ביום רביעי האחרון נקבע מותה המוחי של כרמית צדקה ז"ל, שטופלה בבית חולים רמב"ם. צדקה הייתה בת 62 במותה, והותירה אחריה חמישה ילדים ושמונה נכדים. משפחתה ביקשה לתרום את איבריה להצלת חיי אחרים, ולתרום את הכליה שלה להצלת אחותה, עליזה גל, שמטופלת בדיאליזה. על מנת לבצע את תהליך ההשתלה המורכב אצל האחות, אשר בעלת נוגדנים גבוהים בדם, נאלצו לבקש מהחולה לוותר על לווית אחותה, בשל לוח הזמנים הקצר.
הצלחה של תרומת כליה מנפטר לבן משפחתו בדרגה ראשונה הינה דבר נדיר בתחום ההשתלות."הבנו שצריך לקצר את הזמן שהכליה הייתה בצידנית הקרח, ולשם כך עלינו לבקש מהחולה לוותר על הלוויה של אחותה, ולהגיע מטירת הכרמל לבית החולים בלינסון להכנה לניתוח, זאת מבלי לדעת את התשובה הסופית של ההתאמה", נמסר ממרכז ההשתלות. הכוונה היא שייתכן היה תרחיש בו האחות החולה הייתה מגיעה לבית החולים לאחר שנאלצה לוותר על לווית אחותה, וחוזרת לביתה ללא כליה, בשל חוסר התאמה. לאחר הבדיקות שנערכו, הגיעה התשובה הסופית ממרכז ההשתלות, לפיה הייתה התאמה וההשתלה עברה בהצלחה. ההתרגשות כמובן הייתה רבה. 

"רוצה את אחותי בחזרה"
בתה של המנוחה, יפית צדקה, סיפרה על אמה: "היא סבלה מזה כחמש שנים מפרפורים בלב, דבר אשר הקשה עליה בחיי היום יום. לאחר לבטים רבים וטיפולים שונים שלא הועילו לשיפור מצבה, היא החליטה לעבור צריבה בארבעה מוקדים סביב הלב". בתחילת חודש נובמבר התאשפזה האם החולה בבית החולים כרמל ועברה את תהליך הצריבה בהצלחה. אך במהלך שהותה בבית החולים נוצר סיבוך רפואי, שכתוצאה ממנו נקבע מוות מוחי.

"עליזה, אחותה הקטנה של אמי שמטופלת בדיאליזה, הייתה שבורה כששמעה שאחותה נפטרה", סיפרה הבת של צדקה על הרגע הנורא. "ביקשנו לתרום את הכליות שלה, עליזה פרצה בבכי ואמרה שהיא לא רוצה את הכליות, היא רוצה את אחותה בחזרה".

ההחלטה על ההשתלה: האחות סרבה בתוקף
על התהליך בו הוחלט לנסות לבצע את ההשתלה אצל האחות סיפרה: "לאחר שיחה עם העובדת הסוציאלית הבנו שבכל מקרה סיכויי ההתאמה להשתלה הם קלושים, כיוון שמדובר בשתי מנות דם נגועות בנוגדנים, אשר עליזה קיבלה בשנת 2011. אמא ועליזה היו מאוד קרובות ועוד בחייה של אמא היא רצתה לתרום לה כליה ועליזה סירבה בתוקף. עברו עלינו 48 שעות מורטות עצבים, עשינו בדיקה ועוד בדיקה, כל כמה שעות קיבלנו שיחת טלפון עם תוצאה כי ישנה התאמה, אבל היו עוד בדיקות רבות לערוך".
"כל המשפחה התפללה להתאמה מלאה והורגש המתח הגבוה באוויר. בזמן ההלוויה של אמי, קיבלנו את ההודעה כי ישנה התאמה מלאה, צרחנו מרוב אושר ובאותו זמן גם בכינו מצער וכאב. עליזה נכנסה תוך דקות ספורות לחדר ניתוח, בעוד שאנחנו התחלנו לשבת שבעה על אימנו".  הבת ביקשה כי המשפחה תרמה את כל האיברים של האם: "היא היתה אישה מדהימה, חזקה, פייטרית עם נתינה אינסופית ולכן במותה ציוותה לנו חיים. אמא האהובה שלנו תרמה את הכליות, הריאות, כבד, מסתמים ועור. אמא הלכה לעולמה ואחותה חוזרת לחיות את חייה סופסוף".

בנוסף להצלת חיי האחות, איבריה של צדקה ז"ל סייעו אף להצלת חיים נוספים. שתי הריאות של צדקה הושתלה באישה כבת 56, בהליך שבוצע בבית החולים בלינסון. כמו כן בוצעה הכבד שלה הועבר לאישה כבת 61, תהליך שבוצע בבית החולים איכילוב.