אלפי משפחות התכוננו אתמול להעביר את הלילה השלישי ברציפות ללא חשמל, ועל פי גורם בוועד העובדים של החברה הם עלולים להמתין גם עד סוף השבוע. בחברת החשמל אמנם הגדירו את התקלה "כח עליון", אך במכתב שנחשף אמש בחדשות ערוץ 2, נטען כי הכתובת הייתה על הקיר זמן רב: החברה התעלמה מהמלצות עבר לחזק את מערך התשתית, לא הרחיבה את מוקד 103 והעלימה נתונים.  



"חסר לנו המון ציוד. הרבה מהמחסנים שלנו כמעט ריקים. אין לנו מספיק חלקי חילוף ואין מספיק מנופים כדי לתקן את התקלות בעמודי החשמל. לכן במקום לעבוד במקביל, עובדים בטור", סיפר אתמול גורם בוועד העובדים של חברת החשמל ל"גלובס" והוסיף: "כשיש סערה צריך פי שניים יותר ציוד. לא רק שאין ציוד, אלא חסרים לנו כ-400 עובדים שיעבדו בשטח".
 
גורם נוסף בוועד העובדים הוסיף כי "הסופה תפסה אותנו בהפתעה. אף אחד מהחזאים לא התריע שיהיו רוחות במהירות 130 קמ"ש. בדרך כלל כשאנחנו יודעים שסופה מתקרבת, אנחנו מתכוננים ועוברים למצב חירום. למשל, אנחנו מחזירים את העובדים שנמצאים בחופשות ובודקים שיש מספיק ציוד במחסן. הפעם זה לא היה המקרה". לטענת הגורם, אלפי בתים ימשיכו לשבת בחושך עד סוף השבוע: "יש עצים שקרסו על קווי חשמל וגרמו לניתוקים ברחובות רבים. אני מעריך שהיום ומחר נצליח לחבר עוד כ-2,000 בתים, אבל המצב לא קל".


"דרגה אחת מתחת לטורנדו"

אחד היועצים המשפטיים של חברת החשמל, עו"ד  גרשון ברקוביץ, הופיע אתמול בפני הועדה לביקורת המדינה בכנסת ואמר כי "רוחות במהירות 130 קמ"ש נחשבות כוח עליון, ולמרות משך הזמן הקצר העוצמה גרמה לנפילת מאות קווי מתח גבוה, מנופים וקירות. כיוון שכך – אין עילה לתביעה נגד החברה". החזאי דני רופ שהופיע בפני הוועדה אמר כי "מה שקרה בחצי השעה הראשונה של הסופה היה דרגה אחת מתחת לטורנדו. קשה מאוד לצפות דברים כאלה".

עובדי חברת החשמל עוסקים בתיקון תקלה במושב בצרה. צלום: אבשלום ששוני
מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, פתח את הדיון בהתנצלות בפני רבבות הצרכנים שנותקו מזרם החשמל. הוא מסר כי נכון לאתמול בבוקר היו עדיין כ-8,000 דירות מנותקות, מחציתן למעלה מ-48 שעות. "אני מתנצל בפני הלקוחות, ואנו עושים את כל המאמץ להחזיר את החשמל בהקדם האפשרי. האירוע החל עם למעלה מ-200 אלף לקוחות מנותקים, אירוע חסר תקדים בתולדות מדינת ישראל". 

הפנו תלונות למוקד 100

צבי ורטיקובסקי, המשנה למבקר המדינה, רמז כי הרושם הוא שחברת החשמל לא הפיקה לקחים מהסופה הגדולה שפקדה את המדינה ב-2013: "רוב כבלי ההולכה של חברת החשמל הם על הקרקע ולכן הם פגיעים למזג האוויר אך לחברת החשמל אין תכנית אב לשעת חירום ואין תכנית לתחזוקה והסרת עצים כדי למנוע ניתוק כבלי חשמל". ורטיקובסקי הוסיף כי חברת החשמל הפנתה אזרחים שפנו למוקד החירום של החברה למוקד 100 של המשטרה והזהיר כי במציאות ביטחונית כמו של היום מוקד 100 עלול להיסתם בגלל שחברת החשמל מפנה אליו צרכנים שלה שנפגעו מהפסקות חשמל.
 
ח"כ מירב בן ארי (כולנו) זעמה על המידע ופנתה למנכ"ל חברת החשמל: "במקום להשקיע בפרסומות בטלוויזיה כדי לשכנע אנשים לקנות חשמל – אולי כדאי שתשקיעו את הכסף הזה בשדרוג מוקדי 103 שקרסו".
 
יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה לדוח מבקר המדינה שיתפרסם היום בנוגע לרפורמה במשק החשמל והוסיפה: "הדוח החמור של המבקר מציג בעיות קשות- שאילו תוקנו חלקן, הרי שחלק מהבעיות הנוכחיות היו נפתרות".
 
על פי דיווח אמש בערוץ 2, במכתב חריף שכתבה יושבת ראש רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן ליושב ראש חברת החשמל יפתח רון טל, מצביעה הכהן על שורת ליקויים חמורים בחברה, ועל כך שחבריה מסתירים מידע מהרשות המשמשת כמפקחת על החברה. 
 
לדבריה, "רשות החשמל הוסיפה ועדכנה בשנים האחרונות את תעריף תשתית הולכת החשמל באופן של מתן תוספות מעל התעריף הקיים - תוספות שהוטלו על ציבור הצרכנים. תוספות אלה לחברה מצטברות לסכום עתק של למעלה ממיליארד שקלים. למרות התוספות, הנתונים שבידינו מראים כי היקף ההשקעות של החברה במקטע הרשת פחת בשנים האחרונות, וכספי ציבור אלה נוצלו לשימושים אחרים". 
 
"בנובמבר 2013 התריע ראש צוות היועצים הבינלאומי ששכרה רשות החשמל להשלמת בחינת טענות החברה בקשר לתעריף, כי במשך 28 שנות עבודתו מעולם לא ראה בעיית נתונים כה חמורה כמו זו שבחברת החשמל - ונתונים רבים אף לא הוגשו לו כלל", הזכירה. 

"אוכלים לחמניות וקורנפלקס"

בחלק מהמושבים באזור השרון אספקת החשמל עדיין לא חודשה נכון לאמש. "אנחנו כבר מיואשים וחסרי אונים", סיפרו במושב בצרה, "כבר שלושה ימים שאומרים לנו 'עוד מעט יהיה חשמל' וזה לא קורה".


תושבי מושב בצרה בזמן הפסקת החשמל. צילום: אבשלום ששוני 
דנה דנון, אם לארבעה ילדים במושב סיפרה על החיים ללא חשמל: "כבר שלושה ימים אנו חיים בחשיכה ולאור נרות. יש מים קרים, המקרר ריק. אנחנו כל יום קונים לחמניות ומזון קל שלא מתקלקל ללא קירור. הילדים אוכלים בעיקר לחמניות וקורנפלקס. אוכלים רק את מה שקונים באותו יום".
 
בניסיון לרומם את מצב רוחם של ילדי המושב, ארגן אמש ועד המושב בשיתוף המועצה האזורית חוף השרון פעילות חברתית בבית העם, לשם הובא גנרטור. "דווקא במצבים כאלו חשובה הפעילות הקהילתית", הסבירה יו"ר ועד מושב בצרה, מירב קורן, "ישנם ניצולי שואה שחיים ללא תאורה. למרבית התושבים המים החמים מוגבלים עד שהם נגמרים בקולטי הדוודים. זה לא מצב פשוט ואנחנו מנסים להתמודד עם זה, אבל אין תחליף לחשמל ולפחות עכשיו אפשר לקבל פרופורציות ולראות עד כמה החשמל חשוב".

 "פחדתי לישון בחושך"

במקביל, תביעה ייצוגית נגד חברת החשמל על סך 240 מיליון שקלים הוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בלוד בשל העיכוב הממושך בתיקון נזקי הסופה. תביעה נוספת, על סף 343 מיליון שקלים צפויה להיות מוגשת הבוקר.

התובעים, שישה במספר, מציינים בתביעה כי מבירור שערכו עלה שחברת החשמל ידעה זה זמן רב כי לא תהיה ערוכה ומוכנה לאירוע בסדר גודל כזה, בין היתר בשל מחסור חמור בכוח אדם וכן בשל סכסוך עבודה שהוכרז כבר בחודש ספטמבר. מכך עולה, לטענתם, שהחברה לא הייתה ערוכה לטפל באירוע ולא היה סיכוי שתעמוד בכמות הקריאות.

|בנוסף הם טוענים, במשך מספר שנים לא בוצעה תחזוקה מונעת באזורים הללו. התושבים מבקשים פיצוי ממוני על נזקים שנגרמו, לרבות אוכל שהתקלקל, תשלומים שוטפים על שיחות טלפון שביצעו בשל המצב וכן פיצוי בגין חשבונות חשמל ששולמו ללא סיבה, לטענתם. כמו כן הם תובעים פיצוי על עוגמת הנפש, החרדות ואי הנעימות.
 
עורך הדין אסף פינק, המייצג את התובעים, מסר כי בהגשת התביעה הייצוגית "קיימת חשיבות הרתעתית עליונה להעמיד לדין ולדרוש פיצוי מחברות, המעניקות שרות חיוני לציבור ואינן עומדות בדרישות המינימאליות של שרות וטיפול מונע". 

עורכי הדין דן אשכנזי ומשה און שהגישו את כתב התביעה על סך 240 מיליון שקלים ציטטו בבקשה את דבריו של יו"ר וועד עובדי חברת החשמל, דוד צרפתי, שבישיבה בכנסת לפני שבועיים איים כי "בסופה הבאה לא יהיה מי שייחלץ אתכם", בצל סכסוך העובדים על הרפורמה בחברת החשמל.

"הייתי צריכה לזרוק את כל תכולת המקרר המסתכמת במאות שקלים. בלילה של יום ראשון היה מאוד חם לא הצלחנו לישון וכל פעם שהתקשרנו לחברה בכלל לא ענו לנו", סיפרה ל"מעריב השבוע" לאה מילר שהצטרפה לתביעה. לדבריה, "גם האזעקה של הבית לא עבדה, השארתי נרות דלוקים כי פחדתי לישון בחושך".
 
מחברת החשמל נמסר כי "החברה טרם קיבלה את כתב התביעה. עם קבלתה, תלמד את הנושא ותגיב בהתאם".