לאחר האובך הכבד  ועומס החום שפקדו אותנו אתמול היום (רביעי), מגיעות הבשורות הטובות. 



לפי החזאים, האובך, ואיתו הזיהום, יישארו איתנו גם היום, אם כי במידה פחותה, והם יתפוגגו במהלך היום. במשרד להגנת הסביבה מבקשים לעקוב אחר הדיווחים בתקשורת על גובה זיהום האוויר באזורים השונים, גם לאחר שעיקר האובך יתפוגג.

במהלך היום עדיין יהיה אביך וחם מהרגיל והביל במישור החוף. עומסי חום כבדים ישררו ברוב אזורי הארץ ובמהלך הלילה יהיה מעונן חלקית, אביך ועדיין חם מהרגיל.

הטמפרטורות החזויות להיום ולהלילה ברחבי הארץ: קצרין 36-25, צפת 34-25, חיפה 32-26, טבריה 37-31, נצרת 33-25, עפולה 36-26, בית שאן 38-29, תל אביב 33-27, ירושלים 37-25, לוד 34-26, אשדוד 32-27, עין גדי 40-33, באר שבע 36-25, מצפה רמון 35-23 ובאילת 41-32 מעלות צלסיוס.
 
בעקבות הזיהום הכבד בכל רחבי הארץ ממליץ המשרד להגנת הסביבה לחולי לב-ריאות, לקשישים ולנשים בהריון לא לשהות מחוץ למבנים סגורים.  
 
עוד מוסיפים מהשרד להגנת הסביבה כי מומלץ לתלמידי מערכת החינוך לא לצאת מחוץ למבנים בהפסקות ולקיים שיעורי חינוך גופני בתוך אולמות סגורים.
 
חברת ישראייר הודיעה כי לאחר בחינה של תחזית מזג האוויר הצפוי להיום הוחלט על ביטול הטיסות המוקדמות הפנים ארציות של היום בבוקר. לנוחיות הנוסעים יועמדו אוטובוסים בתשלום בשדה דב לאילת ובאילת לתל אביב

נכון לעכשיו, הטיסות עתידות להתחדש היום בשעה 11:00 וזאת בכפוף לתנאי מזג האוויר . 
  
הנתונים שנמדדו אתמול בערב ברחבי הארץ מלמדים על רמות זיהום גבוהה במיוחד: בירושלים פי 56.2 מהרגיל, בערד פי 40 ,בכרמיאל פי 14.9, במודיעין פי 9 ובבאר שבע פי 6.3. במרכז  נרשמו עד אחר הצהריים ערכים נמוכים יותר.


האובך הכבד כיסה את פסי הרכבת. צילום: חברת נתיבי ישראל

האובך הכבד ששרר אתמול בכל רחבי הארץ הביא עמו גם עלייה משמעותית בכמות הנפגעים. החל משעות הבוקר המוקדמות העניקו צוותי מד"א טיפול רפואי ליותר מ-290 בני אדם, בהם יותר מ-160 בני אדם שסבלו מקוצר בנשימה ומהתקפי אסתמה, יותר מ-40 בני אדם שהתעלפו ויותר מ-90 בני אדם שסבלו מהחמרה של מחלות לב.

עם גיבוש תמונת הנתונים שהלכה והחמירה אתמול לקראת הערב הגדירו במשרד להגנת הסביבה את סופת האבק כ"כבדה והמזהמת ביותר שנמדדה בעונה זאת ב-15 השנים האחרונות". הם הדגישו כי אירוע מסוג זה נחשב חריג במיוחד בתקופה זו של השנה. 
 
אם בשעות הבוקר זיהום האוויר היה נחלתם של אנשי ההרים ופנים הארץ, הרי שאחר הצהריים דווח כבר על ערכי זיהום גבוהים בכל תחנות הניטור הפרוסות ברחבי הארץ, כשהבירה ירושלים עדיין מובילה במדד הזיהום.

 עלול לגרום ללחץ דם גבוה וקשיים במערכת הנשימה
 
בשיחה עם "מעריב אונליין" הסבירה מנהלת מדעית במנ"א (מערך ניטור אוויר ארצי) במשרד להגנת הסביבה, ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, את סיבת ההפתעה: "אנחנו נסמכים גם על צילומי לוויין. במקרה הנוכחי מדובר היה באובך רום, בשכבות הגבוהות, ששקע. ובגלל עננות סמיכה לא ניתן היה לעקוב אחרי ההתקדמות שלו בצילומי הלוויין ולכן אבד חלק מהמידע".

היא הוסיפה: "האובך הכבד ששורר ברחבי ישראל הוא תוצאה של סופת אבק שהגיעה אלינו מסוריה. כשהאובך מגיע מצפון אפריקה, כמו בדרך כלל בעונת האביב דווקא, הבקיאות שלנו היא הרבה יותר טובה באשר לסוגי הקרקע שממלאים  את האוויר המזוהם. יותר קשה לחזות את הזיהום שמגיע ממזרח".

ד"ר יוסף נביה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו סיפר כי "זיהום על ידי אבק וחלקיקי חול עלול לגרום ללחץ דם גבוה, קשיים במערכת הנשימה, כולל הפרשת כיח כתגובה אלרגית לאבק בכלי הנשימה. כמו כן, יתכן שיעול, כאבי ראש, התקפי אסטמה ואף צריבה בעיניים. קוצר הנשימה עלול להכביד גם על פעילות הלב ולכן קיים חשש ביום שכזה גם לסובלים ממחלות לב. "עקב מחסור בחמצן פועל הלב בקצב מואץ ולחולי לב הסובלים מהיצרות של כלי הדם קיים סיכון גבוה יותר להתקפי לב. פעימות הלב המואצות גורמות גם לתחושה כללית לא טובה לחולים אלו".