nחדרה ועד קריית שמונה,  ליד כפרים בגליל המערבי ובגליל העליון, בכביש ואדי ערה, בכבישים 4, 6 ו־2, בכביש 65, בצומת גולני או בעמק יזרעאל – תופעת יידוי האבנים, שעולה לכותרות בעיקר בהקשר של יהודה ושומרון, הפכה לאחרונה גם לנחלתם של תושבי הצפון. “אבנים שקטות”, מכנים את זה לא מעט ראשי יישובים ואזרחים.



לפי בדיקה של “מעריב המגזין”, בגל הטרור הנוכחי נרשמה עלייה דרמטית באירועי זריקת אבנים באזור הצפון. “מתחילת גל הטרור בארץ אירעו ברחבי המחוז הצפוני 239 אירועי יידוי אבנים”, מאשר רפ"ק עוזי הדר, סגן דובר המחוז הצפוני. “בפעילות של  שוטרי מחוז צפון נעצרו 142 חשודים במעורבות באירועים אלו והוגשו למעלה מ־40 כתבי אישום”. זאת בנוסף לעשרות מקרים שאירעו במרחב חיפה בחודשיים האחרונים.
 
מהבדיקה, שנערכה גם בעזרת אתר החדשות 0404, שמנהל מעקב צמוד אחרי אירועי יידוי אבנים, עולה כי ישנם מקומות מועדים לפורענות והם ידועים למשטרה. כך למשל, לפני שבועיים  נזרקה אבן בדרך מהכפר עאבלין ליישוב מורשת. יומיים קודם לכן הובערו צמיגים ליד העיר טמרה בגליל התחתון והושלך סלע לעבר רכב. אירוע אחר שנרשם לפני שלושה שבועות התרחש ליד הכפר ספוריה, בעלייה לנצרת לכיוון כביש 79.

במקרה הזה הושלכו אבנים לעבר כלי רכב, ואחד מהם נפגע. אבנים הושלכו באותו יום גם באזור אבטין, בציר שמוביל לקריית טבעון. כמו כן, בחודשיים האחרונים נרשמו חמישה אירועים של זריקת אבנים על כביש עוקף קריות, שכללו נזק לכלי רכב, ובהם קצין צה”ל נפצע ואפו נשבר. אזרח אחר נפגע מסלע שפגע ברכבו בסמוך לקריית ביאליק.


 "מדובר בפיגועים לכל דבר" . כלי רכב שנפגעו מאבנים בצפון. צילום: אתר החדשות 0404

לדברי בועז גולן, מייסד אתר החדשות 0404 שנאבק בתופעת יידוי האבנים, לפני כמה שבועות נזרקה אבן לעבר אמבולנס של זק”א, ככל הנראה מרכב חולף. “אי אפשר להגיד שמדובר רק בקטינים, תשובה שאני מקבל לא פעם מהמשטרה”, אומר גולן. לדבריו, האמבולנס נפגע ונגרם לו נזק. הוא מוסיף כי לפני חודש וחצי נזרקה אבן על הרכבת בסמוך לזיכרון יעקב. לפני כמה חודשים נזרקו אבנים לעבר הרכבת שעשתה דרכה מעכו לנהריה וגרמו לנזק ממשי לקרון. לא היו נפגעים.
 

גם מדרום לעמק יזרעאל, באזור ואדי ערה, נרשמה בחודשיים האחרונים עלייה ניכרת באירועים. בין היתר, נרשמו פיגועי אבנים ליד בית זרזיר, יישוב בדואי שרבים מבניו משרתים ביחידות קרביות בצה”ל, בקרבת צומת המוביל. גם ליד כפר קרע נזרקו אבנים על אוטובוס, אך ללא נפגעים. “כמעט בכל אירוע כזה יש נפגעי חרדה”, מבהירים אנשי מגן דוד אדום.
 
גם מדרום לחיפה נרשמו בחודש האחרון אירועים לא מעטים. כך, לפני שבוע נרגמו מכוניות באבנים בכביש 6, ליד באקה אל־גרבייה. אירוע זה מצטרף לאירוע נוסף שאירע לפני כמה חודשים, ובו הוטחה אבן במכוניתם של בני זוג מעפולה וניפצה את השמשה האחורית של הרכב. לפני כמה שבועות הוטחה אבן על רכבו של עוזרו של השר אריה דרעי באזור באקה אל־גרבייה, ונגרם נזק לרכב. ככל הידוע, האירוע לא דווח למשטרה כי השר לא שהה באוטו.
 
אבל אירועי יידוי האבנים בצפון אינם אופייניים לחודשים האחרונים בלבד, והתרחשו למעשה לכל אורך השנה החולפת, וגם בשלוש השנים האחרונות. האירועים התרבו בעת שפרצו עימותים ביהודה ושומרון, כאשר המשא ומתן המדיני נתקע או במהלך המבצעים בעזה. למעשה, בשלוש השנים האחרונות לא חלף חודש בלי שנרשמו אירועים של יידוי אבנים מגזרת חדרה עד רמת הגולן ומג’דל שמס. במקרים מסוימים נרשמו גם מקרים של ציור צלבי קרס, כתובות נאצה וגם ניסיונות תקיפה של רעולי פנים ואפילו זריקת בקבוקי תבערה.
 
לפי שני דוחות פנימיים של המשטרה מ־2013, עשרות אירועים של יידוי אבנים על כלי רכב של יהודים נרשמו מדי חודש בסמוך לכפרים ערביים. לטענת המשטרה, קשה לקבוע מה היה הרקע לאירוע. “לפעמים זה אבן שעפה ממשאית, לפעמים לא מדובר באירוע לאומני”, טוענים במשטרה. “לפעמים זה רק חשד לזריקת אבן, לפעמים זה אבן שפוגעת, אבל מתברר כי היא הידרדרה מגבעה בסמוך לכביש וכן הלאה”.
 
“אין פשרות"


במחוז הצפון מנסים להילחם בתופעת יידוי האבנים בנחישות. מפקד המחוז, ניצב זהר דביר, הורה לשוטרים לא להתפשר ולהיות בכל מקום, בכל רגע. “אין מצב להישאר אדישים לשום אירוע”, אמר ניצב דביר לאנשיו. “אם בשנים קודמות היינו סלחנים, הפעם אין פשרות”. 
 
“מדיניות מחוז הצפון היא לפעול בנחישות וביד קשה נגד מפרי חוק”, אומר רפ"ק הדר. “אנו רואים בזכות המחאה ערך עליון בקיום הדמוקרטיה, ומנגד, מחאה שתהפוך לאלימות פיזית נגד אזרחים ושוטרים והפרת הסדר הציבורי ייתקלו ביד קשה ובלתי מתפשרת נגד מפרי החוק, כולל מיצוי הדין עד תום”.
גם במרחב חיפה נרשמו כמה פיגועי אבנים בחודש האחרון. באחד מהם נתפס קטין ערבי בגשר ליד הגרנד קניון אחרי שזרק אבן לעבר רכב פרטי. במקרה אחר הוטחו לימונים באוטובוס שעבר בשדרות בן־גוריון בעיר. נגרם נזק קל לאוטובוס. 
 
מפקד משטרת חיפה, נצ"מ אבי אדרי, הורה להציב את הטיפול בתופעת יידוי האבנים בראש סדר העדיפויות ולהקדיש לכך את כל הכוחות הנדרשים. “בסופו של דבר אבן תהרוג מישהו”, אומר נצ”מ אדרי. “לכן כשהתחיל הגל האחרון של הפיגועים הוריתי לאנשי להציב את נושא יידוי האבנים במרחב חיפה כיעד מספר אחת לטיפול. הנחיתי להכניס לנושא את כל הגורמים המטפלים והאחראים, בהם גורמי העירייה ובעלי התפקידים במשטרה, החל מקציני נוער, קציני מודיעין וקציני חקירות. כולם יוצאים לכל אירוע וממצים את החקירה בזמן אמת. המטרה היא לאשש באופן מיידי אם מדובר בקטינים, אם ניתן לאתרם, לבדוק את המניעים ולקבל החלטה על המשך טיפול”.
 
בניסיון להילחם בתופעה מיפה נצ”מ אדרי את המוקדים המועדים לפורענות בעיר על סמך דוחות שיש בידי המשטרה משלוש השנים האחרונות. “גילינו שלושה מוקדים של זריקות אבנים”, חושף נצ”מ אדרי. “מדובר בשלושה גשרים - גשר פז, גשר הגיבורים והגשר החדש באלנבי. אף שמדובר באירועים ספורדיים, החלטתי להציב שם ניידות בחלק גדול מהזמן. נעזרתי בכל מצלמה אפשרית של הרשות המוניציפלית, הכוונתי לאזורים האלה ניידות סיור ובשאר האזורים הגבנו במהירות האפשרית. בכל המקרים אנחנו יכולים לזהות מתי מיידי האבנים מגיעים, מי עוזר להם, לאיזה כיוון הם נמלטים ולעתים גם במי מדובר. לכל אירוע של זריקת אבן יוצאים קצין סיור, קצין חקירות, קצין נוער, רכז וצוות נוער שמגיעים ובודקים את מכלול הגורמים. הצוות לא עוזב עד שהוא ממצה את החקירה - שולל חשד לפלילים או ממשיך בחקירה בכיוון הפלילי. אין מצב שאירוע נשאר פתוח ולא מטופל”.
 
לטענתו של נצ”מ אדרי, אופן הטיפול מניב פרי. “מספר האירועים יורד בהדרגה”, הוא טוען. “ברוב המקרים הזורקים נתפסים וברוב המקרים מדובר בקטינים שלא ניתן להעמידם לדין. מדובר בילדים בני 11, 12 ו־13 שנשלחים לזרוק את האבנים כי אלה ששולחים אותם יודעים שמדובר בקטינים שאינם בני העמדה לדין”. 
 
במקרים אלו המשטרה מזמינה את הוריהם של הקטינים לתחנה ושם הם מתושאלים. “במקרה של בגירים בני 15־17 אנחנו הולכים בכתב אישום על סעיפים של סיכון חיי אדם בתחבורה ציבורית ולעתים על סעיפים חמורים יותר”, אומר נצ"מ אדרי. “יש לנו מעצרים רבים”.
 
לטענת אדרי, הטיפול ביידויי האבנים בחיפה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם הרשות, כולל התקנת מצלמות על המטרונית ומצלמות אבטחה עירוניות ושיתוף פעולה עם המנהיגות הערבית. “כולם רואים את התופעה איתי עין בעין”, טוען נצ”מ אדרי. “אין אופוזיציה, יש הירתמות רבתי לטובת הטיפול. הבהרתי שאיפה שאתה שם פוקוס ושם אמצעים, אתה מקבל תוצאות. הראיה: בחודש האחרון נרשמו בחיפה 4־5 אירועים, ובחודש הקודם נרשמו 7־8 אירועים. אני מקווה שהירידה המינורית תימשך בזכות ההירתמות של כולם”.
 
“שלושה מדורי גיהינום"

למרות שכיחות התופעה, רבים מהאזרחים לא ממהרים להגיש תלונה במקרים של יידוי אבנים. “אתה מגיע למשטרה, נחקר וצריך לענות לשאלות”, אומר יגאל, תושב הצפון. “אתה צריך להוכיח ולעבור שלושה מדורי גיהינום עד שבכלל מאמינים לך”.
 
“במקרה הבודד שקרה לי של יידוי אבנים, אני לא רוצה לספר לך כמה זמן חיכיתי עד שתגיע ניידת לאזור שבו נזרקו אבנים”, אומר גם עומר, חבר קיבוץ בצפון. “בגלל שהבהרתי בטלפון שהם לא פגעו בי נאלצתי לעמוד שם שעה, עד שהחלטתי לעזוב. לא פגשתי את השוטרים. אני אמור להקים אוהל באזור ולחכות להם?”.
 
גם במשטרה מעריכים כי יש לא מעט מקרים שלא מדווחים כלל. “אלי הגיעו תלונות של רבים, ביניהם רוכב אופנוע שנזרקו לעברו אבנים”, מספר גולן. “הפצרתי בו להגיש תלונה במשטרה כי במקרה שלו זה יכול היה להיגמר במוות, אם הוא היה מאבד שליטה על הרכב. אבל הוא סירב”. לדברי גולן, הוא אינו היחיד. לפני חודש ניזוק רכבו של עובד קופת חולים מכבי בגשר ליד צומת המוסכים בנצרת, אחרי שנזרק סלע לתוך האוטו. השמשה נופצה, והעובד  נמלט כל עוד נפשו בו. הוא לא הגיש תלונה. כמו כן, לפני חודש נרגם רכב באבנים ליד מג’ד אל־כרום. לא נגרם נזק ולא הוגשה תלונה”.
 
“יידויי האבנים משבשים את החיים של כולנו”, אומר ל”מעריב המגזין” אלי לוי, כתב החדשות של ערוץ 10 בחיפה והצפון ותושב רמת ישי. “הם גורמים לקבוצות רוכבי אופניים לבחור בכל פעם מסלול אחר, ולמטיילים - לבחור נתיבי נסיעה לא מסוכנים, ליד הבית. לחשוב על זה שליד יקנעם, טבעון, רמת ישי, אלונים והמושבים בעמק צריך לחפש נתיבי נסיעה בטוחים - זה הזוי. אנשים שבוחרים לנסוע בלילה למקומות כמו רמת ישי וטבעון נוסעים בכבישים מוארים יותר הרבה זמן בגלל הפחד. זה מטורף”.
 
אל מול המקרים הללו, ניכר הסיקור התקשורתי הדל יחסית והעובדה שרוב הציבור בכלל לא מודע להישנות האירועים הללו. “לצערי, לא רק שהמשטרה לא משתפת אותנו, אלא היא עושה מאמצים גדולים להשתיק את האירועים האלה”, אומר קצין משטרה בדימוס. “יש ניסיון להסתיר כדי אולי לא לעורר פאניקה. טוב או לא - הציבור יחליט, אבל אני חושב שזו טעות”.
 
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: “משימתה העיקרית של משטרת ישראל בימים אלה היא השבת השקט והביטחון לתושבי המדינה. האתגרים העיקריים המוצבים לפתחה של המשטרה, בשיתוף פעולה עם גופי ביטחון נוספים, הם רבים, ועיקרם מתמקד בסיכול מתקפות טרור רצחניות של בודדים וחוליות, סיכול מיידי אבנים ובקבוקי תבערה, אכיפה ומניעה של אירועי הפרות סדר ואלימות ועוד". 

"יידוי אבנים על הולכי רגל, נהגים ושוטרים מהווה איום מובהק ומסכן חיים. אבן הורגת, אנשים תמימים קיפדו חיים כתוצאה מהשלכת אבן לעברם. במצב זה חובתה של משטרת ישראל על מפקדיה ושוטריה להגן על חייהם ושלמות גופם של אזרחים הנקלעים למצבים מסכני חיים אלה. משטרת ישראל אוכפת באופן שוטף ולאורך כל השנה מקרים של יידוי אבנים בצירים המסכנים את משתמשי הדרך, בדגש על הצירים הראשיים. המשטרה רואה בחומרה כל מקרה של השלכת אבנים היכול להסתיים בצורה קשה. אנו מגיבים ובודקים כל קריאת מוקד במטרה למצות את הדין”.