חמש שנים לאסון הכרמל, שריפת הענק שכילתה יער, חורש ובתי מגורים בשטח של מעל 25 אלף דונם וגבתה את חייהם של 44 בני אדם. אסון השריפה הפך הכבד ביותר בתולדות מדינת ישראל, ולציונו מוצג פרויקט צילומי מיוחד המציג את הטראומה הקשה והמציאות המחודשת של היער.

הפרויקט הצילומי בשם "צלקות", של הצלם אלון שפריר (61) מוצג בגלריית מצפה הימים. שמה של התערוכה משקף את הטראומה שנותרה בעקבות שריפת הענק: "הצלקת הופכת לסוג של מונומנט הנשאר אחרי הטראומה, מנציח אותה ומעצב סביבה את המציאות מחדש. היער העוצמתי והמוכר הפך לבית קברות ענק לנספים וגם לארבעה מיליון העצים שנשרפו", אומר שפריר.

חמש שנים לאסון: טרסות בנות 2,000 שנה נחשפו ביער בעקבות השריפה
בתערוכה מוצגים עשרים צילומים מתוך מאות שצילם שפריר לאורך השנים, בכל עונות השנה. מאחר וחוקרי הטבע והיערנים החליטו להשאיר את היער והחורש השרוף כפי שהוא ולמעט פעילות בטיחותית להרחקת עצים בסכנת נפילה, לא נגעו בשטח, בכדי לאפשר לכוחו של הטבע להתחדש באופן עצמאי, יכול היה שפריר לצלם ולתעד את המצב שלא השתנה חודשים ושנים. 

הטראומה של היער והעצים העניקו לשפריר השראה לביטוי הטראומה הכללית והאישית ולפעמים כביטוי של התחדשות והתעצמות. לעיתים נשארו הצילומים כפי שצולמו, מבטאים את הצלקות ומשתמשים בזויות האור בכדי לבטא את הטראומה ולעיתים היוו הצילומים בסיס לעבודות שעברו טרנספורמציה במחשב (פוטושופ), כך ששיקפו גם את המציאות וגם את החוויה הפנימית שלו. 






חלל התערוכה. צילום: תקשורת יעל שביט