במבט מהסמטה הקטנה שמובילה אליו, הבניין התלת־קומתי של בית החולים "סן ג'וזף" נראה כמו עוד מבנה סתמי במזרח ירושלים. ספק בית ספר ספק מוסד ממשלתי עייף, שום דבר ששווה להתעכב עליו. רק כשהדלתות האוטומטיות נסגרות מאחוריך, מתגלה לפתע עולם אחר.



חדר טיפול נמרץ משוכלל, מחלקת יולדות ומחלקת נשים חדישות, כורסאות טרקלין מזמינות בכל פינה, מסדרונות שיש רחבים ונעימים המחברים בין המחלקות, וצוות עובדים מנומס ויעיל המתרוצץ בין כל אלה ומשרת את המטופלים הרבים – בעיקר תושביה הערבים של מזרח העיר אך גם יהודים, שמאסו בתורים הארוכים לטיפולים וניתוחים בבתי החולים ברחבי הארץ. האגף החדש לא בדיוק נראה כמו בתי החולים העגומים של מזרח עיר הבירה.



אלא שיש גם מבט שלישי למקום הזה. כדי לראות אותו, יש להפנות מבט אל הניירת. זאת שספק אם הצוות הרפואי במקום מכיר, ודאי שלא היולדות והחולים, שבהיותו של המקום בית החולים הגדול והחשוב ביותר במזרח ירושלים, מובהלים לכאן בהמוניהם מדי יום. מסמכים מעידים כי האגף החדש והנוצץ פועל כבר ארבעה חודשים בלי שיש לו אישור בטיחות, למעשה בלי היתר אכלוס כלל.

דווקא האגף הזה, שנועד גם להיות מותאם לשעת חירום. "היתר אכלוס לא ניתן מאחר שלא התקבלו האישורים המתאימים מפיקוד העורף", כתבה מבקרת עיריית ירושלים במכתב מחודש מאי השנה. באותה שעה פעל אגף בית החולים באופן מלא כבר חודש שלם. היתר האכלוס הוא מה שמכונה טופס 4, זה שבלעדיו לא תוכלו להיכנס לדירה החדשה שרכשתם. ואולם במקרה של בית החולים "סן ג'וזף", העובדה הזאת לא מנעה ממהנדס העיר לתת אור ירוק לפתיחת המקום, על כל המשתמע מכך, תוך התחייבות כי עד ראשית ספטמבר ההיתר המיוחל בוא יבוא.
 

גורמים שונים שהיו עדים להשתלשלות המלאה של בניית האגף אינם עוצרים את נשימתם. "אל תתפלא אם גם זה יידחה ויימרח", הם אומרים. "ההפעלה של העירייה את בית החולים הזה בלי אישור היא רק קצה הקרחון".
 
בסבך הבירוקרטיה 

בית החולים "סן ג'וזף" הוקם על ידי מסדר אחיות צרפתי בשנת 1956, כדי לסייע לכל נזקק באופן שווה. בפועל, לצד חמישה בתי חולים קטנים אחרים, הוא נותן מענה כמעט בלעדי למאות אלפי תושבי מזרח ירושלים, בכללם כאמור גם משפחות יהודיות, ולפלסטינים רבים נוספים מן הגדה.
 
בינואר 2007, 51 שנים לאחר שנפתח, משרד הבריאות אישר סוף־סוף לבית החולים להוסיף אגף חדש שייתן מענה למצוקה הגוברת של החולים שמגיעים אליו. זה כלל מחלקת יולדות חדשה, חדר מיון משוכלל, מרפאות חוץ, חדרי ניתוח ומחלקת אשפוז לשעת חירום. בדיעבד זה היה גם יום חג למזרח ירושלים כולה, משום שחידוש "סן ג'וזף" סימן למעשה את החידוש הראשון של בית חולים במזרח ירושלים. אך השמחה הזאת לא האריכה ימים. "מהיום הראשון עשו שם הכל הפוך", מספר גורם המעורה בפרטים. "זה התחיל ממש מההתחלה, כבר באישורי הבנייה. למשל, ידעת שהם קיבלו אותם ראסמי רק אחרי שהבניין כבר עמד?".
 
מי שהופקד על הקמת הפרויקט הגרנדיוזי היה גוף הנדסה פלסטיני שנקרא מרכז התכנון ירושלים, כאשר למן היום הראשון קמה לו בעיה טורדנית שתצוץ לכל אורך הדרך: פיקוד העורף. זה לא אישר להנפיק אישור בטיחות משלו, שנקרא "אישור הג"א", עובדה שאיכשהו לא הפריעה לפרויקט למצוא את דרכו אל שולחן הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית ירושלים כבר בראשית 2010. במסמך שהוצג בוועדה בזמנו נכתב כי האגף המתוכנן כבר קיבל "א. אישור משרד הבריאות; ב. אישור הג"א", והביא את החברים לאשר את בניית הפרויקט בלי בעיה. ואולם בהמשך אותה השנה הודיעה סגנית מהנדסת המחוז במשרד הבריאות כי אישורם "אינו מהווה אישור למתן רישיון או היתר כלשהו". לדבריה, מדובר היה ב"חוות דעת למתן היתר בנייה בלבד".
 
בגזרת ההיתר של פיקוד העורף המצב היה מבולבל עוד יותר. חברת ייעוץ מבנים ששכר מרכז התכנון להקמת הפרויקט ביקשה שוב ושוב "אישורים מיועצי פיקוד העורף". במקרה או שלא, בטופס לקראת הוצאת היתר בנייה שהוגש על ידי האדריכל בתחילת 2011, פורטו 16 גורמים המאשרים את התקדמות הפרויקט, בהשמטה אחת – פיקוד העורף. יושב ראש הוועדה חתם מצדו על היתר הבנייה.
 
גם הקבלן שזכה במכרז להקמת האגף החדש של בית החולים ניסה פעם אחר פעם ללחוץ על הרשויות להמציא את האישור, אך ללא הועיל. עותקים של פניות שונות שהוא שיגר לאדריכל של מרכז התכנון בשנים 2012־2011, ואשר הגיעו לידינו, מראים על הפצרות של ממש לקבלת התשריטים והתוכניות הרלוונטיות, בהתאם להוראות פיקוד העורף. התשובה שקיבל לא השתמעה לשתי פנים: "נבקש שלא להתקשר למהנדסים והיועצים שלנו ללא תיאום עמנו", נמסר לו. "תפקידו של הקבלן מתמצה ביישום התשריטים באיכות גבוהה". כחצי שנה לאחר מכן בוטל חוזה ההתקשרות עמו. כיום נמצא הקבלן בתביעה משפטית מול בית החולים בעקבות פיטוריו.
 
לא דאגו לאישורים

מהנדס חיצוני שבחן את הפרויקט הגיש בראשית 2014 מסקנות חריפות. "גם בזמן פרסום המכרז ולאורך כל תקופת הביצוע, לא דאג מתכנן המערכות של היזם לקבלת כל אישורי הרשויות", כתב. בדוח שלו הופיעה גם פסיקה: "בהיעדר אישור כל הרשויות, לא ניתן לבצע ולסיים את עבודת התקנת כל המערכות המכניות". אישור כזה, אגב, לא התקבל עד למועד כתיבת שורות אלה. 
 
בעירייה תולים זאת במה שמכונה "אישור עקרוני", שלדבריהם פיקוד העורף נתן להם כדי להתחיל להניע את הפרויקט. זהו אישור לא רשמי שמתישהו אמור להיות מוחלף בקבוע. אלא שאפילו כאן ישנה מחלוקת, שכן פיקוד העורף מצדו טוען כי אינו מכיר אפילו אישור עקרוני לעיריית ירושלים. "לא מצאנו ברשימותינו עדות למתן אישור הג"א עבור המבנה הנדון", כתב מהנדס פיקוד העורף בחוות דעת רשמית בנושא. "וגם לא זכור לי כי ניתן אישור כזה עבור המבנה האמור".
 
תכתובת דוא"ל פנימית שהגיעה לידי "מעריב המגזין" מראה שהדבר הובהר ישירות לחלונות הגבוהים בעירייה. "האם ניתן אישור נוסף של פיקוד העורף, מלבד האישור העקרוני?", שאל בתכתובת סגן מבקרת העירייה במייל את סגן אלוף בני ברוש מפיקוד העורף. הלה השיב: "לא ידוע לנו על אישור כזה". סגן המבקרת הקשה: "האם נבדקו ואושרו מערכות המיגון (של) בית החולים על ידי פיקוד העורף?". ברוש ענה: "לא, לפי מיטב ידיעתנו", ואז חתם בהנחיה: "פיקוד העורף יבצע את הבדיקות הנדרשות רק אם יקבל לידיו תוכנית מאושרת 'כדת וכדין'".
 
פחות מחודש לאחר מכן, האגף החדש של בית החולים נפתח לפעילות מלאה. חודש אחרי, הודתה מבקרת העירייה כי הדבר אכן אינו תקין. "דעתו של היועץ המשפטי לעירייה וכלל גורמי המקצוע אינה נוחה, בלשון המעטה, מפתיחת בית החולים ללא טופס 4", כתבה. "דבר אשר מהווה עבירה על חוק התכנון והבנייה". עם זאת, המבקרת פסקה כי לדעתה "אין מקום להוצאת צו סגירה מיידי".
 
גורמים שליוו את הפרויקט מראשיתו אינם מבינים כיצד הדבר ייתכן. "מחכים שיקרה איזה אסון", הם מזדעקים. "ואז הרי מה יקרה? כל אחד יגלגל את האשמה על השני". 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ישנה חשיבות רבה לפתיחתו של בית חולים מודרני ומשוכלל, הראשון מסוגו במזרח העיר. משכך, הוחלט בעצה אחת עם מהנדס העיר והיועץ המשפטי לעירייה כי בית החולים יוכל לפעול תוך התחייבות של הנהלת בית החולים להשלים את אישור פיקוד העורף עד ה־1 בספטמבר 2015, שלאחריו יקבלו טופס 4. זאת מאחר שבית החולים עומד בכל התקנים הנדרשים וכל האישורים הנדרשים נמסרו על פי היתר הבנייה (כולל אישורי בטיחות ומשרד הבריאות למעט אישור פיקוד העורף)".
 
ג׳מיל קוסא, מנהל בית החולים "סן ג'וזף׳׳ מסר בתגובה: "בית החולים כבר השיג את חותמת פיקוד העורף על מנת לקבל את אישור הבטיחות החסר. בשבוע הבא צוות פיקוד העורף אמור להגיע לבית החולים כדי לוודאי שהכל עומד בתקן". לדבריו של קוסא, "אנחנו נמצאים רק בשלב הטכני של השגת האישורים".
 
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תעודת רישום מעודכנת לבית החולים 'סן ג'וזף' במזרח ירושלים אושרה על ידי האגף לרישוי מוסדות במשרד הבריאות. זאת לאחר שהתקיימה בבית החולים ועדת רישוי שבדקה את המבנה, הציוד, כח האדם, התשתיות ואישור כיבוי אש. ועדת הרישוי מצאה שבית החולים השלים את המבנה כפי שאושר מראש, וניתן רישוי לשישה חודשים עד להשלמת כל הנדרש. מבירור שערכנו, פיקוד העורף נמצא בשלבים אחרונים של אישור התוכניות".