במשרד החוץ זועמים על השב"כ ועל החברה המפעילה את שירותי הבידוק הביטחוני בנתב"ג. הסיבה: בנו של מיליארדר אלג'ירי-צרפתי, מגדולי התומכים בישראל, הושפל עם צאתו מנתב"ג לאחר ביקור בישראל.

שגרירת ישראל בצרפת עליזה בן נון וסגנה, מרק אטאלי, נפגשו עם המיליארדר, שאת שמו אי אפשר לפרסם, התנצלו בפניו, וביקשו שלא יחדל מפעילותו לקירוב בין האוכלוסיות היהודית והמוסלמית בצרפת.

"זו לא הפעם הראשונה שבנתב"ג מתנהגים כך", אמר בזעם דיפלומט ישראלי, "צעירה אחת טיפשה ולא מקצועית יכולה להרוס מאמצים דיפלומטיים של שנים, אבל אין לנו שליטה עליהם".


לפי הפרטים שנמסרו ל"מעריב־השבוע", יצא הצעיר, בעל אזרחות צרפתית, לביקור ראשון בישראל כדי לחגוג בה את יום הולדתו ה־18. משרד החוץ העביר את כל פרטיו לשירותי הביטחון והוא נכנס לישראל ללא בעיות.

הצעיר בילה בישראל, אך ביציאה מהארץ הוא עוכב בידי בודקת שהניחה לחברתו היהודייה־צרפתייה לעבור ושאלה אותו אם הוא מוסלמי. כשהשיב בחיוב, היא החלה להציג לו שאלות מעליבות, לטענתו, שעליהן השיב לדבריו בנימוס. אחר כך הופרד הצעיר מחברתו וממכרים יהודים אחרים שחזרו בטיסה והועבר לחקירה שנמשכה כשעתיים.

בסופו של דבר הספיק הצעיר לעלות לטיסה, אבל מזוודתו עוכבה בישראל ורק לאחר התערבות משרד החוץ נשלחה לפריז, כשהיא לא סגורה היטב. כשהגיעה המזוודה לפריז כעבור שלושה ימים, התברר שנגנבו מתוכה חגורות ופריטי לבוש יקרים.

האב סיפר ל"מעריב־השבוע" כי בנו זועזע במיוחד מההשפלה בפני חברתו וידידיו היהודים ומהיחס שבו נתקל כמוסלמי, דווקא כשהתכוון לספר לחבריו המוסלמים בצרפת שטעו כשאמרו לו כי יש בישראל מדיניות של עוינות ואפרטהייד כלפי מוסלמים, וכי הם נחשבים בה לאזרחים מדרגה שנייה. "עכשיו התברר שהם צודקים", סיפר הבן, "בשבילי הניסיון הזה נכשל".

לאחר ההתנצלויות שקיבל מישראל, ניסה האב לשכנע את בנו כי "התנהגות של צעירה אחת אינה צריכה לקלקל עבודה של שנים".

בתחילה החליט האב להפסיק את קשריו עם ישראל, אבל בסוף השבוע הבהיר כי ימשיך לתמוך בישראל וכי השתכנע שהצעירה שהשפילה את בנו אינה מייצגת את המדינה. עם זאת, הוא ציין כי "העובדה שאנשים לא מקצועיים כאלה מועסקים בעבודות הקשורות בביטחונה של ישראל מדאיגה גם אותי". 

"עבור בני זו הייתה גזענות ברורה. אסור שמקרים כאלה יישנו. אני פועל למען ישראל מתוך הכרה מלאה בכך ש־70 שנה לאחר השואה אסור לחזור ולהטיח ביהודים ובמדינתם את מה שהשמיעו כלפיהם אז, ואסור להשלים עם הטרור האנטישמי. לכן אסור שהתנהגות של צעירה אחת תגרום לאנשים כמוני לשנות את דעתם".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "תכלית הבידוק הביטחוני הנה להזים כל חשש או איום על הטיסות והנוסעים בנתב"ג. מלבד זאת, שירות המוקדן בנתב"ג הנו שירות ייחודי המוכר היטב, בין השאר למשרד החוץ. אם היו עושים בו שימוש הייתה נמנעת אי הנעימות. לנתב"ג, בכל מקרה, לא הגיעה כל תלונה מהנוסע, ואם תגיע, היא תיבדק".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "משרד החוץ ורשות שדות התעופה עובדים באופן צמוד וחיובי. אנו משבחים את רשות שדות התעופה ואת מערך הבידוק הבטחוני על העבודה המצויינת שלהם, עבודה התורמת לבטחון כלל הנוסעים ולביטחון האוכלוסיה בישראל".