בעקבות גל הטרור, מנסה הממשלה להילחם בתופעת יידוי האבנים בעזרת חקיקה.

מליאת הכנסת אישרה הערב  (שני) שתי הצעות חוק שעוסקת בין היתר ביידוי אבנים, וקובעות עונש מינימום לתקופה של שלוש שנים של מאסר בפועל למיידים וכן מתן קנסות להורי קטינים. ההצעות יועברו לוועדת חוקה להמשך טיפול.

לפי ההצעה הראשונה, לבית המשפט יהיה שיקול דעת לקבוע עונש אחר מטעמים מיוחדים שירשמו, בנוסף, לא יהיה ניתן להמיר את כל המאסר בפועל למאסר על תנאי אלא מטעמים מיוחדים. 

כמו כן מוצע להוסיף לרשימת הכלים הפוגעניים המנויים בחוק העונשין גם אבן. בנוסף, מוצע לקבוע כי הוראת השעה האמורה תחול על אדם שפוגע שלא כדין באחר תוך שימוש בקליע, סכין, אבן או בנשק מסוכן או פוגעני אחר.

"מטרתה של הצעת החוק - להגביר את המעורבות הפעילה של ההורה

ההצעה השנייה מבקשת להטיל קנסות על הורי קטינים שעברו עבירה. דרכי הטיפול המנויות בחוק, חיוב הקטין או הורהו בתשלום קנס או הוצאות משפט, חיובם בתשלום פיצוי לאדם שניזוק מהעבירה או קבלת התחייבות שיכולה גם לכלול מתן ערובה, בדבר התנהגותו של הקטין בעתיד.

לפי החוק הקיים היום, בית המשפט אינו רשאי לצוות על דרכי טיפול במקרים בהם הרשיע והעניש את הקטין. מוצע לאפשר לבית המשפט גם במקרים שבהם הרשיע והעניש את הקטין לצוות על דרכי הטיפול האמורים, הכוללים את מעורבותם של הוריו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "על רקע התפשטותה של תופעת יידוי האבנים בתקופה האחרונה, והסיכונים הרבים הכרוכים בה לגוף ולרכוש, מוצע לערוך תיקונים שעיקרם בהחמרת הענישה נגד מיידי האבנים לעבר כלי רכב בנסיעה ולעבר הולכי רגל, על דרך של קביעת הוראת שעה בחוק העונשין". 

עוד נכתב בדברי ההסבר: "הצעת החוק עוסקת בעיקרה באמצעים שבהם ניתן לנקוט כלפי הורי קטינים שהורשעו בדין פלילי ולא בקטינים עצמם. מטרתה של הצעת החוק היא להגביר את המעורבות הפעילה של ההורה במניעת עבריינות מצד הקטין, דבר שבסופו של דבר עשוי להיטיב הן עם החברה והן עם הקטין עצמו". 

שקד: "אבנים וסכינים הם כלי רצח לכל דבר"

שרת המשפטים איילת שקד הציגה את שתי הצעות החוק ואמרה: "לאחרונה אנו עדים לגל טרור העושה שימוש באבנים וסכינים, שהם כלי רצח לכל דבר, כפי שנוכחנו לראות". 

היא הוסיפה כי "חובתי כשרת משפטים היא, להקל ולסייע לכוחות הביטחון ככל האפשר במאבק צודק זה, להתאים את מערכת המשפט להתמודדות עם כלי המשחית העכשוויים. חובתי גם להביא להפנמה בקרב הקמים עלינו כי יש מחיר לטרור". 

ראשת מרצ ח"כ זהבה גלאון כינתה את הצעות החוק "דרקונית" וטענה כי היא מעידה על פאניקה: "אנחנו עדים לאיבוד עשתונות של הממשלה. מה ההצעה המחפירה הזו? יש כאן מציאות מדממת שערבים דוקרים יהודים ויהודים דוקרים ערבים. לפני חודשיים הכנסת הזו אישרה הצעה דרקונית נגד מיידי אבנים. ההצעה הזו מבקשת לקבוע לשופטים איך לפסוק. הפתרון לתופעה הוא רק פתרון מדיני, אין לכם סיכוי להיאבק בשאיפה של עם שלא רוצה להיות יותר עם כבוש".