבורך ולצוותה על שיתוף הפעולה, המאפשר לי לממש את מדיניותי הרואה בתרבות ובספורט כלי לשינוי חברתי". 

על פי ההסכם תקציב משרד החינוך יעמוד על 50 מיליארד שקלים. בין העקונות שנחתמו: צמצום מספר תלמידים בכיתות, רפורמת סייעת שנייה, ליווי של גננת מובילה והצטיידות הגנים, חיזוק והעצמת לימודי המתמטיקה, צמצום פערים חברתיים והעמקת התקצוב הדיפרנציאלי  והעמקת החינוך לערכים ולסובלנות.
 
שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס לתקציב החינוך ואמר: "יום בשורה לילדי ישראל, השגנו תקציב שמאפשר למערכת החינוך לצמוח למעלה. אני מברך את ראש הממשלה ואת שר האוצר שראו את טובת החינוך אל מול עיניהם. עתידה של מדינת ישראל תלוי בהון האנושי שלה, ובמערכת החינוך אשר מצמיחה אותו. היום הבטחנו את מירב המשאבים לטובת תלמידי ומורי ישראל".
 
לדבריו, נמנעו מספר קיצוצים ביניהם במפעל המכינות הקדם צבאיות והבטחת המשך פעילותן השוטפת ומניעת קיצוץ שעות הוראה בחטיבה העליונה ובשירות הלאומי. בתוך כך הוסיף בנט כי "הושגה מניעת הגזרה של סגירת המינהל לחינוך התיישבותי והפגיעה בכפרי הנוער".