פרויקט הרכבת הקלה מגיע היום לנקודת המבחן הגדולה ביותר עד כה, כאשר מאות אלפי ישראלים צפויים להיכנס הבוקר אל תל אביב, יומיים לאחר סגירת צומת מעריב. עדיין לא ברור אם יווצרו עומסי תנועה כבדים כפי שרבים חששו, אך במשטרה נערכים לכל אפשרות.



ביום שישי בבוקר התעוררה תל אביב להסדרי התנועה החדשים והמאיימים, שאליהם נערכו התושבים במשך כמה שבועות. עם זאת, הבלבול בלט בקרב נהגים והולכי רגל, הן בשל היעדר אכיפה נגד נהגים הנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית והן בשל שילוט שלעתים יצר מבוך בלתי פתיר עבור אלו שרצו לחצות רגלית את הצומת.
 
חלק מההערכות הראשוניות ציפו לעומסי תנועה כבר עם סגירת הצומת, אך המסכים בחמ"ל המיוחד שהוקם בבניין עיריית תל אביב הציגו בשידור ישיר תמונות של תנועה דלילה וזורמת. "התל־אביבים מתעוררים מאוחר ביום שישי", העיר נציג המשטרה בחמ"ל. חברת נת"ע הציבה רחפנים בכל האזור, המתעדים את התנועה ברדיוס רחב, וגם בהם נראתה התנועה זורמת ללא שיבושים. בדרך בגין, בין רחוב הרכבת לצומת קרליבך, נסעו נהגים רבים בנתיב המיועד רק לתחבורה הציבורית. בחמ"ל הבהירו שהאכיפה תחל רק ביום ראשון על מנת להעניק "זמן הסתגלות" לנהגים.
 

העסקים באזור היו, כצפוי, שוממים. ברחוב מקווה ישראל החנויות היו ברובן ריקות, והתל־אביבים, הנוהגים לבלות את תחילתו של יום שישי בבתי הקפה, לא הגיעו הפעם בהמוניהם. עוד מוקדם לומר אם עסקים אלה ייפגעו משמעותית כתוצאה מהחפירות, או שמא תושבי האזור יתרגלו במהרה למצב ויחזרו לפקוד את בתי העסק.
 
ברחוב מקווה ישראל וביהודה הלוי ניסו את מזלם רוכבי קטנועים ועקפו את אתר החפירות דרך המדרכות, מה שהרגיז עוד יותר את בעלי העסקים, שמנסים להתמודד עם המצב החדש. סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, הבהירה שהאכיפה תתאפשר על ידי פקחים רק בעוד כשלושה חודשים, כאשר הכנסת תסיים את פגרת הקיץ ותאשר את הצעת החוק המסמיכה פקחים לאכוף את החוק נגד הנסיעה על מדרכות. בינתיים, לדבריה, רק המשטרה מוסמכת לאכוף את החוק.


העבודות בגשר מעריב. צילום: אבשלום ששוני 
 
במהלך יום שישי בוצעו שינויים במיקום הגדרות שהוצבו בצומת מעריב. להבי הבהירה שלבקשת בעלי עסקים, הגדרות הוצבו כך שהולכי הרגל יגיעו היישר למדרכה הנושקת לעסקיהם. עם זאת, בחלק מהמקומות השילוט לא הותאם ונוצר בלבול רב. "מצאתי את עצמי במרכזו של מבוך גדרות לא ברור, שלא הוביל לשום מקום", סיפר אחד מתושבי האזור, שניסה אתמול לפלס את דרכו בצומת מעריב בעת שחצה אותו מרחוב לינקולן לכיוון דרך יצחק שדה.
במתחם הצומת נראו קטעי גדרות שהוצבו בעמידה ובצורה מאולתרת, דבר שעלול ליצור סכנה בטיחותית עבור הולכי הרגל והרכבים העוברים במקום. בנת"ע הודיעו בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" שהמפגעים יתוקנו לאלתר.
 
החל מהבוקר יפעלו במתכונת חירום שני חדרי מצב: בבניין עיריית תל אביב, שם ישבו נציגי המשטרה, העירייה, נת"ע ומשרד התחבורה; ובנתיבי איילון, שם הקים משרד התחבורה חמ"ל מיוחד למעקב אחר התחבורה הציבורית.
 
בניסיון לעודד מעבר לתחבורה ציבורית תתוגבר תנועת הרכבות לתל אביב מתחנות הוד השרון וראשון לציון ויתווספו אוטובוסים למערך התחבורה הציבורית בתל אביב. על פי הערכות, מספר המשתמשים בחניוני החנה וסע צפוי לגדול באופן ניכר לנוכח חששם של רבים מהנהגים להיכנס לתל אביב.
 
בנת"ע נערכים בינתיים לשלב הבא של הריסת גשר מעריב. השבוע יוחלט סופית אם להרוס את הגשר באמצעות פיצוץ. במשטרה חוששים מ"פסטיבל" של אלפים שירצו לתעד את הרגע ההיסטורי של קריסת הגשר. החלופה שתיבדק תהיה הריסת הגשר בשלבים ולא באמצעות פיצוצו. עם זאת, אפשרות הפיצוץ היא מהירה וחסכונית יותר, ואם תתקבל ההחלטה לפוצץ את הגשר הדבר יעשה בליווי אבטחה כבדה שתמנע מההמונים להגיע למקום