ביום שני נהרגו שתי קשישות בכבישי ישראל - בירושלים ובאריאל, ובשעות הלילה נפצעה קשה הולכת רגל כבת 70 באשדוד. בשנים האחרונות הפכה ישראל למדינה מסוכנת לקשישים, אך השנה הנתונים עגומים במיוחד.



מדוח של עמותת אור ירוק עולה כי מתחילת השנה נהרגו 52 קשישים (בני 65 ומעלה), לעומת 30 בתקופה המקבילה בשנה שעברה – עלייה של 73%. עוד עולה מהדוח כי אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונת דרכים הוא אזרח קשיש (28%), לעומת אחד מכל חמישה בתקופה המקבילה בשנה שעברה (19%). הקשישים בישראל מונים כ־10% מהאוכלוסייה, אך הם נפגעים בכבישים בשיעור של פי שלושה.
 
מדובר במגמה שממשיכה זו השנה השנייה: בשנת 2014 נהרגו 68 קשישים בתאונות דרכים, לעומת 53 ב־2013 - עלייה של 28%. רוב הקשישים (68%) שנהרגו היו הולכי רגל. אחד מכל שלושה הולכי רגל שנהרג הוא קשיש (נתוני שנת 2014).
 

את התשובה לשאלה מדוע הקשישים נהרגים בשיעור כה גבוה אפשר למצוא במחקר שערך ד"ר קובי פלג עבור אור ירוק. המחקר בחן את שרידות האזרחים הקשישים לאחר תאונת דרכים בהשוואה לאזרחים בגילים אחרים. מהמחקר עולה כי מבין הפצועים שמתו, שיעור ההרוגים בקרב הקשישים הוא 11.2%. זאת כאשר הממוצע בקרב כלל האוכלוסייה עומד על 4.3% - נתון הגבוה פי 2.6 משאר מקרי המוות. גם במקרה של שיקום מדובר בתהליך ארוך יותר, המלווה בירידה ביכולת הפיזית ובפגיעה נפשית.
 
מרבית הקשישים נהרגים בין השעות 10:00 ל־11:00 בבוקר, ובשעות אחר הצהריים ולפנות ערב בין 17:00 ל־18:00. החודשים שבהם מספר הנפגעים הקשישים הוא הגדולה ביותר הם דצמבר ומרץ. רובם הגדול של הקשישים ההרוגים הם גברים (64%) ורובם המכריע יהודים (84%).
 
"מדינת ישראל מפקירה את האזרחים הקשישים שלה בכביש", אומר מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב, "אנשים שבנו את המדינה ושרדו מלחמות לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכביש. משרד התחבורה חייב להתחיל להתחשב באוכלוסייה המיוחדת הזאת ולהתאים את התשתית כך שתגן עליה. חייבים להתקין פסי האטה ולהנמיך את המדרכות בסביבה שיש בה ריבוי קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש ובתי חולים. חייבים להאריך את משך הרמזור הירוק באותם מקומות שיודעים שהם משמשים קשישים, מאחר שזמן חציית הכביש שלהם ארוך יותר באופן ניכר מאשר הזמן שנדרש לאזרח צעיר".