לאחר שבועות של דיונים ממושכים, ועדת הכספים אישרה היום (ראשון) פה אחד את חוק ששינסקי 2, לפיו רווחי היתר על משאבי הטבע ייגבו החל מרף של 14% תשואה על נכסי חברות. זאת אחרי שהדיון האחרון שהתקיים היום נקטע בשל עימות חריף במיוחד שפרץ בין חברי הכנסת בעקבות דבריו של יו"ר כיל, ניר גלעד, מהם עלה לכאורה, כי אם יאושר החוק, עתידה החברה להפסיק את השקעותיה העתידיות בישראל ואף לפטר עובדים, בין השאר, את עובדי מפעל המגנזיום. 


הוועדה אישרה את החוק פה-אחד, קואליציה ואופוזיציה, חרף כל הקשיים בדרך. יו"ר כיל התייחס לאישור החוק ואמר כי "הוא הופך את ההשקעות העתידיות בישראל ללא כדאיות".

יו"ר ועדת הכספים קטע את הדיון



כאמור, עימות חריף פרץ במהלך הדיון בין חברי הכנסת בוועדת הכספים, סביב החוק שביקש להטיל מס על רווחי יתר על משאבי הטבע. בעקבות זאת, קטע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את הדיון. הדבר אירע בעקבות דבריו של גלעד, שדבריו נתפסו על ידי חלק מחברי הכנסת כאיום על המדינה ועל חברי הכנסת, לבל יאשרו את חוק ששינסקי 2 ואת העלאת המס על רווחי היתר. 



ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הביע תרעומת קשה על כך שלא איפשרו לגלעד לסיים את דבריו ואמר: "כבר חודשיים שבוועדה נשמע רק קול אחד נגד כיל. הפכו את כיל לאויב. יש צורך בעוד השקעות ומותר להביע עמדה מנוגדת". במהלך דבריו אמר ח"כ סמוטריץ' כי "נמאס לשמוע את חבורת הנשים פה צועקת". ח"כ תמר זנדברג (מרצ) לא נותרה חייבת וענתה לו: "אתה גם הומופוב וגם שוביניסט! מי אתה בכלל?". 



זאת לאחר שחברי הכנסת שלי יחימוביץ', מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) וח"כים נוספים מתחו ביקורת נוקבת והטיחו בניר גלעד שהוא "ביריון שמאיים על הממשלה ועל חברי הכנסת". גפני עצר את הדיון, לאחר שלא ניתן היה להמשיכו לקראת הצבעה, לאחר שהוועדה שמעה את עמדת צוות ה-4 הממשלתי בנושא. 



ח"כ גפני חזר על עמדתו ואמר כי "משאבי הטבע של המדינה שייכים לאזרחים ועליהם להרוויח מהם, תוך מתן אפשרות להמשך ההשקעות בישראל". גפני העלה את החוק להצבעה רק לאחר שהוועדה שמעה את עמדת 'ועדת הארבעה' הממשלתית שישבה אף היא על המדוכה בשבועות האחרונים במקביל לוועדת הכספים.