לפני כשמונה חודשים העניקה עיריית צפת מסיבה שאינה ברורה לתושב העיר, שהשתחרר זמן קצר לפני כן מהכלא, הרשאה להפעיל בצמוד לשטח הכלבייה העירונית מתחם שעשועים לילדים שבו בין היתר גם "פינת ליטוף" של בעליי חיים.



מתנדבת "תנו לחיות לחיות" רונית נעים, שהגיעה היום (רביעי) למקום, נדהמה לגלות את פינת הליטוף המדוברת במצב מחריד ובין היתר את גופת אחד הכלבים שנחנק למוות בעודו קשור.



היא סיפרה ל"מעריב אונליין": "התנדבתי בכלבייה במשך שנתיים ואני יודעת שבהסכמת ראש העיר, האיש הזה השתלט על כמעט מחצית מהשטח העירוני של חצר הכלבייה, תחם אותו בגדרות משלו וחילק את השטח לשניים. הוא גם משתמש בחשמל ומים מתוך הכלבייה ועד כמה שאני יודעת הוא כלל לא עובד ברישיון וקיבל עצימת עין בעירייה פשוט כי מפחדים ממנו".



מתחם הכלבייה עצמו נודע לשמצה - בתחקיר של חדשות ערוץ 2 מלפני שלושה חודשים נחשפו פרטי ביקורת משרד החקלאות במקום, שהעלתה תנאים מחפירים לכלבים שלא נרחצו ושצרכיהם לא פונו ימים ארוכים מהכלובים. עוד עלה מהתחקיר כי לא היה מקרר לאחסון תרופות וחיסונים ומלאי המזון לא הספיק להזנת הכלבים. אחרי פרסום הכתבה שופרו מאד התנאים במקום וכעת לא נותר, אלא לראות אם עיריית צפת תסלק מהמתחם את הפולש בהסכמתה שבשתיקה ותנקוט נגדו צעדים.



"לעירייה אין יכולת אכיפה"



בעיריית צפת מסרו בתגובה: "הזדעזענו לגלות את ההזנחה של הכלבים ואת העובדה שאחד הכלבים נמצא מת במקום. אבל יובהר חד משמעית - אין למפעיל המקום שום אישור משום גורם בעירייה, לא בכתב ולא בעל פה, לפלוש לשטח. זאת מסיבה אחת ברורה - זוהי קרקע מדינה בבעלות רשות מקרקעי ישראל שמנהלת מול האיש מאבק משפטי. אנחנו פנינו לרמ"י מספר פעמים בנושא ואין לנו מושג מדוע הם פועלים בכזאת איטיות. אין לנו כעירייה שום יכולת אכיפה לפנותו מהמקום כי בניגוד לטענות זאת אינה קרקע בבעלות העירייה".



לשאלה מדוע העירייה מאפשרת לפולש חשמל פיראטי או עבודה ללא רישיון עסק והחזקת בעלי חיים ללא פיקוח השיבו בעירייה: "מדובר במקרה נורא אבל לנו אין מה לעשות בנושא. אנחנו פנינו לרמ"י ומכירים את הבעיה. אנחנו אלה שתחמנו את הכלבייה בגדר כדי לא לאפשר לו לפלוש לשטחה ולחשמל הוא התחבר פיראטית. לא אנחנו הרשינו לו כפי שטוענים פעילי תנו לחיות לחיות".



בעירייה אומרים עוד כי לאחר חשיפת התחקיר מלפני שלושה חודשים בערוץ 2 על הכלבייה עצמה טופלו כל הליקויים אבל מדגישים כי הפעם, להבדיל מהגילויים אז, אין מדובר באחריות העירייה: "יש אלפי דונמים בשטחי הערים שהם בבעלות רשות מקרקעי ישראל. גם אם זה שטח שגובל במתקן עירוני אי אפשר לאכוף פינוי פולשים ממנו. כשצריך אנחנו עומדים מול ביקורת ולוקחים אחריות. זה לא המקרה. כחלק מהפקת הלקחים מהטיפול בכלביה ביצענו חציצה וההפרדה בין הכלבייה לבין הפולש במקום שנמצא בהליך הקצאת קרקע מול מנהל מקרקעי ישראל. לייחס את מותו המצער והטרגי של הכלב לכלביה העירונית זאת איוולת. יחידת הפיצוח של משרד החקלאות ביקרה היום במקום וחוקרת את הנושא".