לא מעט תקלות ליוו את תחילת בנייתו של מלון ארוואן במרכז בנגקוק בשנת 1956, עד אשר הרשויות החליטו לפנות לעזרתו של אסטרולוג שקבע כי מדובר בתוצאה של קארמה רעה מכיוון שהיסודות נחפרו בתאריך לא נכון מבחינת הכוכבים. הפתרון שלו היה להציג פסל מוזהב של ברהמה, האל בעל ארבעת הראשים שלפי האמונה ההינדית ברא את היקום. העצה עזרה ומרגע שהמקדש הקטן עם הפסל הוצב במקום, הושלמו העבודות במלון ללא בעיות.
 
מלון ארוואן כבר פינה את מקומו בשנת 1991 למלון גראנד היאט ארוואן היוקרתי, אבל המקדש נותר על מקומו בצומת רצ'פרסונג ההומה והפך יעד אטרקטיבי לכל מי שרוצים לזכות בברכה שתעזור להם בחיים ותמלא את משאלותיו. מדי יום פקדו אותו אלפי בני אדם, לא רק הינדים, אלא גם תיירים בודהיסטים, בעיקר מסין, שגם עבורם האל ברהמה הוא בעל חשיבות דתית עצומה.
 
אולם לפני שלושה ימים, הפך האתר המסמל מזל טוב לזירה של הרס. ביום שני, מעט לפני השעה שבע בערב, בעת שאלפי בני אדם מילאו את האזור שבו יש שלושה קניונים פופולריים, התפוצץ מטען צינור במשקל שלושה קילוגרם, שהוסתר בתוך תיק גב במתחם המקדש. הפסל אומנם ספג פגיעות קלות בסנטר וביד הימנית, אבל עבור רבים אחרים המזל האיר פחות. 22 בני אדם נהרגו ויותר מ־120 נפצעו, כאשר רבים מהנפגעים היו תיירים סינים שבדיוק התפללו מול פסלו של האל.
 

למחרת שוב הכה הטרור בבנגקוק, הפעם למרבה המזל ללא נפגעים. אלמוני השליך מטען צינור, שהמאפיינים שלו היו דומים למטען שבו נעשה שימוש יממה קודם לכן, מגשר טקסין לעבר מעגן סאת'ורן, שם נמצאת תחנת מעבורות הפועלת בנהר צ'או פראיה. למרבה המזל, המטען פגע בעמוד ונפל למים, שם התפוצץ בלי לגרום נזק מלבד נתזי מים גדולים לכל עבר.
 
הרשויות הבהירו כי כל כיווני החקירה נבדקים וכי החשד הוא שהאחראים לפיגועים הם זרים ומקומיים. במקביל, נמשך המצוד אחרי החשוד המרכזי בפיגוע הקטלני של יום שני - צעיר ממושקף בחולצה צהובה אשר נראה במצלמות האבטחה כשהוא מגיע בטוק טוק (מונית־אופנוע) למקדש ארוואן, שם התיישב על ספסל והניח תיק גב שחור לפני שעזב את המקום בקור רוח, כשהוא בודק שוב ושוב את הטלפון הנייד שלו, אולי כדי להפעיל את המטען. אתמול כבר הוצב על ראשו פרס של מיליון באהט.
 
רודפים את האדומים
 
ביממה שלאחר הפיגוע, מיהרו בכירי השלטון הצבאי שמחזיק ברסן ההנהגה מאז ההפיכה במאי אשתקד לספק יותר מרמיזות כי החשדות שלהם מופנים לעבר תנועה אחת, "החזית המאוחדת לדמוקרטיה נגד רודנות" אשר פעיליה ידועים בכינוי "החולצות האדומות".
 
פעילי "החולצות האדומות" – בעיקר אנשי מעמד הפועלים, חקלאים, סטודנטים פעילי שמאל ופעילים פרו־דמוקרטים - הם תומכיו של טקסין צ'ינוואט, איל התקשורת שנבחר לראשות הממשלה בשנת 2001 והודח בהפיכה צבאית בספטמבר 2006 אחרי שהואשם בשחיתות ובניצול לרעה של כוחו. מאז, הם ויריביהם מתנועת "הברית העממית לדמוקרטיה", הידועים בכינוי "החולצות הצהובות", היו מעורבים בהפגנות אלימות ששיתקו את בנגקוק ופעמיים הסתיימה מחאת "החולצות האדומות" בדיכוי צבאי אלים שהותיר עשרות קורבנות. במאי אשתקד, ביצע הצבא הפיכה נוספת, שהפעם הפילה את ממשלתה של יינגלוק צ'ינוואט, אחותו הצעירה של טקסין שנבחרה בשנת 2011.



מחאת "החולצות האדומות". צילום: רויטרס

 
ראש החונטה, פראיוט צ'אן־אוצ'ה, טען שלשום כי מסרים שפורסמו בפייסבוק ואשר הזהירו מפני סכנה מיידית בבנגקוק הגיעו מ"קבוצה אנטי־ממשלתית", אשר יושבת בצפון מזרח המדינה, מעוז הפעילות של "החולצות האדומות". "עדיין מוקדם לקפוץ למסקנות, אבל הסבירות היא שהמבצעים הם מאותה קבוצה שאיבדה את היתרונות הפוליטיים ורוצה ליצור כאוס במדינה", הוסיף מייג'ור גנרל סנסרן, אחד מדובריה של הממשלה. "הם רוצים להרוס את האווירה הטובה עבור התיירות ולא רוצים שהמדינה תהיה שלווה. הם רוצים כאוס, כי מצב המדינה משתפר".
 
מנהיגי "החולצות האדומות" דחו בתוקף את הטענות נגדם. אחד מראשי התנועה, ג'טופורן פרומפן, אמר כי אלה שאחראים לפיגוע הם "שטניים" וקרא לכל הקבוצות הפוליטיות במדינה לגנות את המעשה, בעוד נטאווט סייקואה, אף הוא מבכירי הארגון, אמר כי ההאשמות "לא רק משפיעות על אמינות סוכנויות הממשלה, אלא גם יוצרות חוסר אמון בקרב התושבים".
 
אתמול כבר החלו הרשויות להיזהר מהפניית אצבע ישירה לעבר "החולצות האדומות", והחלו להתעמק בכיוון חקירה שונה שמצביע על מעורבות של גורמים זרים, אחרי שהמחבל בחולצה הצהובה תואר כ"בעל מראה מזרח תיכוני".
 
החשד העיקרי מופנה לעבר פעילים מוסלמים אויגורים הנאבקים בשלטון הסיני. בחודש שעבר, גירשו הרשויות בתאילנד יותר מ־100 אויגורים לסין, שם הם היו מבוקשים על פעולות טרור, ולכן ייתכן כי מבצעי הפיגוע ביקשו לשלוח מסר כפול – גם לפגוע בתיירות שכה יקרה לכלכלת תאילנד וגם לפגוע בתיירים הסינים שפוקדים את המקדש בלב בנגקוק. לפי הדיווחים, למשטרה אף היה מודיעין כי עלול להתרחש פיגוע נגד תיירים סינים אחרי ה־11 באוגוסט. 
 
הסכסוך הגדול בסין
 
האויגורים הם מוסלמים ממוצא טורקמני המתגוררים במחוז שינג'יאנג שבצפון מערב סין ובמשך שנים היו נתונים לדיכוי מצד שלטונות סין, במיוחד תחת השלטון הקומוניסטי של מאו צה טונג שהרס מסגדים רבים ושלח אלפי סינים מבני ההאן על מנת להחליש את התרבות המוסלמית המקומית.
 
מאז התפרקותה של ברית המועצות בתחילת שנות ה־90, כאשר הרפובליקות הטורקמניות באסיה קיבלו עצמאות, גברו הנטיות הבדלניות גם בקרב האויגורים שהובילו לעימותים אלימים בינם לבין בני ההאן, שבהם נרשמו מאות קורבנות, ולהתקפות טרור גם מעבר לגבולות המחוז.
 
מי שמובילה את המאבק היא התנועה האסלאמית של מזרח טורקסטן, שלטענת הרשויות הסיניות מונהגת על ידי גולים אויגורים בחו"ל ואשר אחראית למאות פיגועים. שמו של הארגון – שלבקשת הסינים, הוכנס גם לרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקאית אחרי מתקפת ה־11 בספטמבר – גם נקשר לאל־קאעידה ונטען כי פעילי התנועה התאמנו במחנות בגבול אפגניסטן ופקיסטן.
 
בשנתיים האחרונות הטילו הרשויות בסין על הקיצונים האסלאמים את האחריות לשורת פיגועים, ובהם ניסיון לפוצץ מכונית תופת בכיכר טיאננמן בלב בייג'ינג באוקטובר 2013 ופיגועי דקירה בתחנות רכבת, שהקשה שבהם התרחש בקומינג, שם נרצחו 29 בני אדם. במאי אשתקד נהרגו יותר מ־30 בני אדם בסדרת פיצוצים בעיר אורומקי, בירת מחוז שינג'יאנג, וגם הפעם הופנתה האצבע לעבר טרוריסטים אויגורים.
 
עבור הרשויות הסיניות, פיגועי הטרור היו הזדמנות להחריף את הדיכוי נגד המיעוט המוסלמי, כולל איסור על צום בחודש הרמדאן, ועשרות חשודים הוצאו להורג. בעקבות זאת, גברו הדיווחים על בריחה המונית של אויגורים, בעיקר לתאילנד ולטורקיה. אולם בעוד ארגוני זכויות אדם טענו כי מדובר ברצון להימלט מהדיכוי, בבייג'ינג דווקא טוענים כי אותם פליטים היו בדרכם להצטרף לפעילי דאע"ש בסוריה. "בניגוד לתיאור של עמיתינו במערב, הם לא חפים מפשע, חברים חסרי ישע של מיעוט אתני שנמלטים מ'דיכוי' בבית בחיפוש אחרי 'חופש'", כתב היומון "צ'יינה דיילי" השבוע. "אלה קיצונים אסלאמים שנוסעים לחזית של הג'יהאד האסלאמי והם מעריצים של המדינה האסלאמית".
 
בעוד נמשכת החקירה ועולות ההשערות, ברור דבר אחד - מי שישלם את המחיר הוא ענף התיירות של תאילנד, שבשנים האחרונות ספג מכות קשות בשל חוסר היציבות הפוליטית, ואנשיו קיוו כי השקט היחסי שנשמר בשנה האחרונה ימשוך מחדש את התיירים למדינה. רק בחודש שעבר הגיעו למדינה יותר מ־2.6 מיליון תיירים, קפיצה של 38% לעומת השנה שעברה. לכן, לא פלא שמיד אחרי הפיגוע, התפרסו כוחות ביטחון גדולים ברחבי המדינה, ובעיקר באתרי התיירות בבנגקוק ובאיים כדי לנסות ולספק תחושה של עניינים כרגיל.
 
"תהיה לכך השפעה על התיירות", הודה שר הכלכלה, סומאי פאסי. "אבל קשה להעריך את ההשפעה על התוצר כי אנחנו לא בעונה עכשיו. אנחנו צריכים לחכות עד אוקטובר כדי לדעת מה ההשפעה האמיתית. אנחנו מתפללים שהתיירים ישכחו את התקרית הזו עד אז".